Gå til innhold

Eluveitie - En albumguide


VarCon

Anbefalte innlegg

Eluveitie

Eluveitie%20foto.jpg

Eluveitie (El-vay-Tee) er et Folk Metal band fra Sveits, grunnlagt i 2002. I 2003 etter at Vên kom ut bestemte grunnleggeren Chrigel Glanzmann seg for å gjøre Eluveitie til et skikkelig band. I 2004 signerte de sin første kontrakt ''Fear Dark''. Det første full-lengdes albumet ''Spirit'' kom ut i 2006 gjennom Fear Dark. I slutten av 2006 signerte de en kontrakt med Twilight Records, men ca. et år senere signerte de med sin nåværende utgiver, Nuclear Blast. I begynnelsen av 2008 kom deres andre full-lengdes album Slania. Senere i 2008 annonserte Eluveitie at deres nye prosjekt Evocation , som skulle egentlig bli to album: Evocation I: The Arcane Dominion og Evocation II: Visions. Det ble bare med det første albumet, Evocation I: The Arcane Dominion som kom ut i 2009. I februar 2010 kom deres fjerde full-lengdes album, Everything Remains As It Never Was, ut.

 

 

 

Medlemmer

Chrigel Glanzmann - Vokal, mandolin, fløyte, gitar, sekkepipe, håndtromme

Meri Tadic – Fiolin, vokal

Merlin Sutter - Trommer

Siméon Koch - Gitar

Ivo Henzi - Gitar

Anna Murphy - Hurdy Gurdy, vokal

Kay Brem - Bass

Pade Kistler - Sekkepipe, fløyte

 

Tidligere medlemmer

Sevan Kirder

Rafi Kirder

Linda Suter

Sarah Wauquiez

Dani Fürer

Dide Marfurt

Gian Albertin

Dario Hofsetter

Yves Tribelhorn

Philipp Reinmann

Mattu Ackerman

 

 

 

Diskografi:

  • 2003 - Vên
  • 2006 - Spirit
  • 2008 - Slania
  • 2009 – Evocation 1 – The Arcane Dominion
  • 2010 - Everything Remains As It Never Was

Vên (2003)

 

Ven.jpg

 

Innledning

Eluveities debutalbum

 

Konklusjon

Vên er et vanskelig album å anmelde. Det har sine store svakheter, men imponerer også på andre områder. Det er en fin miks av instrumental og vokal, noe som resulterer i et sterkt folk metal album. Lydkvaliteten er ikke så mye å skryte av, men med tanke på at dette var et selvfinansiert album kan det likevel godkjennes. Vokalen blir litt dempet av alle instrumentene, noe som gjør at de blir litt vanskelig i høre hva som blir sunget (Selv om det er på gælisk), men til gjengjeld er de instrumentale prestasjonene i dette albumet noe av det beste som Eluveitie har utgitt.

 

Sporliste:

 

 

1. D'vêritû Agâge D'bitu – 2:29

2. Uis Elveti – 4:12

3. Ôrô – 2:50

4. Lament – 3:34

5. Druid – 6:18

6. Jêzaïg" – 4:45

 

 

 

Sjanger: Celtic metal, Folk metal

Høydepunkt: Uis Elveti, D'vêritû Agâge D'bitu, Druid

Karakter: 6/10

 

 

 

Spirit (2006)

 

105454.JPG

 

Innledning

Eluveities første full-lengde album.

 

Konklusjon

Det er her Eluveitie virkelig viser hva de er gode for. Dette albumet er en kraftprestasjon uten like og imponerer fra begynnelse til slutt. Chrigels fantastiske stemme kommer virkelig frem (i motsetning til forrige album hvor musikken dempet vokalen), men dersom du har planer om å forstå hva han synger om bør du lese sangtekstene. Det er betydelig mindre hele instrumentale sanger, men det virker som om det har bare gjort de bedre. Jeg mener selv at dette er det beste albumet fra Eluveite.

 

Sporliste:

 

 

1. Spirit – 2:32

2. Uis Elveti – 4:24

3. Your Gaulish War – 5:10

4. Of Fire, Wind & Wisdom – 3:05

5. Aidû – 3:10

6. The Song of Life – 4:01

7. Tegernakô – 6:42

8. Siraxta – 5:39

9. The Dance of Victory – 5:24

10. The Endless Knot – 6:58

11. AnDro – 3:41

 

 

 

Sjanger: Celtic metal, Folk metal

Høydepunkt: Egentlig alle, men dersom jeg velger topp 3 blir det Uis Elveti, Tegernakô og Siraxta

Karakter: 10/10

 

 

Slania (2008)

 

Eluveitie_Slania_300.jpg

 

Innledning

Eluveities andre full-lengde album.

 

Konklusjon

Nok et sterkt album fra Eluveitie, men dog ikke like bra som det forrige. Det er noen sanger som skiller seg ut her, som blandt annet Inis Mona. Dere som har hørt/hører på Alan Stivell vil mest sannsynlig kjenne igjen musikken fra Tri Martolod i Inis Mona. Dette er dog the tyngste albumet fra Eluveitie (i den forstand av musikken og ikke vekt :p). Albumet er også utgitt i en spesialversjon med et live opptak fra Metalcamp 08. Livedelen er også noe jeg kan anbefale, selv om vokalen blir igjen litt dempet slik som det ble i Vên.

 

Sporliste:

 

 

1. Samon – 1:48

2. Primordial Breath – 4:19

3. Inis Mona – 4:09

4. Gray Sublime Archon – 4:21

5. Anagantios – 3:21

6. Bloodstained Ground – 3:25

7. The Somber Lay – 4:00

8. Slania's Song – 5:41

9. Giamonios – 1:22

10. Tarvos – 4:40

11. Calling the Rain – 5:06

12. Elembivos – 6:29

 

 

 

Sjanger: Celtic metal, Folk metal

Høydepunkt: Primordial Breath, Grey Sublime Archon, Inis Mona

Karakter: 9/10

 

 

Evocation 1 – The Arcane Dominion (2009)

 

Eluveitie_Album_Cover_Evocation.jpg

 

Innledning

Eluveities tredje full-lengde album. Første helt akustiske album.

 

Konklusjon

Dette er en total sving fra alt Eluveitie hadde laget. Dette er ikke tung metall med utydelig vokal, men derimot rolig akustisk musikk. Chrigels brutale vokaler er nåbyttet ut med Hurdy Gurdy spilleren Anna Murphy. Dette sammen med til dels rolige intrumentale sanger setter en stor kontrast til tidligere album. The Arcane Dominion er ment som et konseptalbum som setter gælisk mytologi i sentrum og forteller gæliske historier med musikk. Det er også flotte gjesteinnslag fra blandt annet Faun og Primordial. Til tross for at dette er som å høre på et nytt band blir det og skuffer ikke.

Sporliste:

 

 

1. Sacrapos - At First Glance - 2:01

2. Brictom - 4:22

3. A Girls Oath - 1:18

4. The Arcane Dominion - 5:43

5. Within the Grove - 1:52

6. The Cauldron of Renascence - 2:05

7. Nata - 4:02

8. Omnos – 3:48

9. Carnutian Forest - 3:17

10. Dessumiis Luge - 3:28

11. Gobanno - 3:15

12. Voveso In Mori - 4:09

13. Memento - 3:20

14. Ne Regv Na - 5:07

15. Sacrapos - The Disparaging Last Gaze - 2:43

 

 

 

Sjanger: Accoustic Folk, Celtic Folk

Høydepunkt: Brictom, The Arcane Dominion, Omnos

Karakter: 9/10

 

Everything Remains As It Never Was (2009)

 

Everything%20Remains%20As%20it%20Never%20Was.jpg

 

Innledning

Eluveities fjerde full-lengdes album. Et album som går tilbake til røttene

 

Konklusjon

Okey. Enda en ny sving fra Eluveitie. Nå har de gått tilbake til det gamle, tunge og generellt Chrigel-baserte, som i Slania og Spirit. Jeg føler at det ikke er like mye folketoner i dettealbumet som det har vært i tidligere album, men heller en lett blanding av tyngre metal og folk metal. Men for all del, det fungerer. Og det fungerer bra. Det eneste som jeg virkelig savner er sanger på gælisk, noe a la Slania eller Uis Elveti. Dette er et bra album, men jeg føler ikke at det strekker opp til de tidligere, rett å slett på grunn av den lille mangelen på folk metal (Hmmm, dette får det jo til å høres så utrolig lite ut, men jeg vet ikke hvordan jeg skal formulere meg annerledes), men det er ikke langt ifra toppscore.

Sporliste:

 

 

1. Otherworld - 1:57

2. Everything Remains as It Never Was - 4:25

3. Thousandfold - 3:20

4. Nil - 3:43

5. The Essence of Ashes - 3:59

6. Isara" - 2:44

7. Kingdom Come Undone - 3:22

8. Quoth the Raven - 4:42

9. (Do)minion - 5:07

10. Setlon - 2:36

11. Sempiternal Embers – 4:52

12. Lugdūnon – 4:01

13. The Liminal Passage - 2:15

 

 

 

Sjanger: Folk metal, celtic metal

Høydepunkt: Thousandfold, Lugdunon, Isara

Karakter: 8/10

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Eluveitie

Endret av VarCon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 7 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Takk for at noe endelig tar med litt god gamaldags (okei da, ikke gammaldags men du skjønner teininga harhar.gif) keltisk metal! konservativ_woot.gif Hvis ikke Alestorm og Nightwish (tipper hvertfall på sistnevnte) er lagt ut skraper jeg dem sammen i morgen :D YAY! Ut med pop-søppel og inn med rock og metall! inv_biggrin.gif

(Ikke vondt ment til eventuelle pop-geeks, men jeg annser pop, r&b, rap etc som rent søppel.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...