Gå til innhold

Neil Young - Albumguide


iniestagram

Anbefalte innlegg

NB!! DETTE ER BARE FØRSTEUTKAST AV ALBUMGUIDEN. JEG SKAL SELVFØLGELIG OPPDATERE DEN, OG DET VIL KOMME INFO OM HVERT ALBUM OG KANSKJE LITT ANNENT MORO!

 

Jeg har lenge ventet på at noen skulle skrive en fin albumguide om Neil Young, men det skjer jo aldri, så da bestemte jeg meg for å ta saken i egne hender. Dette er ment som en diskusjonstråd, der vi kan diskutere Neil Young. Mye info her er bare hentet rett fra Wikipedia, så jeg setter pris på om noen sier fra om noe er galt her. Jeg gir albumene jeg har hørt en karakter, men da Neil Young har gitt ut så utrolig mye musikk, så er det masse jeg ikke har hørt enda. Denne tråden kommer til å bli oppdatert jevnlig!

 

Neil Young – Albumguide

Introduksjon (Kilde: Wikipedia)

Neil Percival Young (født 12. november 1945) er en canadisk musiker. Han er en kjent låtskriver, vokalist og gitarist, og har i over 40 år vært en av rockens mest kjent personligheter. Han er særlig kjent for sin karakteristiske lyse, litt nasale stemme, og for sitt energiske gitarspill. Gjennom karrieren har han gitt ut materiale innen de fleste sjangre, men har lykkes best i å nå ut til et stort publikum de gangene han har holdt seg til sine musikalske røtter, som er gitarbasert rock, elektrisk og akustisk gitar/visesang.

 

Neil Young kan, sammen med Bob Dylan sies å ha vært svært toneangivende overfor særlig nordamerikansk rockemusikk, noe som kommer til uttrykk hos artister som Nirvana, Pearl Jam, Pixies og Sonic Youth. Young, som Dylan, er særlig kjent for sine særegne evner til å fornye og omstille sine musikalske uttrykk, kombinert med politisk «ukorrekte» og sarkastiske tekster. Karakteristisk er hvordan dette kommer fram gjennom to ulike musikalske uttrykk; akustisk folk- og countryrock på den ene side, og rå, massiv, og pumpende elektrisk rock på den andre. Young er karakterisert som grungens gudfar, og han kan oppfattes som å stå i en musikalsk linje med blant andre Beethoven hvor han gjennom sin uforutsigbarhet, produksjon i ulike sjangre og hans formidling av maskuline emosjoner har vist en stor musikalsk bredde.

 

Neil Young (1968)

Neil_Young_(album).jpg

 

01 The Emperor Of Wyoming

02 The Loner

03 If I Could Have Her Tonight

04 I´ve Been Waiting For You

05 The Old Laughing Lady

06 String Quartet From Whiskey Boot Hill

07 Here We Are In The Years

08 What Did You Do To My Life?

09 I´ve Loved Her So Long

10 The Last Trip To Tulsa

 

 

Høydepunkt: The Emperor Of Wyoming, The Loner, The Old Laughing Lady, The Last Trip To Tulsa

Min karakter: 8/10

 

Everybody Knows This Is Nowhere (1969)

5811.jpg

 

01 Cinnamon Girl

02 Everybody Knows This Is Nowhere

03 Round & Round (It Won´t Be Long)

04 Down By The River

05 The Losing End (When You´re On)

06 Running Dry (Requiem For The Rockets)

07 Cowgirl In The Sand

 

 

Høydepunkt: Cinnamon Girl, Down By The River, Cowgirl In The Sand

Min karakter: 9/10

 

After The Gold Rush (1970)

After_the_Gold_Rush.jpg

 

01 Tell Me Why

02 After The Gold Rush

03 Only Love Can Break Your Heart

04 Southern Man

05 Till The Morning Comes

06 Oh, Lonesome Me

07 Don´t Let It Bring You Down

08 Birds

09 When You Dance You Can Really Love

10 I Believe In You

11 Cripple Creek Ferry

 

 

Høydepunkt: Tell Me Why, After The Gold Rush, Only Love Can Break Your Heart, Southern Man, Don't Let It Bring You Down

Min karakter: 10/10

 

Harvest (1972)

music.jpg

 

01 Out On The Weekend

02 Harvest

03 A Man Needs A Maid

04 Heart Of Gold

05 Are You Ready For The Country?

06 Old Man

07 There´s A World

08 Alabama

09 The Needle And The Damage Done

10 Words (Between The Lines Of Age)

 

 

Høydepunkt: Alle sangene er knallbra, må jeg velge ut noen så vil det være A Man Needs A Maid, Heart Of Gold, Old Man og Alabama.

Min karakter: 10/10

 

On The Beach (1974)

On_the_Beach_-_Neil_Young.jpg

 

01 Walk On

02 See The Sky About To Rain

03 Revolution Blues

04 For The Turnstiles

05 Vampire Blues

06 On The Beach

07 Motion Pictures (For Carrie)

08 Ambulance Blues

 

 

Høydepunkt: See The Sky About To Rain, Revolution Blues, For The Turnstiles

Min karakter: 8/10

 

Tonight’s The Night (1975)

tonights_the_night.jpg

 

Høydepunkt: Tonight's The Night, Borrowed Tune, Come On Baby Lets Go Downtown

Min karakter: 9/10

 

Zuma (1975)

Neil_Young-Zuma.jpg

 

Høydepunkt: Danger Bird, Cortez The Killer

Min karakter: 8/10

 

American Stars N Bars (1977)

american_starsnbars.jpg

 

Høydepunkt: Hey Babe, Bite The Bullet, Will To Love, Like A Hurricane

Min karakter: 8/10

 

Comes A Time (1978)

075992723527.320.jpg

Ikke hørt.

 

Rust Never Sleeps (1979)

neil%20young%20rust%20never%20sleeps.jpg

 

Høydepunkt: My My, Hey Hey - Out Of The Blue, Thrasher, Powderfinger, Welfare Mothers, Hey Hey, My My - Into The Black

Min karakter: 10/10

 

Live Rust (1979)

live-rust.jpg

Ikke hørt.

Hawks And Doves (1980)

NYCD17.JPG

Ikke hørt.

Re-ac-tor (1981)

58046.jpg

Ikke hørt.

Trans (1982)

neil-young-trans1.jpg

Ikke hørt.

Everybody’s Rockin’ (1983)

neilyoung.jpg

Ikke hørt.

Old Ways (1985)

NYCD37.JPG

Ikke hørt.

Landing on Water (1986)

Neil_Young_Landing_on_water250408_0405.jpg

Ikke hørt.

Life (1987)

neil%20young%20life.jpg

Ikke hørt.

Freedom (1989)

neil-young-freedom.jpg

Ikke hørt.

Ragged Glory (1990)

ragged_glory.jpg

Ikke hørt.

Weld (1991)

Weld_-_neil_young_and_crazy_horse.jpg

Ikke hørt.

Arc (1991)

B000002LRQ.jpg

Ikke hørt.

Harvest Moon (1992)

NYCD22.JPG

Ikke hørt.

Unplugged (1993)

neil_young_unplugged.jpg

Ikke hørt.

Sleeps With Angels (1994)

B000002MUC.jpg

Ikke hørt.

Mirror Ball (1995)

NYCD08.JPG

Ikke hørt.

Broken Arrow (1996)

neil-young-broken-arrow.jpg

Ikke hørt.

Year of the Horse (1997)

album-year-of-the-horse.jpg

Ikke hørt.

Silver & Gold (2000)

neil-young-silver-gold-cd-cover-17509.jpeg

Ikke hørt.

Road Rock Vol. 1 (2000)

27141.jpg

Ikke hørt.

Are You Passionate? (2002)

NYCD30.JPG

Ikke hørt.

Greendale (2003)

Neil_Young_-_Greendale_(Front).jpg

Ikke hørt.

Prairie Wind (2005)

NYCD04.JPG

Ikke hørt.

Living With War (2006)

NeilYoung_060601013034152_wideweb__300x300.jpg

Ikke hørt.

Chrome Dreams II (2007)

neil-young-chrome-dreams-ii-cd-cover-artwork-8796.jpeg

Ikke hørt.

Fork in the Road (2009)

forkintheroad.jpg

Ikke hørt.

 

Archives

 

Live at the Fillmore East

NYCD43.JPG

Ikke hørt.

Live at Massey Hall 1971

ny-lamh_small.jpg

 

Høydepunkt: Old Man, Helpless, A Man Needs A Maid/Heart Of Gold (Suite), Cowgirl In The Sand, Don't Let It Bring You Down, Ohio, See The Sky About To Rain, I Am A Child

Min karakter: 10/10

 

Sugar Mountain – Live at Canterbury House 1968

NYCD51.JPG

Ikke hørt.

The Archives Vol. 1 1963-1972

thumbNeil%20Young%20-%20Neil%20Young%20Archives%20Vol%201%201963-1972%20(8CD)-2009.jpg

Ikke hørt.

Dreamin’ Man Live ’92

000000.jpg

Ikke hørt.

 

Som man kan se er det fortsatt mye igjen før jeg har hørt alt. Etter hva jeg har forstått holdt vel albumene hans et generelt høyere nivå på slutten av 60-tallet og hele 70-tallet, så kanskje jeg ikke har gått glipp av så mye? Selv om jeg har skrevet "ikke hørt" på mange album så har jeg selvfølgelig hørt noen av disse, men ikke nok til å kunne gi dem en rating.

Endret av jonastra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann! Flott at noen kjører på med en Neil Young albumguide. Som du sier er den svært omfattende. Jeg er også relativt nybegynner, men av dem du ikke har hørt på gjenstår det i mine ører en del essensielle:

 

Avslappende/akustisk:

 

Comes A Time - Solid album med gode låter (f.eks tittellåten og Four Strong Winds). Litt countrypreg her og der.

 

Harvest Moon - 100% gjennomført album med en del låter som allerede er klassikere: Unknown Legend, From Hank To Hendrix, Harvest Moon, Old King og Dreaming Man.

 

Prarie Wind - I konsertfilmen "Heart Of Gold" fremfører han hele dette albumet og det høres ut som solid konsertmateriale selv om konserten var rett før albumet kom ut.

 

Rocka:

 

Live Rust - Fra samme periode som Rust Never Sleeps som var en liveinspilling (stort sett) satt sammen av nye låter. Denne har resten av materialet fra turneen så den blir mer greatest-hits-preget og publikumsresponsen er tatt med i miksen slik at den blir en mer standard konsertplate. Mye av det beste fra 60- og 70-tallet.

 

Ragged Glory - Skikkelig garasjerock med fullt volum. Noen av låtene på dette albumet har blitt standardlåter på konserter. Love And Only Love er en av mine Neil Young-favoritter selv om jeg kanskje foretrekker versjonen som er på....

 

Weld - En helt rå og fantastisk liveplate fra Ragged Glory-turneen. På denne tiden begynte Neil å dyppe låtene i fuzz og feedback og jeg elsker det. Fantastiske versjoner av noen av de aller beste sangene hans: Cortez The Killer, Like A Hurricane, Love And Only Love, Rocking In The Free World og ikke minst Powderfinger! Styr unna platen Arc som kom ut samtidig om du da ikke har lyst til å høre på KUN feedback mikset sammen fra turneen.

 

Fortsatt er det mye jeg ikke har utforsket ennå, men jeg er nok i ferd med å bli en fan. Liker mentaliteten hans: Han gir ut akkurat det han vil når han vil. Take it or leave it!

 

Bra tråd!

Lenke til kommentar

Flott at det er flere fans enn meg her! Var redd denne tråden bare skulle drukne med en gang..

 

Comes a Time skal jeg sjekke ut snart. Harvest Moon har jeg hørt noen sanger fra, men tror ikke jeg har hørt hele albumet sammenhengende faktisk. Prairie Wind vurderte jeg om jeg skulle gi karakter, for jeg har nemlig også sett Heart of Gold, fantastisk konsert! Har hørt albumet et par ganger også, og det virker rimelig gjennomført! Live Rust og Weld har jeg også hørt et par ganger, men ikke noe mer.. Ragged Glory får jeg vel sjekke ut etterhvert det også, selv om jeg prøver å få hørt det litt kronologisk.

 

Har du hørt Live at Massey Hall? Det må være et av de beste livealbumene som noensinne er spikra sammen. Old Man på den skiva er helt rå, for ikke å snakke om A man needs a maid + heart of gold suite.. Jeg vil egentlig gi det albumet 12 av 10 poeng!

Lenke til kommentar
Har du hørt Live at Massey Hall? Det må være et av de beste livealbumene som noensinne er spikra sammen. Old Man på den skiva er helt rå, for ikke å snakke om A man needs a maid + heart of gold suite.. Jeg vil egentlig gi det albumet 12 av 10 poeng!

 

Ja. Det albumet kjøpte jeg faktisk da det kom ut. Det er fantastisk. Bare Neil, gitaren hans, et munnspill og piano liksom. Veldig fascinerende å høre Harvest-låtene som ferskvare lenge før de kom på studioalbumet.

Lenke til kommentar

Er de andre live-platene fra archives opp mot samme nivå?

 

Noen som har sett Young Neils før forresten? Tribute-band, med Lars-Lillo, som speller hver jul på rockefeller såvidt jeg vet.. Skal se dem 23. des i år, gleder meg! Lars-Lillo er jo en stor fan av Neil Young som dere kanskje vet..

Endret av jonastra
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sorry for jævlig dårlig oppdatering av førstetråd, men det frister lite å bruke masse tid, når det føles som ingen sjekker tråden engang, er svært lite aktivitet her.. Veldig synd, da Neil Young er en utrolig artist! ;)

 

Har hørt en del på de fleste liveplatene nå egentlig, og det er mye bra.. Sangene jeg liker aller best live er vel egentlig de lange låtene med herlige gitarsoloer, helst litt rocka. Da snakker jeg selvfølgelig om Like a Hurricane, Cortez the Killer, Cowgirl in the Sand, Words osv..!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Synd om tråden er lagt død, for Neil Young er en svært fascinerende artist. Hvis man tenker at "æsj.. Neil Young han lager jo bare like låter" er det fordi man kun har utforsket en liten del av materialet hans. Drømmer om Archives-boksen i BluRay, men mangler penger, tid og spiller. Spennende å følge med på uansett. Noen her som har skaffet seg denne?

Lenke til kommentar
Jeg skulle kjøpe den, men prosjektet falt i fisk da jeg så at hele boksen lå på Spotify. "Hvorfor bruke 1500 kroner på noe jeg kan høre på helt gratis" osv osv osv. Ble en såpass stor nedtur at hele boksen var "ødelagt" for min del, så jeg har ikke orket å høre på den på Spotify engang.

 

Etter det jeg har lest og hørt så er boksen i BluRay-format mye mer enn låtene på CD. I tillegg til å ha lyd og bilde i HD er det velgjorte menyer og videoer, tidslinjer du kan gå inn og ut av og med BD-live legger Neil og teamet sitt til nye låter eller opptak som siden har blitt tilgjengelig og passer inn i perioden. Disse legger seg inn på riktig sted i tidslinjen når du har lastet dem ned gratis (altså... du har jo allerdede betalt en formue for boksen og dette er en del av dealen).

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Gode gamle Neil. Tidenes artist etter min mening.

Oppdaget nå at jeg mangler jo en hel den album, men jeg er ikke så glad i 80talls Neil, så mye rart. Foretrekker 70tallet, så fra Freedom (1989) fram til dags dato.

Ser ut til at jeg har 7 album + Heart of Gold DVDen og Rust Never Sleeps DVDen.

Men tror min far har så og si alle utenom kanskje en til to stykk.

Jeg er så glad for at jeg har fått gleden av å se han live to ganger.

Han er en levende legende!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...