Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann....

 

Det har seg nå slik at jeg har fått interesse for Ciscoutstyr. Jeg har en bunke 2950 bokser, som jeg leker med, og har lest en pdf som heter CCNA Study Guide (copyright 2000), så ikke alt var helt relevant tror jeg....

 

Det har seg så at jeg vil lære meg mer, og jeg vil leke med routing. Jeg tenker da på to ting:

- Jeg trenger utstyr til routingen. Hva bør jeg satse på? Et par 2600, med et par ethernet interfaces? Er 3550 noe? Hvordan virker det med lag 3? Er det som en vanlig svitsj, paret med en router? Bør jeg skaffe en slik til å lære meg ting.

- Jeg trenger lesestoff. Bøker/internett eller hva? Har dere noen anbefaling?

Endret av ZeRKoX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann....

 

Det har seg nå slik at jeg har fått interesse for Ciscoutstyr. Jeg har en bunke 2950 bokser, som jeg leker med, og har lest en pdf som heter CCNA Study Guide (copyright 2000), så ikke alt var helt relevant tror jeg....

 

Det har seg så at jeg vil lære meg mer, og jeg vil leke med routing. Jeg tenker da på to ting:

- Jeg trenger utstyr til routingen. Hva bør jeg satse på? Et par 2600, med et par ethernet interfaces? Er 3550 noe? Hvordan virker det med lag 3? Er det som en vanlig svitsj, paret med en router? Bør jeg skaffe en slik til å lære meg ting.

- Jeg trenger lesestoff. Bøker/internett eller hva? Har dere noen anbefaling?

 

mvh

Eigil Obrestad

 

 

amazon.com selger en god del fine og billige bøker som er mer "tidsriktig" enn en pdf fra 2000.

en CCNA sertifiseringsbok derfra er nok ett trygt valg. ligger på rundt ~500,-

 

Edit: bøker tollfritt til norge fra amazon.

Endret av sega
Lenke til kommentar

kan på det sterkeste anbefale CCNA Official Exam Certification Library (Hardcover) av wendell odom.

 

var den mest anbefalte boken når jeg så etter bøker for ikke så veldig lenge siden, er også den cisco acadamy selv bruker for ccna som er første sertifiseringen på switching&routing.

 

for en optimal lab brukes det stortsett:

2x 2950 switcher

4x kraftige hovedroutere, 3640 er veldig populære siden de tar siste IOS, har plass til mye moduler og er i hopetall på bruktmarkedet, 2600 XM modellen kan også brukes men noe dyrere.

4x svake routere for ytterkant, alt fra 2500 og opp kan egentlig brukes men helst 2600 eller over.

1x access server (kan evnt bare bytte console kabelen mellom enhetene isteden, men mye mer praktisk med access server)

1x frame relay, 2522/2523 er vanligste brukt men en 2600 med en nm8a/s funker også utmerket og er ofte billigere da 2522/2523 er standardlabutstyr så etterspurt.

 

3550 er utmerkete switcher som kan brukes men de er overkill for ccna/ccnp siden 2950 har alt av kommandoer brukt i ccna/ccnp.

ellers skal du kjøpe inn utstyr til lab husk også at du trenger wic-1/wic-2 kort i 2600/3600 routere for tilkobling til frame relay.

om kjøpe 3640 er det verdt huske at disse ikke har wic slotter rett i routeren så der må det stå en nm modul med plass for wic kort, nm-2e2w er billige og greie.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Takk for svarene. Den boken skal jeg sjekke ut.

 

Når det kommer til svitsjer, tror jeg jeg selger en eller to av 2950 og anskaffer 1-2 3550, fordi jeg har litt lyst å leke litt med 3-lag svitsj, pluss at det kan være kjekt å lære seg de og. Jeg tror jeg skal klare å få de til å gå i null, hvis jeg selger 2950 på finn :p

 

Jeg kommer nok til å kjøpe inn den boken, hvis det ikke er noen dere mener er bedre. Men trenger jeg 4 stk av hver av de routerene? Var jo en hel haug jo...

Hva bør jeg se etter?

Hvilken IOS versjon bør jeg finne?

Hvilke slotter bør jeg skaffe til routerene?

 

Takk for all hjelp :p

Lenke til kommentar

for ccna labs starter de på 2 routere, 6 er meste du strengt tatt trenger for labsene i ccna, 8 er optimale men ikke strengt tatt helt nødvendig.

 

av IOS er det helst 12.4 som er nyeste, da er de billigste som tar det brukt 3640 og 2600xm.

3640 er veldig populære siden mange av de på bruktmarkedet så får fatt i de fra 5-40£ stk, samt de kan kjøre 12.4 IOS.

jeg kjøper hovedsakelig fra engelske ebay siden fra usa blir det gjerne 200-250$ i porto for det samme som dhl europlus tar 35£ for.

 

2950 selger ganske bra og for noen kroner siden det er de laveste switchene med fulle kommandosett samt mest anbefalte for labbruk.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

uten moduler eller maks flash/ram er de billige ja, typisk 20-30£ for en med bra ram/flash og 30-40£ om moduler.

de er rimelig allsidige så er i hopetall til salgs brukt fra bedrifter som har oppgradert.

akkurat den annonsen der så jeg på her om dagen og spurte hva de tok i porto for 8stk til norge, men de sender på palle så svindyrt :(

 

bruker ligge ute godt med 3640 routere fra "recycle or reuse it" til 20-30£ med nok flash/ram til 12.4

acid_uk har også ofte ute lots på 5x3640 med nok ram/flash til 12.4 samt nm + wic modul for en 150£ som de sender til norge for 75£.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Jeg har bygget 2 stk labberoppsett med 3640 some core bokser (12 stk)

Det som er så bra med dem er at de kan spekkes med max ram av flash til å kjøre 12.4 med alle featurene man trenger. 3620 mangler noen slotter til å få 32mb flash, 128 ram.

 

2600xm er ett annet alternativ som også kan spekkes til å holde 12.4 ios.

 

Flash og ram kjøpe jeg på ebay. (ta noen ekstra fordi det finnes alltid noen brikker med feil på).

 

Det er ikke noe feil med 3640 bare ikke ofte godt nok å bruke i produksjon (større siter). Men godt nok for lab.

 

http://www.internetworkexpert.com/topology.htm

http://www.internetworkexpert.com/resources/iosonpc.htm

Lenke til kommentar

Jeg har tatt meg noen runder innom ebay, og ser at det kunne blitt gøy å handle litt, men jeg har et par spørsmål:

 

Dere kom med følgende labforslag:

2x 2950 switcher
4x kraftige hovedroutere, 3640 er veldig populære siden de tar siste IOS, har plass til mye moduler 
og er i hopetall på bruktmarkedet, 2600 XM modellen kan også brukes men noe dyrere.
4x svake routere for ytterkant, alt fra 2500 og opp kan egentlig brukes men helst 2600 eller over.
1x access server (kan evnt bare bytte console kabelen mellom enhetene isteden, men mye mer
praktisk med access server)
1x frame relay, 2522/2523 er vanligste brukt men en 2600 med en nm8a/s funker også utmerket 
og er ofte billigere da 2522/2523 er standardlabutstyr så etterspurt.

 

Men så kommer spørsmålene:

- Kan en 3640 med nm8a/s fungere som framerelay? Det virket liksom så greit å bare handle en bunke 3640...

- Kan jeg bruke 3640 til kant også? Likte at de var så fleksible at det bare var å bytte ut moduler, så virket det...

- Hvor mye må laben endres på videre sertifiseringer?

- Hva er de videre mulige veiene hos Cisco?

Endret av ZeRKoX
Lenke til kommentar

nm-8a/s kan brukes som frame relay ja, jeg har en 3620 med nm-8a/s jeg bruker som frame relay.

for access server kan også en nm-16a brukes istedenfor en 2511, angrer selv litt på at jeg ikke gikk for as2511-rj men nm-16a ble billigere.

3640 kan uten problem brukes i kant også, jeg har selv bare 3640 fra 2lots på 5 til en 150£ pr5.

om du tenker på sertifisering blir hakket etter ccna og ta ccnp, som du ikke trenger noe mer utstyr for, ccie er ikke jeg helt 100% på nåværende kravene men trengs ihvertfal 2x 3550/3560 ekstra.

 

selv bruker jeg for øyeblikket stæsjet listet opp under, siste jeg fikk meg var allied telesyn rackmount til en 400kr som jeg fikk fylt med fiberconvertere jeg fikk etter utbytting i jobbsammenheng.

fikk også nye gbics i posten her om dagen :D 15stk for 270kr.

 

Routere:

F1 (2610 64/16) 1x NM-8A/S

A1 (2610 64/16) 1x NM-16A

R1 (3640 128/32) NM-2E2W | WIC-1B-S/T | WIC-2T

R2 (3640 128/32) NM-2E2W | WIC-1B-S/T | WIC-2T

R3 (3640 128/32) NM-2E2W | WIC-1B-S/T | WIC-2T

R4 (3640 128/32) NM-2E2W | WIC-1B-S/T | WIC-2T

R5 (3640 128/32) NM-2E2W | WIC-1B-S/T | WIC-2T

R6 (3640 128/32) NM-2E2W | WIC-1B-S/T | WIC-2T

R7 (3640 128/32) NM-2E2W | WIC-1B-S/T | WIC-2T

R8 (3640 128/32) NM-2E2W | WIC-1B-S/T | WIC-2T

R9 (3640 128/32) NM-2E2W | WIC-1B-S/T | WIC-2T

R10 (3640 128/32) NM-2E2W | WIC-1B-S/T | WIC-2T

 

Switcher:

S0 (catalyst 4006) WS-X4013 Supervisor Engine II | WS-X4232-L3 Routing Module | 2x WS-X4306-GB

S1 3500-24 24x100mbit 2xgbic

S2 3500-24 24x100mbit 2xgbic

S3 2950-24 24x100mbit

S4 4912g 12xgbic

 

annet:

4u labpc 2ghz 1gb 4x com

Allied Telesyn rackmount med 12x AT-MC102XL sc/sc fiberconvertere

atlas 550 signal emulator

2x baytech strømstyringer for slå av/på alt utstyret via telnet fralabpc

Lenke til kommentar

For ccie bør man ha 3550/3560 (4 stk). 2950 trengs ikke.

 

Jeg ble stort testet på 3800 rutere og 3560 switcher.

 

ruterne spille det nesten ingen rolle så lenge du kan ta 12.4 eller 15.0. På switche siden bør du har 2 stk 3560. Litt forskjellig cat qos, pvlans, ipv6 i forhold til 3550.

 

Til CCNP bør du ha ett par lag 3 switcher feks 3550.

Lenke til kommentar

Hvilket IOS bør jeg ha til Frame-relay? Trenger jeg 12.4? Jeg tror det blir billigest med en 2610/2611 med en NM 8A/S.

 

Bør jeg satse på WIC-1T eller WIC 2-T i de andre routerene?

 

Boken min er sendt fra USA, så jeg gleder meg til den kommer, men jeg vil ha et par routere klar når den kommer.

 

Kan det være en plan å kjøpe tre 2611 og en NM 8 A/S, et par WIC 1/2T, og litt kabler, som en start, for å så utvide med 3640 og lignende etterhvert?

 

Hva er billigest, men alikevel bra nok? Har ikke evig med finanser for øyeblikket :p

Lenke til kommentar

min frame relay kjører på en 2610 med 12.3 som er ganske identisk med 2611 med unntak av at 2611 har 2 istedenfor 1 ethernet porter.

 

standard og bruke i en lab er 2522 som er enda endel hakk eldre med 16mb ram, skal du bruke nm-8a/s støttes den av stortsett alt i 2600 og 3600 seriene så stortsett alt fra disse kan brukes.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Jeg har blitt bitt av Cisco-basillen selv, så kronasjene har rullet ut av kontoen min de siste månedene. Hihi.

 

Jeg vil anbefale deg å kjøpe varer via www.ebay.com, og bruke www.jetcarrier.com for å frakte det til Norge. Frakt på tyngre utstyr fra ebay.co.uk/England er dyrere sist jeg sjekket. Utstyr på ebay.com pleier ofte også å være endel billigere. Om du ikke har dårlig tid, kan du bruke sjøfrakt hos JetCarrier, og spare endel fremfor flyfrakt. Sjøfrakt sendes 1. og 15. hver måned, så er du flink å bestille, vil alt komme ca. samtidig til JetCarrier's lokaler i NJ, og du vil få en samlet levering (= billigere frakt).

 

Når det gjelder hva du bør kjøpe, spørs det helt etter lommeboken. Jeg har kjøpt inn med den tanke at eventuell fremtidig salg/bytte, skal bli lettere. Jeg ble "anbefalt" en 2509 eller 2511 som terminalserver, men valgte eller å kjøpe en fullgod router, og kjøpte heller en NM-16A utenom (async-modul som gjør samme nytten som 2511). Så om du har råd; kjøp heller utstyr som du 'holder' litt, fremfor masse gammelt utstyr.

 

For å spare penger, kan du også bygge deg en lab-pc, hvor du kan kjøre VMWare ESXi (gratis virtualisering) på. Da kan du fyre opp noen klient OS'er for å generere trafikk på nettverket ditt. Og til den interessante delen; installere Linux på den, og deretter installere Dynagen/Dynamips på den. Dette er en software som kan emulere flere Cisco-routere. Ved å kjøpe et nettverkskort med dot1q-støtte, kan du da koble disse virtuelle routerne, mot fysisk utstyr via en switch med flere VLAN på (evt kan du kjøpe Quad NIC's for å forenkle tilkoblingen).

 

Angående om 3550 er overkill eller ikke; jeg har bare èn 2950 i min lab, og resten 3550. Frem til nylig, holdt 3550 for CCIE også, men de har gått over til 3560 nå (hovedsaklig pga forskjellene i QoS).

Endret av jocke
Lenke til kommentar
Jeg har blitt bitt av Cisco-basillen selv, så kronasjene har rullet ut av kontoen min de siste månedene. Hihi.

 

Jeg vil anbefale deg å kjøpe varer via www.ebay.com, og bruke www.jetcarrier.com for å frakte det til Norge. Frakt på tyngre utstyr fra ebay.co.uk/England er dyrere sist jeg sjekket. Utstyr på ebay.com pleier ofte også å være endel billigere. Om du ikke har dårlig tid, kan du bruke sjøfrakt hos JetCarrier, og spare endel fremfor flyfrakt. Sjøfrakt sendes 1. og 15. hver måned, så er du flink å bestille, vil alt komme ca. samtidig til JetCarrier's lokaler i NJ, og du vil få en samlet levering (= billigere frakt).

 

Når det gjelder hva du bør kjøpe, spørs det helt etter lommeboken. Jeg har kjøpt inn med den tanke at eventuell fremtidig salg/bytte, skal bli lettere. Jeg ble "anbefalt" en 2509 eller 2511 som terminalserver, men valgte eller å kjøpe en fullgod router, og kjøpte heller en NM-16A utenom (async-modul som gjør samme nytten som 2511). Så om du har råd; kjøp heller utstyr som du 'holder' litt, fremfor masse gammelt utstyr.

 

For å spare penger, kan du også bygge deg en lab-pc, hvor du kan kjøre VMWare ESXi (gratis virtualisering) på. Da kan du fyre opp noen klient OS'er for å generere trafikk på nettverket ditt. Og til den interessante delen; installere Linux på den, og deretter installere Dynagen/Dynamips på den. Dette er en software som kan emulere flere Cisco-routere. Ved å kjøpe et nettverkskort med dot1q-støtte, kan du da koble disse virtuelle routerne, mot fysisk utstyr via en switch med flere VLAN på (evt kan du kjøpe Quad NIC's for å forenkle tilkoblingen).

 

Angående om 3550 er overkill eller ikke; jeg har bare èn 2950 i min lab, og resten 3550. Frem til nylig, holdt 3550 for CCIE også, men de har gått over til 3560 nå (hovedsaklig pga forskjellene i QoS).

 

 

For CCNA kjøp 2950. Vil man fortsette til CCNP drit i 2950 og kjøp kun ett par 3550 på ebay for 300US$ stykket. Vel verdt pengene. Er du CCNP uten lag 3 switch erfaring er du ikke CCNP. Punktum.

 

En 3350 vil kunne gjøre alt det en 2950 kan gjøre og veldig mye mer. Redudanse protkoller som feks HSRP, QoS, ruting (EMI image vil du kunne gjøre alle ruting protkollene), interruting imellom LANS, tunnellering, lag 3 bundling på linker etc etc.

 

Cisco gikk fra 3550 til 3560 på CCIE labben fordi 3550 er end of life. De bruker en liten miks, Derfor er 3550 relativt billig på ebay. Du kan lett spekke en SMI svitsj til EMI variant selv.

Cat QoS arkitektruen er helt lik, 2 ingress køer, intern ring og 4 egress køer. Forskjellen på QoS er ikke så stor. En 3560 takler ipv6 og har bittelitt mer features: http://www.internetworkexpert.com/resource...e-3560-3550.htm. (Du kan kjøre ipv6 på 3550 men som bridging feks fallback bridging).

 

Når det gjelder rutere så holder kanskje 1700 bokser i massevis og de koster under 400kr stk. For en CCNA/CCNP er det å ha 12.4 IOS eller 15.0 IOS mindre viktig. En 1700/2600 plattform med 12.3 holder massevis. Bare nevne for trådstarten at du allerede har en bunke med 2950. Du kan skaffe deg 3 stk 1700/2600. Du kan sikkert få det til under 1200kr. Så må du kanskje ha noen ehternetporter og seriell porter på boksene også. Så kryssa/rette kabler som du kan lage selv og noen seriell kabler (Hunkjønn og hankjønn, de må passe portene, sjekke om det er smart serial, db-25 etc) Du kan bruke www.gns3.net men det kan bli vel mye heft og plunder for en som er ny. Men liker du å fikle så er det jo gratis. www.gns3.net og litt hjelp for du på http://7200emu.hacki.at/

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar
kjøp kun ett par 3550 på ebay for 300US$ stykket

Han bør få de for under 200$. Jeg fikk meg nettopp en WS-C3550-24PWR-EMI til 180$.

 

Du kan bruke www.gns3.net men det kan bli vel mye heft og plunder for en som er ny. Men liker du å fikle så er det jo gratis. www.gns3.net og litt hjelp for du på http://7200emu.hacki.at/

Min erfaring med GNS3 i Windows er heller dårlig. Ustabilt til større lab'er, og om du ikke er flink til å lagre underveis, så er det kjedelig når den kræsjer :(

Lenke til kommentar

Jeg kjører gns3 på Xp; Vista og Linux. Fungerer greit på alle Osene. Ikke prøvd på win7 enda. (den lapptopen tok dagen forleden.) Mer om tuning med win7 på: http://blog.internetworkexpert.com/2009/12...ndows-7-64-bit/

 

Linux har noe bedre ytelse som man merker nå man stapper den 12 boksen i labben og slår på BGP. Min erfaring er at folk ikke tuner gns3 og dermed opplever ustabilitet. Brukt kun en plattform for alt, feks 7200. Tune med idlepc slik at CPU går til null. Ved å holde seg til en plattform trenger men ikke å bruke så mye ram når man kjører opp nye bokser.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...