Gå til innhold

CPU, betydning i NAS/filserver


Anbefalte innlegg

Jeg skal sette sammen en boks som skal serve 5-6 TB disk over NFS og delvis Samba. Boksen vil kjøre enten Debian eller OpenSolaris. Jeg har lyst til å velge en Via eller Atom-cpu på grunn av strømforbruk og varme (skal stå i et kott).

 

Om jeg velger å kjøre OpenSolaris vil jeg selvfølgelig bruke ZFS. Det som bekymrer meg er at ZFS er litt CPU-intensivt fordi den kjører sjekksummer (se http://en.wikipedia.org/wiki/ZFS) og "raid" er implementert i software. Vil CPU kunne være en begrensense faktor her?

 

NFS, FTP og Samba/CIFS er lettvektsprotokoller og jeg regner med at disse ikke krever særlig CPU.

 

Jeg har erfaring med at CPU kan være begrensende på SSH/SCP-overføringer, men tror ikke bruken vil bli særlig stor.

 

Ut over å serve filer skal det ikke kjøre stort annet enn noen enkle rsync-liknende jobber.

 

Noen som har konkret erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har en atom filserver selv, cpu messig er det ikke noe problem, software raid etc, dog ikke zfs.

 

MEN, bus-messig er det et problem at min ikke har pci-e, noe som begrenser nettverkshastigheten min betraktelig.

 

når man først har en nas boks er det også nærliggende å legge inn en streaming server etterhvert, og da trenger du brått masse cpu dersom du ønsker live transcoding.

 

min nas boks nr2 fikk derfor amd sin low power cpu, som er ufattelig mye raskere, uten at den totalt sett (når man regner med hk, disker, etc) bruker særlig mye mer strøm.

Lenke til kommentar
Nei, ikke så lowpower som geode, men en mer eller mindre vanlig cpu med bedre energiforbruk.

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=391339

 

Ser at den ikke selges lenger, men jeg tror de vanlige billige amd cpu'ene har ca samme energiforbruk idag.

 

Jeg tror ikke Geode selges lenge heller :)

 

Tror du at Athlon 64 CPU'ene er mer effektive enn dagens C2D'er fra Intel? Hvor mange watt brukte den der f.eks.? Min E4600 bruker ~40W (tror jeg).

Lenke til kommentar

Kan garantere at med alle dagens nyere CPUer er CPUen det siste problemet ditt. Det er viktigere å sørge for god spredning av disker over f.eks flere kontrollere på flere busser, da det fort er diskene/bussene som er utfordringen.

 

F.eks kjører alle PCI-porter på en samlet bus, mens f.eks PCI-express har en bus per kort, da snakker man fort en veldig forskjell i hastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...