Gå til innhold

4gb ram (3,25 gb usable) i W7 64-bit


questra

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da kan noe RAM forsvinne til skjermkortet ja.

Men! Her må du også titte i BIOS for mer info om innstillingen, i tillegg skulle du ha hatt Memory remap eller noe lignende i BIOS også for å få all RAMen til å funke ved å flytte noen addresser (Enkelte BIOSer gjør dette automatisk, andre ikke)

Lenke til kommentar

Finner ikke noe memory remap, extend memory mapping etc i bios. Har lett litt på nettet og det er mange som har dette problemet. For noen fungerte det å oppdatere bios. Jeg har også gjort det, men det hjalp ikke.

 

Resource monitor -> memory i W7 viser at 770 mb ram er "hardware reserved" og er nærmere forklart "reserved for use by the BIOS and some drivers for other peripherals".

 

Har gått nøye gjennom nyeste versjon av BIOS (a10), men finner ikke noe som virker fornuftig å endre på.

 

Laptopen er forøvrig en Dell Inspiron 9400/E1705.

Lenke til kommentar

Satte inn mer ram idag sånn at jeg har 4gb på stasjonære også. Da fikk jeg 2,93 gb usable. BIOS meldte riktignok bare om 3gb. Jeg oppdaterte bios, fant "memory remap", enablet den og vips så hadde jeg 4 gb usable.

 

På laptopen, altså on topic, så fant jo BIOS 4 gb, men jeg fant ikke noe memory remap. Mulig at det er skjermkortet som reserverer 1 gb der.

 

Ikke noe å gjøre med det altså?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...