Gå til innhold

lavtonet elektrisk sus fra høytalerene


Anbefalte innlegg

hei,

 

har et par gamle 80 talls høytalere hvor jeg under flytting greide å ta ut phono kabelen fra forsterkeren mens strømmen var på. når jeg nå skrur på strømmen kommer det et slags lavtonet sus typ zzzzzzzzzzzz når jeg skrur på volumet..

 

er høytalerene ødelagt? kan de reddes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heehe men da så ;)

 

Men jeg tror jeg trenger en ny forsterker da...

 

har et par høytalerene fra før, tenkte kanskje å skifte innmaten.. også skal jeg ha to til. tenkte på disse:

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=99493

 

Men jeg ser at det står "bass" på de.. vil de fungere bra for seg selv, tenkte da på diskant?

 

de høytalerene jeg har fra før er: '

 

rated 100w long term power, 8 ohms

 

her er innmat:

'

 

 

har du forslag til forsterker til å drive dette?

 

takk trainman :)

 

 

 

PS. Jeg ser at folk anbefaler surround til stuebruk og stereo til musikk. jeg er fan av begge og tenkte kanskje å bruke de høytalerene jaeg har fra før til bakhøytalere. men hvordan blir det musikk da? musikk er helt klart viktigst

post-147885-1259613895_thumb.jpg

Endret av innard
Lenke til kommentar

For det første ville jeg ikke tatt meg bryet med å bytte innmat i de du har. Jeg ville heller kjøpt nye. Eller brukt de som bakhøytt. som du selv foreslår.

 

Når det gjelder de høytt du linket til betyr 4" bass at basselementet er på 4". Ca 10cm. Diskanten er den øverste av elementene i høyttaleren, så høyttaleren spiller fulltone.

 

Hvis du vil spare penger på å bygge selv kan Eltek hjelpe deg med det. De har masse forskjellige byggesett innen høyttalere i alle prisklasser. De har også forsterkere av ymse slag. Se litt rundt i nettbutikken . Kanskje de har noen magnathøyttalere som kan passe. Koster ikke skjorta, men gir god valuta for pengene.

 

Kjøper du en surround-forsterker kan bruke den til både film og musikk. Det velger du enkelt på forsterkeren.

 

Jeg tror jeg vil anbefale deg å kjøpe to nye høyttalere foran og en senterhøyttaler. De du har fra før dytter du inn som bakhøyttalere.

Endret av Trainman
Lenke til kommentar

hei lord!

 

takk for tilbakemelging.

 

har lest litt på howstuffworks og jeg vet nå åssen en høytaler fungerer i prinsippet. men hvis jeg virkelig skal sette meg inn i de forskjellige delene, kanskje litt små rep greier, har du en link eller noe som kan opplyse situasjonen? tenker på hvilke forskjellige deler som passer til hverandre eller annet grej som kan være interessant. :)

 

-arve

Lenke til kommentar

For å fikse delefilteret i høytalerene dine (dersom det viser seg at det er problemet) ville jeg byttet alt av kondensatorer. Du finner slike hos elfa.se eller dynabel.no. Dynabel (tidligere eltek) har også en gratis høytalerbok som du kan laste ned. Gå inn på sidene deres og inn på høytalerkomponenter og last ned helt gratis. Her er det mye nyttig lesning for de som vil lære seg litt om høyttalere.

Lenke til kommentar

Nei, det har du nok rett i. Mest sannsynlig er det noen kondiser i forsterkeren som har gått føyka, muligens noen avkoblingskondensatorer. Men dette er bare noe jeg tror. Om en kondensator (elektrolytt) har fått seg en smell (enten pga overbelastning eller at den har tørket ut) så ser man jo det fysisk på den, så det er jo ganske lett "feilsøking".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...