Gå til innhold

Hjelp! Overbitt og tannstilling


Anbefalte innlegg

Hunden vår (Chihuahua) har utviklet et kraftig overbitt, det har bare blitt verre og verre etter vi fikk den, nå er den ca 5 mnd. Han har nå i det siste også begynnt å få "voksen tenner", men det virker som jekslene kommer alt for langt inn mot ganen, og når hunden tygger virker det som jekslene gnisser mot hverandre, dette gjør han også når han ikke har noe i munnen.

 

Den siste uken har han også fått ekstremt dårlig ånde, og det virker som den bare blir verre.

Det jeg lurer på er om dette kan rette seg opp. Eventuelt hva vi skal gjøre hvis det ikke gjør det?

Overbittet er på ca 0,5 centimeter.

Endret av ginseng
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke vært borti en hund som har vært overbitt, men med feil tannstilling. Det jeg måtte gjøre var å leke med en hard gummiball å prøve å la hunden bære den mest mulig. Feks kast ballen å få hunden til å hente den. Siden han er såpass ung er det kanskje fortsatt mulig å få rettet på det. :yes:

Lenke til kommentar

Du må nok bare være tolmodig og vente til tannskiftet er over. Jeg har hatt noen valper med overbitt, det har rettet seg helt på en, blitt nesten helt korrekt på en annen.

Men følg med på hjørnetennene. Dersom det kommer nye uten at valpetennene er løsnet, så må de ofte trekkes for at bittet ikke skal bli feil.

Dersom du er veldig bekymret så få en veterinær til å ta en titt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...