Gå til innhold

ASUS G51J-A1 vs. G72Gx-RBBX09 vs. ?

Stianbl

Anbefalte innlegg

Skrevet

•Hvor mye penger vil du bruke?

1500$ (rundt 8500 nok)

•Hva skal du bruke maskinen til?

Hovedsakelig 3ds max og Adobe serien, men også ha det morro med nye spill i god ytelse.

•Hvilke krav stiller du til maskinen? I forhold til skjerm, mengde minne og harddisk-plass/hastighet.

Skjerm: 15-17" 1600x900 minimum, gjerne HD eller FHD.

Minne: 6GB DDR2 / 4GB DDR3.

Harddisk: helst 7200rpm. Mer plass er alltid bra, men ikke under 300gb totalt. Ønskelig er 320GBx2 eller 500GBx2 komboene som er å finne i en del maskiner nå til dags.

CPU: Q9000 i7-720 eller lignende.

GPU: GTX 260M eller lignende.

•Har du noen spesielle krav til design/farge/fysiske mål?

Vekt har ingen ting å si.

Design.. tja.. vil ikke betale for utseendet, men det gjør ingenting om den ser bra ut. Dette er veldig individuelt, så lar denne faktoren stå ute foreløpig.

•Trenger du ting som Bluetooth, firewire, et høyt antall USB-porter, floppy, WLAN eller andre ting som ikke forventes av alle bærbare, er det fint om du tar det også med i posten.

Bluetooth er bonus, trenger ikke.

Firewire har jeg enda ikke hatt bruk for, så nei.

USB 2.0 porter bær være minst 3 stk +.

Floppy? Hehe, tror ikke jeg trenger det nei =)

WLAN ja, så klart.. Er vel standard.

Blueray er bonus. Vil ikke betale masse for dette. DVD er minstekrav, så klart.

•Til sist bør det også komme frem om du er veldig sikker på hva du vil ha, eller hvorvidt du er åpen for forslag.

Åpen for alle forslag =)

Vil også nevne at jeg bestiller ifra USA, siden prisene der er en god del bedre enn i Norge. =)

- - - - -

Så vil jeg liste opp ett par av mine forslag.

Note: dette er også postet i "Hjelp til kjøp/salg av maskin", men var lite respons der. Derfor jeg tenkte jeg skulle prøve å poste her, i ett litt mer relevant forum som er begrenset til bærbare maskiner. =)

ASUS G72Gx-RBBX09 - 1299$

-quad Q9000

-GTX 260M

-6GB DDR2

-17.3" 1600x900

http://www.bestbuy.com/site/Asus+-+Laptop+...p;skuId=9568149

Denne jeg vurderte først. Men fant ut at GPU var nedklokket på denne. Noe den forsåvidt også er på andre ASUS modeller. En annen ulempe med denne er "lav" oppløsning, samt BIOS er sperret for OC?

ASUS G51J-A1 - 1405$

-core i7-720

-GTX 260M

-4GB DDR3 1066Mhz

-15,6" 1920x1080

http://www.xoticpc.com/asus-g51ja1-p-2674....?wconfigure=yes

En bra kandidat. Bra skjerm, og generelt sett bra. Forskjell ifra ASUS sin maskin her er i7 vs quad, og 4gb ddr3 vs 6gb ddr2 (er det vits med ddr3 enda?? I såfall, er det verdt å miste 2 gb bare for å få ddr3? Jeg føler for at 6gb ddr2 vil yte bedre, men vet ikke.)

Får også med ASUS mus (Razor Copperhead) og ASUS G-series rygsekk. Ikke noe jeg egentlig trenger, men fin bonus. Er også bedre forsikring med denne, siden den ikke er ifra BestBuy.

Problemet derimot, er en rekke raporter om BSoD på denne maskinen, og ingen løsning er funnet foreløpig. Dette er tilfeldig, ettersom noen fungerer helt fint. Problemet er at det blir vanskelig for meg å levere inn om noe er galt, siden jeg bestiller over nettet. Så det er eneste ulempen her. Ellers en SUPER maskin =)

- - -

Er som sagt åpen for andre valg og andre innspill her, men tenkte jeg kunne poste opp så mye informasjon som mulig så dere ser situasjonen min, og lettere kan hjelpe. :)

Vet det er mye tekst, og beklager om det er for mye. Men burde dekke de fleste eventuelle spørsmålene og gjøre det lettere å diskutere.

Sier tusen hjertelig takk på forhånd, og håper på all den hjelp jeg kan få til å velge laptop =)

-Stian Berg Larsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke så lett å komme med anbefalinger da vi ikke har så god peiling på laptopene som tilbys i USA og prisene.

Av de to ville jeg valgt 15"eren. Mye bedre prosessor, samme skjermkort, minimalt bedre ram, bedre skjerm og ikke så stor. Størrelse er subjektivt da.

99% av brukere har nok med 4gb ram. Om du ikke er blant de 1% som trenger 2gb ekstra ram, vil du ikke merke forskjell.

Skrevet (endret)

Takker for raskt svar =)

ja, 15"'eren er min favoritt også, når det gjelder specs. Men som nevnt er det store problemer med BSoD på akkurat den maskinen, og det er det som får meg til å revurdere.. Asus jobber med saken, men når eller om det blir noen fiks vet ingen enda.. =/

Jeg kunne nok godt trengt de 2 ekstra GB med ram, ettersom jeg er på mitt siste semester av Creative Industries i Australia, og jobber med tunge programmer som 3ds max, Adobe serien, og diverse. Men 4gb burde uansett være greit.

Noen norske anbefalinger da? Er ikke de fleste modellene solgt i utlandet også?

Pris er som sagt opp i mot 8000-8500 max, ettersom det ikke er vits å betale mer for å oppgradere fra 260M til 280M (ikke verdt prishoppet i forhold til ytelse), og heller ikke verdt å oppgradere fra i7-720 til noen av de høyere i7 seriene (samme her. Pris i forhold til ytelse er ikke verdt det).

Så i praksis ber jeg vel egentlig om hjelp til å finne maskiner med ca det specet disse har, til en fornuftig pris for meg =) Ettersom G51J-A1 viser seg å ha tilfeldige problemer md BSoD.

igjen, tusen takk for hjelp!

-Stian Berg Larsen

EDIT:

Q9000 vs i7-720 ... ja, rene tester viser at i7 vil yte bedre, for der kan den utnytte hyperthreadinga si fullt ut. Men en Q9000 er mye mye lettere å OC litt, til ett nivå hvor den yter ca samme på en kjerne som det i7 gjør på en kjerne, mens den da på 4 kjerner vil yte betraktelig mer enn i7 vil pga nedklokking når den går opp til 4 kjerner. Vet du noe mer om dette?

i7 høres så flott ut, men vil 3ds max utnytte hyperthreadinga som jo er i7 sin store fordel?

takk takk =)

Endret av Stianbl
Skrevet (endret)

Neida, jeg har en som tar med seg laptopen ifra USA til meg, saa slipper moms og frakt og alt. saa prisen er rundt 1500$ max for min del. Eller rundt 8500,-

Noen tips?

EDIT:

Beklager at jeg ikke nevnte det i foerste post. Men frakt og alt saant er ordnet.

Endret av Stianbl
Skrevet

Jeg sitter selv på en hvit Asus G51 med en P8700 prosessor - driver også å eksperimenterer mye med 3Ds Max og Boujou. Maskinen jobber meget bra, ingen flaskehalser eller lagg. Jeg ville derfor ha gått for noe litt mindre og spart noen ekstra kroner. Ser på Ebay at G71Gx-RBBX05 går for 1050$ --> kanskje noe å vurdere?

Skrevet

Ser ut til at jeg ender p`G51J-A1 allikavel, saa faar jeg haape det ikke er noe BSoD problemer med den.. =)

Ytelsesmessig er den vel lik som din? Bare med den nye i7-720 prosessoren? Saa om den klarer 3ds max bra er jeg fornoeyd. =) Kommer til aa rendre ganske tunge scener der.

den stasjonaere maskinen hjemme bruker i snitt 2-4 timer paa aa rendre ett frame i god kvalitet (VRay), og det er med en T8500 C2D. Saa denne blir vel bedre enn det. =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...