Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Problemer med å få sove


Stargasm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei kjære forumlesere, bare lurte på om noen her, har tips til hva dere gjør for å sovne enklere. Er mange netter jeg ligger våken lenge før jeg får sove, har dere noen ritualer dere gjennomfører for å sove bedre? små ting dere føler hjelper? Del med meg :D

 

Ta deg en treningstur eller løp en runde en times tid før du skal sove. Jeg merker at om jeg ikke har fått kvittet meg med overskuddsenergien, så sover jeg dårlig :p

 

Ellers så pleier jeg å lukke meg inne på rommet (bor i kollektiv ed 40 andre), og være helt for meg selv for å roe meg ned en stund før jeg legger meg. Rommet svakt opplyst og radioen på lavt volum mens jeg pusser tennene, ingenting gjør meg mer søvnig :p

Lenke til kommentar

Kroppens søvnhormon heter melatonin. Dette hormonet blir ikke skilt ut i blodet om det er for lyst i det rommet du oppholder deg i.

Det er derfor lurt å være i et mørkt/svakt opplyst rom en stund før du skal legge deg. Å stirre inn i en dataskjerm er også en dårlig idè rett før leggetid.

 

Håper detter er til hjelp for deg.

Lenke til kommentar

Det er sagt at å senke kroppstemperaturen gjør en mer søvnig. Man kan gjøre dette ved å ta en varm dusj et par timer før leggetid (oppvarming med påfølgende senkning i kroppstemperaturen) eller være ute en periode.

 

Du bør også i stor grad regulere lyset etter hva for en tid det er på dagen. Du bør har mye lys når du våkner, og det bør være mørkt et par timer før du legger deg. Dette hjelper til med å regulere trøtthetsfølelsen og døgnrytmen for øvrig.

Endret av Crash
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...