Gå til innhold

Problemer med visning av cpu clock


Anbefalte innlegg

Hey, har nettop byttet ut mitt gamle hovedkort og am2'n med et splitter nytt Asus maximus 2 formula kort, og en Q9950 prosessor.

 

Så driver jeg og prøver meg litt fram med overklokking her gjennom AI suite, nærmere bestemt AI booster. her står det at med mine instillinger nå (alt av volt er auto)

 

Cpu freq: 400,00

CPU Ratio 8,5

 

Volten er automatisk men står her at den akkurat nå ligger på 1,2300V

 

Greia er at før på mitt gamle system så man overklokkinga rett på min datamaskin - egenskaper

 

Der står den konstant på 2.83ghz nå? og i CPUZ står det 2400mhz. men jeg har jo økt en god del her nå?

 

Vis jeg går ingame i Counter Strike source, kommer det i console at den finner 4 cpu'r som kjører på 3,4ghz. hva er egetlig riktig her? ser også at tempraturen på probe har gått fra 16c til 28c (ja vet det ikke stemmer) Har en Zalman CPNS9700 kjøler og ellers 5 82mm vifter og et ryddig kabinett

 

Så spørsmålet mitt er egetlig hva er det egetlig som stemmer her? og er cpu freq samme som "core clock" var på amd'n min? noe forvirret her (:

 

-Daniel

 

Edit trur jeg ble litt klokere nå: ser det står på 3dmark06:

Q9550 @ 2.83GHz @ 3400MHz fikk en score der nå med 1280x1024 hlsl på 3.0 og 0AA og trillenar på 11927 er dette bra? (8800gt 1gb) men hovedspørsmålet her er hvordan clocker jeg opp coreclocken på 2.83 og ikke bare frekvensen?

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut her som om du har Intel speedstep aktivert (det er ofte på som standard). Da klokkes CPUen ned og opp via multiplieren avhengig av om maskinen har bruk for all datakraften eller ikke.

 

Effekten er den at du dermed vil måle lavere frekvens på desktoppen mesn du ikke gjør tunge oppgaver, mens du vil få din "ekte" frekvens under tunge oppgaver. Prøv å kjøre CPU-Z i bakgrunnen og så sett på et tallknuser program som stresser CPUen (slik som Prim95 for eksempel). Frekvensen skal da gå opp til normalt.

 

Du kan evt. disable denne featuren i bios, men vanligvis er det fordelaktig å la den stå på siden den automatiske byttingen mellom lav frekvens og høy frekvens skjer så fort og nøyaktig at det ikke vil gå ut over ytelsen, og selvfølgelig sparer du da en del strøm/varme når maskinen ikke jobber med tunge oppgaver.

 

Din full frekvens skal være 3,4Ghz fra det du sier står på i bios (8,5multiplier*400Mhz = 3,4Ghz).

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Høres ut her som om du har Intel speedstep aktivert (det er ofte på som standard). Da klokkes CPUen ned og opp via multiplieren avhengig av om maskinen har bruk for all datakraften eller ikke.

 

Effekten er den at du dermed vil måle lavere frekvens på desktoppen mesn du ikke gjør tunge oppgaver, mens du vil få din "ekte" frekvens under tunge oppgaver. Prøv å kjøre CPU-Z i bakgrunnen og så sett på et tallknuser program som stresser CPUen (slik som Prim95 for eksempel). Frekvensen skal da gå opp til normalt.

 

Du kan evt. disable denne featuren i bios, men vanligvis er det fordelaktig å la den stå på siden den automatiske byttingen mellom lav frekvens og høy frekvens skjer så fort og nøyaktig at det ikke vil gå ut over ytelsen, og selvfølgelig sparer du da en del strøm/varme når maskinen ikke jobber med tunge oppgaver.

 

Din full frekvens skal være 3,4Ghz fra det du sier står på i bios (8,5multiplier*400Mhz = 3,4Ghz).

 

-Stigma

 

aha, kjørte prime95 nå med cpuz og fikk 3400mhz :D cpu ifølge probe lå på 55C. men hvordan er dette med coreclock og frekvens? hvordan kan jeg egetlig få opp det som står på egenskaper (min datamaskin) ja sorry men liker og brife litt i blant :p

 

Edit: la ved det cpu-z ga meg om det gir dere noe mening :p (ganske grønn på overklokking enda)

post-163150-1260559128_thumb.jpg

Endret av Concker
Lenke til kommentar

hm om jeg tenker riktig nå at det som står på engenskaper på min datamaskin er standarclock og den vil lese av det siden pcen ikke jobber med noe spesielt da den starter? og at den jeg får med prime95 og cpuz er da den riktige clocken? altså når frekvensen nå ligger på 3500 (clocka litt til) så vil det si at cpun ligger på 3.5ghz ? :)

 

Synes nå jeg har fått en respektabel clock på skjermkortet

er et Gainward 8800gt 1gb internminne

 

Dette er maks jeg får ut av XperTool som følger med kortet (med untakk minne som ikke vil høyere da pcn henger om kjører den høyere)

 

Noe annet software som gjør det muligt og prøve på enda høyere ? :)

post-163150-1260561170_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Litt usikker på hvordan windows sin egen egenskaper ting leser det av, om den oppdaterer avhengig av last eller hva. Har egentlig aldri brydd meg så mye om det for å være ærlig. Disabler du speedstep så vil den ihvertfall vise riktig, men det virker passelig unyttig å gjøre.

 

For overklokkingsverktøy for skjermkortet ditt, bare sjekk ut Guru3d.com

http://guru3d.com/

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Litt usikker på hvordan windows sin egen egenskaper ting leser det av, om den oppdaterer avhengig av last eller hva. Har egentlig aldri brydd meg så mye om det for å være ærlig. Disabler du speedstep så vil den ihvertfall vise riktig, men det virker passelig unyttig å gjøre.

 

For overklokkingsverktøy for skjermkortet ditt, bare sjekk ut Guru3d.com

http://guru3d.com/

 

-Stigma

 

jepp ser den :) men virker som systemet er stabilt nå, kjørt stress i 30min og like stabilt på 55c (: takker for alle svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...