Gå til innhold

Økonomiutdanning - aksje og børs


shumcots

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har noen her peiling på hvilken økonomisk utdanning som er mest relevant for å få kompetanse i forhold til akjshehandel? Siden jeg ikke hadde R1 på VGS er desverre siv. øk uaktuelt tror jeg.

 

 

Jeg har tenkt på Finans hos BI, men det sies at matematikken der er svært tung? Er det umulig for en person som ikke hadde realfagsmatte på videregående å sette seg inn i?

Og dersom jeg velger denne utdanningen, som er en bachelorgrad, kan jeg ta bygge på med en mastergrad og bli siv. øk?

 

 

Håper jeg får svar på spørsmålene mine her, takk på forhånd.

 

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både matematikken på finansstudiet og siv.øk.studiet er relativt tung. Men dette er jo tross alt ikke for å gjøre studiet vanskeligere enn nødvendig. Matematikken er såpass fordi det er det som trengs ute i arbeidslivet. Hvis du har interesse for tall og lignende er det fullt mulig å beherske matematikken ved finans godt, men det blir kanskje litt tungt hvis man ikke interesserer seg for tall.

 

Men du burde absolutt vurdere finans på BI.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Jeg vurderer det sterkt, ja. Tall er helt greit det, problemet er bare at jeg har lite erfaring i å jobbe med det fra før, da jeg ikke har vært særlig interessert tidligere. Men jeg tror økonomisk matematikk blir mye, mye mer engasjerende siden jeg vet at jeg faktisk får bruk for det.

 

Bør jeg ta mastergrad?

 

Flere innspill?

Lenke til kommentar

Hvis du har lyst til å bli aksjemegler trenger du vel strengt tatt ikke noe utdanning i det hele tatt, så lenge du har de ferdighetene som skal til. Men en bachelor i finans hjelper jo på. Du trenger absolutt ikke master om du skal bli megler, men nå vet ikke jeg om det er det du vil bli.

 

Er en del folk her inne som har bra greie på økonomiutdannelser. De våkner vel til i morgen skal du se.

 

Nå er det sent. God natt :)

Lenke til kommentar
Heisann.

 

Har noen her peiling på hvilken økonomisk utdanning som er mest relevant for å få kompetanse i forhold til akjshehandel? Siden jeg ikke hadde R1 på VGS er desverre siv. øk uaktuelt tror jeg.

 

 

Jeg har tenkt på Finans hos BI, men det sies at matematikken der er svært tung? Er det umulig for en person som ikke hadde realfagsmatte på videregående å sette seg inn i?

Og dersom jeg velger denne utdanningen, som er en bachelorgrad, kan jeg ta bygge på med en mastergrad og bli siv. øk?

 

 

Håper jeg får svar på spørsmålene mine her, takk på forhånd.

 

 

Mvh

All finans matematikk er tung matematikk. Skal du jobbe innenfor finans må du kunne regne. Med det tenker jeg på litt mer enn pluss og minus. Bl.a. endel avansert statistikk.

 

Jeg er usikker på siktemålet ditt. For å holde på med akjsehandel trenges det heldigvis ingen egen utdannelse. Hvis siktemålet ditt er å jobbe som aksjemegler/aksjeanalytiker etc så MÅ du ha en grunnutdannelse i økonomi med gode resultater. En mastergrad med spesialisering i finas fremstår som et veldig godt valg i så måte.

 

BI er ikke det eneste alternativet. Flere høyskoler tilbyr nå bachelor og masterstudier i økonomi.

Lenke til kommentar

Vel, jeg vet ikke helt hva jeg vil. Tenkte først bare hvilken utdannelse som kan gi meg et forsprang på børsen, men etter hvert kanskje aksjemegler hadde vært noe. Jeg tror jeg er en flink selger, så. Jeg er uhyre interessert i aksjer og markedet.

 

Er det noen her som har hatt økonomisk matematikk uten å ha hatt realfagsmatte på VGS først?

Lenke til kommentar

Hvis du er så interessert i aksjer og markedsanalyse som du gir uttrykk for, tror jeg du vil like matematikken. Den er tross alt relatert til markedsanalyser o.l.

 

Du trenger ikke erfaring fra realfagsmatte på videregående for å kunne studere økonomi uten å slite deg igjennom det, men en fordel er det naturligvis.

 

Så lenge interessen og innsatsen er der, så går det fint. Uansett hvilket fag du velger.

 

Lykke til :)

Endret av tgnedal
Lenke til kommentar
Vel, jeg vet ikke helt hva jeg vil. Tenkte først bare hvilken utdannelse som kan gi meg et forsprang på børsen, men etter hvert kanskje aksjemegler hadde vært noe. Jeg tror jeg er en flink selger, så. Jeg er uhyre interessert i aksjer og markedet.

 

Er det noen her som har hatt økonomisk matematikk uten å ha hatt realfagsmatte på VGS først?

 

Med litt utdannelse vil du vite at det er ekstrem krevende å få et forsprang på børsen. Den eneste sikre måten å få det på er å bli en innsider.

Lenke til kommentar
Vel, jeg vet ikke helt hva jeg vil. Tenkte først bare hvilken utdannelse som kan gi meg et forsprang på børsen, men etter hvert kanskje aksjemegler hadde vært noe. Jeg tror jeg er en flink selger, så. Jeg er uhyre interessert i aksjer og markedet.

 

Er det noen her som har hatt økonomisk matematikk uten å ha hatt realfagsmatte på VGS først?

 

Med litt utdannelse vil du vite at det er ekstrem krevende å få et forsprang på børsen. Den eneste sikre måten å få det på er å bli en innsider.

 

 

Ja, skjønner at det var litt uheldig formulert. Jeg tenker mer på samme utdannelse/innsikt som aksjeanalytikere og meglere har. Altså et grunnlag som ikke er ren gjetting.

 

 

Uansett, takk for svar folkens. Dere har hjulpet meg mye. :)

Lenke til kommentar

Studier som inneholder skikkelig heavy matte pleier å sette 3. klasse VGS matte som søknadskrav. Hvis det bare står "generell studiekompetanse" så betyr det at mattefagene du får da er overkommelig selv for de som ikke har tatt særlig matte. Selvfølgelig krever det at man er interessert for å kunne følge med, blir selvfølgelig tungt hvis man syns det er kjedelig.

 

Førsteårsmatte på BI i vanlig BBA studie er ganske grei syns jeg. Neppe vanskeligere enn det man finner i 2. og 3. klasse matte på VGS tror jeg.

 

Første tanke som streifer meg når jeg tenker aksjer og marked er finans da :/ jeg ville søkt på finans, men kan hende jeg bommer.

 

Men du kan også vurdere en BBA studium også (helt vanlig øk. & adm.), den er veldig allsidig også kan man heller velge noe som går i dybden i et eller annet felt i et 2 årig masterprogram? Hvis jeg ikke tar feil, så burde en allsidig bachelor i øk & adm åpne mange dører til videre masterprogrammer.

 

(sikkert mye skriveleif her, men jeg er sliten idag :innocent: )

Lenke til kommentar

Grunnkurset i matte på Bachelor i Økonomi er ofte tilnærmet lik en blanding av R1 og R2. Nivået på R2 har i alle fall overgått det jeg har møtt av problemer på Høgskolen.

Når du går videre og tar tyngre finansfag, vil det naturligvis bli noe annerledes, men da har du jo allerede grunnkurset i matte.

Jeg går selv på Trondheim Økonomiske Høgskole, og skal ta Bachelor i finans før jeg går videre på masteren.

Lenke til kommentar
Grunnkurset i matte på Bachelor i Økonomi er ofte tilnærmet lik en blanding av R1 og R2. Nivået på R2 har i alle fall overgått det jeg har møtt av problemer på Høgskolen.

Når du går videre og tar tyngre finansfag, vil det naturligvis bli noe annerledes, men da har du jo allerede grunnkurset i matte.

Jeg går selv på Trondheim Økonomiske Høgskole, og skal ta Bachelor i finans før jeg går videre på masteren.

 

 

Takk for svar, igjen.

 

Har et tillegsspørsmål:

 

Er det mulig å ta en bachelorgrad i økonomi og ledelse på BI i Trondheim, så hoppe på Mastergrad i finans i Oslo etterpå? Har sett på fagene, og de er faktisk ikke så veldig ulike virker det som.

Lenke til kommentar

Det er i grunnen ingen utdannelse som gir deg noen god opplæring i aksjehandel, slikt må man lære det meste av selv.

 

However tror jeg NHH, BI og andre økonomi utdannelser legger grunnlaget. Men for å nå helt opp er disse ikke gode nok. Dessuten bør du være god i matte ellers vil du slite.

 

Jeg har en Bachelor of Economics and Business Administration: Banking and Finance fra University of Zurich, Sveits.

Master of Statistics fra Yale University, USA.

Jeg har jobbet i to av New Yorks største investeringsbanker + en Sveitsisk.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg har en Bachelor of Economics and Business Administration: Banking and Finance fra University of Zurich, Sveits.

Master of Statistics fra Yale University, USA.

Jeg har jobbet i to av New Yorks største investeringsbanker + en Sveitsisk.

 

So?

 

TS: Husk at du kan bli siv.øk. selv om du ikke har tatt R1 på VGS. Med en bachelor i Øk.ad. kan du søke master i økonomi og ledelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...