Gå til innhold

Trenger jeg Canon 7D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er omtrent som min praksis pga mengden (og bruken av resultatet til slutt). Jpg rett ut er meget bra på både 50D og 7D. Noe som vel er og påpekt bla annet i test (dersom jeg ikke nå husker veldig feil) at det ofte er liten forskjell på RAW vs jpg rett ut hos Canon. Og antagelig er det mer å hente ut hos andre merker ved RAW vs jpg rett ut. (Selvsagt er RAW best, hva nå best er i praktisk bruk sålenge mange konventer til jpg når bildet til slutt skal brukes allikevel)

 

Jeg har hørt det motsatte: At raw fra 7D krever en god del etterbehandling pga kraftig lavpassfilter. Ellers er vel ikke fordelen med å fotografere i raw betinget av at man ikke senere konverterer bildet til jpg.

 

boos

 

Det du sier angående LP-filterert stemmer. Dvs 7D krever mer oppskarping av rawfiler enn andre Canon kamera. Jpg fra kamera er jo ferdig oppskarpet - så sånn sett er det jo hold i at jpg rett fra kamera er meget bra. Derfor gir det lite mening å sammenligne skarphet på ubehandlede filer (raw til jpg med all oppskarping slått av) mellom kamera A og kamera B.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...