Gå til innhold

SACD Ps3 og optisk


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle dele min erfaring med akkurat denne problemstillingen.

(hvis du bare vil lese hva som er konklusjonen, hopp nedover til uthevet overskrift)

 

 

Har et ganske oppegående annlegg, og da jeg leste at PS3 støttet SACD, så tenkte

jeg at dette skulle jeg teste ut. Kjøpte meg Dark Side of the Moon på hybrid.

Fikk den i posten, og puttet den glad og fornøyd i ps3'n. Av instinkt så valgte

jeg stereo versjonen, og kjørte på. Lyden fyllte rommet, og jeg gliste fra øre til øre.

 

Så, etter jeg hadde hørt den ferdig, ville jeg teste ut surround versjonen.

Trykket på play, og ventet. Plutselig kom det litt tilfeldig lyd, som om det

manglet noen høytalere. Jeg satte igang forskningen, og timene dro på...

 

Etter mye testing, feiling, men ikke minst til dels suksesser, så fant jeg til slutt

ut hvorfor dette hørtes feil ut.

PS3 Støtter næmlig bare 2.0 når det kommer til Linear PCM via optisk!!

I oppdatering nr 2.00 (tror jeg) så støttet den Multi Linear PCM, MEN; dette

foregikk via en konvertering til DTS, og de sluttet med denne funksjonen i neste

oppdatering pga av royalties de ikke var foreberedt på å betale.

!! Sony da.......

 

Konklusjon

 

Pr idag støtter ikke Ps3 noe høyere enn 2.0 når det kommer til Linear PCM kilder når man bruker optisk. Enhver form for surround via optisk må bli Dolby Digital, DTS eller AAC.

(via hdmi støttes det fult ut 7.1 linear pcm ettersom hva jeg har lest)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal man ikke kunne spille av sacd formatet via optisk?

Så lenge playstation dekoder det og sender det som PCM skal det ikke være noen begrensninger.

 

Jeg kan også nevne at problemstillingen din er litt merkelig, optiske kabler støtter ikke surround lyd. De støtter kun stereo - 2 kanalers PCM. Og så støtter de DD/DTS bitstream - som kan sees på som filoverføring mer enn lyd.

Det er ingen hemmelighet, og har ingenting med playstation å gjøre.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg vet ikke hvorfor du gliste fra øre til øre, for SACD-kvalitet kan ikke spilles gjennom optisk.

Ingen SACD-spillere på markedet lar deg høre SACD-sporet via optisk.

På PS3 hører man SACD-sporet via HDMI, gitt at man har konfigurert PS3-en riktig.

 

Så, kanskje på tide å skifte konklusjon?

 

Nei, jeg føler ikke for å skifte noen konklusjon, for den er og blir den samme.

 

Prøver igjen:

Hvis man har en ps3, koblet med optisk kabel, og vil høre på en SACD, så er det UMULIG å få 5.1 versjonen til å fungere. Thats it. Om dette gjelder andre spillere er totalt irrelevant, da det er spesifikk ps3 jeg snakker om her.

 

Og hvis du lurte på hvorfor jeg gliste fra øret til øret, så var det pga nytelsen av å ha en topp kvalitets cd i ps3'n, som er perfekt mastered.

 

Hvorfor skal man ikke kunne spille av sacd formatet via optisk?

Så lenge playstation dekoder det og sender det som PCM skal det ikke være noen begrensninger.

 

Jeg kan også nevne at problemstillingen din er litt merkelig, optiske kabler støtter ikke surround lyd. De støtter kun stereo - 2 kanalers PCM. Og så støtter de DD/DTS bitstream - som kan sees på som filoverføring mer enn lyd.

Det er ingen hemmelighet, og har ingenting med playstation å gjøre.

 

Joda, det går fint ann å høre på SACD via optisk, MEN, bare i 2.0

PS3 støttet tidligere SACD 5.1 spor via optisk, men dette foregikk via konvertering til DTS/DD, men dette tok Sony vekk via en oppdatering pga av royalties.

 

Jeg er usikker på hvorfor posten min er uklar, da jeg virkelig mener jeg har spesifik nevnt både i posten og tittelen av dette gjelder PS3, SACD, optisk kabel og spesifik 5.1 spor.

Lenke til kommentar

Godt poeng egentlig. Bekrefter på en måte at det jeg prøver å få fram er helt kurrant.

Har man en ps3 (eller annen sacd spiller) så er det omtrent poengløst å bruke optisk utgang.

 

Det var egentlig vitsen med hele tråden, at hvis noen lurer på dette, så trenger man ikke lese dusinvis av tråder og linker på nett.

 

Edit:

Rettelse, ikke poengløst, bare ikke optimalt :-P

Endret av Jon Ivar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...