Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen-Markedsføring og ledelse 2


Anbefalte innlegg

Hej!

 

Jeg har nå privatisteksamen i markedsføring og ledelse 2 imorgen og lurer på om noen kan komme med noen tips og råd, har noen ide om hvilken type oppgaver jeg kan få?

 

Her er de forberedelsene jeg hittil har kommet med.. All hjelp blir satt virkelig stor pris på!

"Bensinstasjonmarkedet

 

Bensinsstasjonmarkedet er i en reduksjon. Mengden bensinstasjon har gått ned fra 2400 stasjoner til 1500 stasjoner på 19 år.

 

I Møre og Romsdal hvor det er mest dekning bensinsstasjoner per innbygger, ligger antallet på 1196 innbyggere per bensinsstasjon, mens hvor det er verst i Nord-Trøndelag ligger antallet på 4,344 personer per bensinsstasjon.

 

Man kjøper mindre bensin i dag, mest pågrunn av det høye prisnivået på bensin og av miljøhensyn. Dette gjør til at bensinene må satse på annet salg i større grad, som dagligvarer og ferdigmat.

 

 

Pris som konkurransemiddel

Psykologisk prissetting: Prisen bedriften kan maksimalt ta(bensinsstasjoner).

 

Bensinsstasjonskjeders samfunnsansvar

-Ansvar å ha bensintilbud landet over

-Ansvar med å tilby mer miljøvennlig alternativ

 

"

 

Her er en kopi av forberedelsesarket :

 

Bensinstasjonsmarkedet

Bensinstasjonsmarkedet har gjennom de siste tiårene gjennomgått betydelige endringer.

Antallet stasjoner er kraftig redusert, fra ca. 2400 stasjoner i 1990 til ca. 1500 i dag. Det

norske bensinstasjonsnettet er riksdekkende og har lange åpningstider. De største aktørene

på markedet er Statoil, Shell, YX og Esso.

 

En fjerdedel av bensinstasjonenes omsetning kommer i dag fra andre produkter enn drivstoff.

Stasjonene er nå like mye kiosker og dagligvarebutikker som bensinstasjoner i tradisjonell

betydning. I tillegg til å fylle bensin er mange innom for å kjøpe dagligvarer og hurtigmat. Dette

skjer selv om undersøkelser viser at dagligvarene på bensinstasjonene er priset vesentlig

høyere enn i dagligvarebutikker for øvrig. Når det gjelder pris på bensin og diesel, ser vi at

denne varierer betydelig fra dag til dag.

 

I kakediagrammet nedenfor kan du se hvordan bensinstasjonenes omsetning fordeler seg på

ulike varegrupper.

 

 

En trend i våre dager er at mange store og små bedrifter i stadig større grad viser et sosialt

engasjement og samfunnsansvar, noe også de store bensinstasjonskjedene skriver om på sine

nettsider. Her beskriver de sitt ansvar med hensyn til miljø, ansatte og andre interessenter.

 

I forberedelsesdelen skal du sette deg inn i:

¾ bensinstasjonsmarkedet

¾ pris som konkurransemiddel

¾ ekspansjonsmatrisen

¾ bensinstasjonskjeders samfunnsansvar

¾ arbeid med personalkonflikter

 

Direktelenk til PDF:http://udir.no/upload/Eksamen/Videregaende/H2009/Forberedelsesdel_1_des/SAM3006_Markedsforing_og_ledelse_2_H09_forb.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...