Gå til innhold

Forslag til teleobjektiv, hobby, fotball


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et canon 450d, og driver å tar litt bilder for fotballagene i idrettslaget jeg er medlem av. Har til nå brukt Tamron AF 70-300mm f4-5.6 Di Macro, og har egentlig vært brukbart fornøyd med dette, tiltross for at det sliter litt med en gang det blir dunkelt ute og/eller flomlysene står på.

Jeg vurderer nå å gå til anskaffelse av et nytt objektiv med budsjett på 7-8000.

Vil dette være nok til å få et bedre objektiv? Noen som har noen forslag på gode objektiv til fotballbilder i denne prisklassen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sigma sin 70-200 f/2.8 er fin til fotball - til tider litt kort. Men, ikke for kort.

Den så veldig interessant ut :)Har tenkt litt på Canon EF 200mm f/2.8L II USM, men det er vel kanskje litt dumt å ha et fastobjektiv til fotball, ellers vurderte jeg litt Canon EF 70-200mm f/4.0L USM, men da vil jeg vel kanskje få samme problemet med litt dårlig lys?

 

Skal til New York i februar og ser at man kan få sigmaen til under 5000 der:)

Lenke til kommentar

Sigma 70-200mm f/2.8 er et knallbra objektiv dersom man får et med riktig kalibrert autofokus. Sigma har slitt litt med dette på enkelte objektiver, og 70-200mm f/2.8 ser ut til å være blant disse. En kompis av meg kjøpte dette, og var blant de uheldige med frontfokusering. Det vil si at det ved autofokus fokuseres litt for nære i forhold til der man setter fokusen.

 

Når man kjøper dette innenlands er det ikke noe problem, da man bare kan sende det inn og få det fikset. Utenlands blir det fort mye mer styr.

 

Du sier du har 7-8000,- å bruke. Når du først er i statene er det kanskje greit å legge alle sedlene på bordet og ta med deg et Canon 70-200mm f/2.8L..? Mikroskopiske sjanser for problemer. Worldwide-garanti.

 

- Minuset er at du kanskje vil få litt mer oppmerksomhet enn du ville fått med Sigmaen, og at det koster litt mer.

 

+ Plusset er at du vil fremstå som en temmelig kul profesjonell fotograf, og at du slipper å bekymre deg for at det er optikken som bremser kvaliteten på bildene dine.

Lenke til kommentar
.....men det er vel kanskje litt dumt å ha et fastobjektiv til fotball, ellers vurderte jeg litt Canon EF 70-200mm f/4.0L USM, men da vil jeg .......

 

Se på sidelinjen under en Champions Leauga kamp. Der er det 300mm fastobjektiv så langt øyet kan se. (Må jo dog bemerkes at gutta (og jentene) der nok har ett eller flere kamerahus i bakhånd med kortere objektiv.)

Lenke til kommentar
.....men det er vel kanskje litt dumt å ha et fastobjektiv til fotball, ellers vurderte jeg litt Canon EF 70-200mm f/4.0L USM, men da vil jeg .......

 

Se på sidelinjen under en Champions Leauga kamp. Der er det 300mm fastobjektiv så langt øyet kan se. (Må jo dog bemerkes at gutta (og jentene) der nok har ett eller flere kamerahus i bakhånd med kortere objektiv.)

 

Jeg tror fotballfotografene buker 400 f/2.8, 70-200 f/2.8 og 16-35 f/2.8. Men det er nok ikke en fast oppskrift heller :) Jeg bruker 70-200 f/2.8, og trives med det. Men så fotograferer jo jeg bare 1. divisjons kampene til Alta IF.

Endret av stonhans
Lenke til kommentar
Uten noe viten om det, så går jeg ut ifra at 70-200 f/4L takler 1,4x telekonverter ganske bra. Da begynner det å hjelpe.

 

Da vil man fortsatt slite med å få bra bilder når det blir mindre lys, slik trådstarter sliter med i dag. Til prisen av 70-200 f/4L og konverter, kan han få et brukt 70-200 f/2,8L. DA begynner det å hjelpe ;)

Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

Etter å ha sjekket litt ut på nett er jeg litt redd for å få en sigma med problemer, så det er isåfall et alternativ til å kjøpe her hjemme.

Canon 70-200mm f/2.8L ser jo ut som det som kanskje er det beste alternativet. Frister å kjøpe et objektiv med f/2.8 ihvertfall, for kanskje å hente inn litt på lysstyrken.

Og hvis den skulle bli for kort går det vel å investere i en konverter litt senere.

Men dette vil vel øke f-verdien har jeg forstått det rett?

Vil canonen være verdt de tusenlappene ekstra, eller blir det mer en smaksak?

(har nettopp begynnt å sette meg litt inn kamera og objektivverdenen, så kan være jeg spør litt dumt)

 

Og angående fastobjektiv så har jeg egentlig utelukket det litt, selv om det nok hadde fungert ypperlig. Ønsker muligheten til å kunne ha litt forskjellig lengde, uten å måtte ha flere kameraer eller drive å bytte objektiv.

Lenke til kommentar
Men dette vil vel øke f-verdien har jeg forstått det rett?

 

Ja, dette vil øke f-verdien. Setter du på en 1.4x konverter på 70-200 f/4, blir det f/5.6 over hele linja. Kan fort bli mørkt inne i haller og slikt.

Vil canonen være verdt de tusenlappene ekstra, eller blir det mer en smaksak?

Definitivt! Her snakker vi om Canon sin L-serie, og ingen 3.parts objektiv kan matche dette. Det er riktig som noen andre lenger opp skriver, du vekker en del oppmerksomhet med Canon sine lange hvite objektiver. Men drit i det, bildene blir jo knallbra!

 

Vurder å legge de ekstra lappene for å få 2.8 IS hvis du først vurderer 2.8. IS'en på denne er helt RÅ, meget god, og meget rask. Riktignok er det bedre IS på f/4 IS, men da mister du 2.8, og 2.8 trenger du når folk er i bevegelse.

 

Dropp fastoptikk så lenge du ikke har flere hus, min mening er at det fort blir mye styr med faste objektiver.

 

Men på en annen side passer nok F/4 IS bedre til ditt 450D hus enn 70-200 F/2.8 IS gjør. Den siste veier ca 1.5Kg, så grepet på 450D kan bli litt lite.

 

PS: Husk at du egentlig ikke kan ta med deg varer for mer enn 6000,- på grønn sone når du kommer hjem til Norge. Men hvor nøye de er med fotoutstyr på flyplassen vet jeg ikke. Legg igjen esker og alt slik igjen i USA, eller send til det noen venner som post.

 

Glenn :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...