Gå til innhold

BK: Høg æder rotte


MetteHHH

Anbefalte innlegg

OK, der er mange ting, man ikke har kontrol over i naturfotografering. Men denne rødhalede høg som åd en rotte, var faktisk så optaget af sit bytte, at jeg havde tid til at bevæge mig 180 grader rundt om busken, og arbejde på at finde den bedste betragtningsvinkel og komposition.

 

At forskellen mellem midten af busken og himlen krævede mere dynamisk omfang end mit kamera kan håndtere, kunne jeg ikke ændre på!

 

Altså: Jeg fandt en god vinkel hvor grenene rammede fuglen ind, gav den +2EV, fokuserede på øjnene, satte blænden efter at få fokusplanet til at nå helt fra kløer til næb, og ventede på et godt udtryk. Resultatet var uundgåeligt en underbelyst fugl og udbrændt himmel - men himmelen var ikke interessant uanset.

 

Jeg har forsøgt: At hente så mange detaljer jeg kunne uden at øge støjen alt for horribelt, at bortredigere den kromatiske abberation langs de udbrændte flader, samt en lille smule crop for at få "grenrammen" til at sidde rigtigt i billedet.

 

Jeg vil meget gerne have feedback på, hvorvidt dette er lykkedes, samt hvad jeg burde have gjort anderledes. Tak.

post-80798-1260321613_thumb.jpg

Endret av MetteHHH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Måtte le litt av "tittelen". Hadde det ikke i tankene at det var en danske :)

Men litt kritikk. Fuglebilder er krevende og det bør helst være skarpt.

Her gjør grenene at bildet føles litt for rotete samt at fuglen ikke får nok "oppmerksomhet".

Det at himmelen er lys bak gjør i å for seg ikke noe men den bør ikke brenne ut slik at det dannes glorie "omrisse" av motivet.

Lenke til kommentar
Måtte le litt av "tittelen". Hadde det ikke i tankene at det var en danske :)

Men litt kritikk. Fuglebilder er krevende og det bør helst være skarpt.

Her gjør grenene at bildet føles litt for rotete samt at fuglen ikke får nok "oppmerksomhet".

Det at himmelen er lys bak gjør i å for seg ikke noe men den bør ikke brenne ut slik at det dannes glorie "omrisse" av motivet.

 

Tak Inc - hvad betyder titlen på norsk? :)

 

Din kritik er mest til ting, som jeg afgjort ikke kunne gøre anderledes: Som jeg skrev var det dynamiske omfang i motivet _over_ hvad mit kamera kan håndtere - dvs at en udbrændt himmel var uundgåelig, ellers ville høgen kun være silhouet.

 

Du skriver at grenene er rodede - er det en kommentar til beskæringen? Hvis det er en kommentar til motivet, kan jeg kun læse det som: "Dette motiv er ikke værd at fotografere, fordi høgen sidder i en rodet busk, og der er for stort dynamisk omfang". Det er selvfølgelig en mening, som du har helt lov til at have, men selv synes jeg, at dette er et fantastisk motiv.

 

Den type kritik jeg håbede at få var nærmere af typen: Hvordan får man mest muligt ud af netop DETTE motiv, givet omstændighederne. Jeg har beskrevet, hvad jeg har forsøgt at gøre, dels i situationen og dels i efterbehandlingen, og håber på kommentarer til dette.

 

"Det kan du lige så godt opgive, med dit udstyr" er selvfølgelig en holdning, men jeg håber nogen har noget andet at byde ind med.

 

...selvom jeg godt kan se at BK-forum er lidt dødt i det for tiden. Jeg har heller ikke selv været så aktiv herinde.

Lenke til kommentar

Kan du legge ut EXIF?

 

Jeg synes bildet i og for seg er greit, men ikke noe jeg vil hatt på skrivebordsbakgrunnen min eller rammet inn og satt på veggen (så er det sagt).

En ting jeg synes er helt topp med bildet ditt er at du ser blodet på nebbet til hauken. Det understreker "Høg æder rotte". Men selve rotta er vanskelig å se, mest pga de grønne bladene.

 

Ting å tenke på til neste gang:

- Kan jeg posisjonere meg anderledes slik at mer av fuglen/byttet blir synlig (minske rotet)?

- Har jeg lavt blendertall? (minsker rotet)

- Står jeg i motlys (kanskje jeg bør prøve å flytte på meg og stå på andre siden av hauken?)

- Zoome mer inn slik at bare hodet synes og samtidig minske rotet?

- Er lukkertiden min rask nok

- Hvordan er ISO? (for høy = støy, for lav = lang lukkertid = uskarpt)

- Hvor er fokus?

 

Jeg synes bildet er uskarpt og tror det kommer av feil fokuspunkt. Jeg ville prøvd å ta bildet fra andre siden rett mot hodet (istedenfor baken) og forhåpentligvis fått med rotta bedre.

 

Det er ikke hver dag man tar et slik bilde, og ditt bilde er nok bedre enn hva mange ville fått til i et presset øyeblikk. Bildet viser et spesielt øyeblikk mange skulle ønske de så...

 

Håper dette fungerer som et svar for deg :new_woot:

Lenke til kommentar

Tak jimsmyth!

 

Jeg kan se problemerne i billedet, og jeg lagde det ud her i BK ikke fordi det er mit bedste fuglefoto nogensinde, men fordi det var et af de sjældne fuglemotiver, hvor der faktisk VAR tid til at gå rundt om motivet og eksperimentere med vinkel og komposition, såvel som med blænde og eksponeringskompensation. Derfor ville jeg gerne lære mest muligt af situationen!

 

Undskyld jeg glemte EXIF. Her er de:

 

+2 EV

1/25 sek

f 5.8

ISO 400

300mm

 

Jeg bruger center weighted metering på fuglefotos, i øvrigt, da mange situationer byder på svære lysforhold (f.eks. på vand eller mod himlen)

 

Jeg hænger lige et mere på, fra en anden vinkel. Der VAR ingen vinkler uden grene - det er jo også ret centralt for oplevelsen; høgen sidder i en tæt busk og æder sit bytte. Om man synes det fungerer motivmæssigt er slf en anden sag.

 

Jeg fandt vinkler (og øjeblikke i måltidet), hvor rotten var mere synlig. F.eks. da hovedet blev flået af! Men desværre var høgen ikke så venlig at holde hovedet i ro længe nok til at undgå bevægelsesuskarphed i de situationer.

 

Jeg vil godt vædde mit nye k7 på, at fokuspunktet ER på øjnene af høgen. Når det ikke ser helt skarpt ud, skyldes det dels den lange lukkertid (der er mørkt i sådan en busk) og nok allermest det ret høje støjniveau. Som igen skyldes, at eksponeringen af fuglen ligger noget til venstre og jeg har hevet den op i raw-konverteringen. Samt ISO 400.

 

EXIF på nr to:

 

0 EV

1/30 sek

f 5.8

ISO 400

300 mm

post-80798-1260389539_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ser du har lang lukkertid ja. Og når jeg ser nøyere etter så har du rett ang fokuspunkt;)

 

Synd den ikke stod mer åpent til. Men nå vet du om gjemmestedet hans og kan prøve å vente på han neste gang...

 

Tips: Bruk høyere ISO enn 400. 800 kunne kanskje gjort det skarpt, men om 1600 gir akseptable bilder ville jeg satset på det neste gang.

Har du stabilisator i objektivet?

Kan du sette blenderen lavere? evnt F4?

 

Da får du mye bedre forhold å jobbe under. Lykke til

Lenke til kommentar

Et par små kommentarer (jeg er ikke fuglefotograf så det er sagt):

 

- Jeg ville beskjært mye hardere.

- Tenk på komposisjon, med litt jobb tror jeg muligens du kunne fått et bilde som fungerte bedre. Tok du mange? Det burde du antagelig gjøre her.

- Det andre fungerer faktisk bedre, ihvertfall hvis du beskjærer topp og til høyre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...