Gå til innhold

Bygge selv, eller ferdigbygd?


Anbefalte innlegg

tjohei!

 

Pcen min er over 4 år gammel og starcraft 2 er like rundt hjørnet (håper jeg). Det er på tide med en oppgradering, men jeg har litt vanskeligheter for å bestemme meg om jeg skal kjøpe ferdigbygd pc eller bygge selv.

Jeg har veldig lyst til å bygge selv fordi jeg syntes det virker interessant, har lest guider, sett videoer og til og med litt i hovedkortmanualer på nett, så tror egentlig byggingen skal gå greit.

 

Det som holder meg tilbake er skrekken for å skru sammen en dyr pc som ikke booter. Har til og med vurdert å kjøpe en billig pc bare for å prøve som byggesett, men vil heller bruke de ekstra kronene på en ssd disk f.eks : )

 

Men hva gjør man hvis pcen til 12 tusen ikke booter, og man ikke finner feilen selv ?

Jeg har jo ingen deler til å feilsøke med.

Er det dyrt å levere pcen til noen eksperter for eksempel?

Og hvor ofte kan en slik feil oppstå, selv om man har gjort alt tilsynelatende riktig? Ser det er mange som poster på forumet som ikke kommer frem til noen løsninger på problemene sine (hvertfall ikke på forumet.). Har for eksempel hørt at det er en viss risiko for at cpu'er kan være defekte når man får dem? Og andre komponenter og sikkert?

 

Men hvis jeg bestemmer meg for å bygge selv vurderer jeg å ønske meg et skikkelig bra kabinett til jul, noen anbefalninger? lyst på et som har: stilrent utseende, god kjøling, støvfiltre og som er lett å bygge i. Håper nissen/muttern og fattern kan strekke seg helt til 3 tusen, knis

 

Uff, ble litt langt og uoversiktelig det her, men håper på svar: )

 

edit: skrivefeil : (

Endret av g0b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Ville bygd selv. Ta deg god tid, ikke vær nervøs og bruk antistatiske kabler. Dersom du svetter mye kan det være en idè og bruke slike tynne hansker så du ikke gjør komponentene våte. (Tror iallefall det er en fordel). En time hos en datakyndig her koster vel 500 kroner timen, så det er jo ikke akkurat gratis. Til gjengeld finner de problemet. Har du derimot en venn som kan det å bygge data, ville jeg hatt med meg h*n til å iallefall se på når du skal montere, og evt. assistere deg om du gjør noe feil eller blir usikker.

 

Anmeldelse av et kabinett jeg tror du kanskje vil like.

Lenke til kommentar

Hvor i landet bor du? Mest sannsynlig er det noen fra forumet her i nærheten, som du da kanskje kan spørre om hjelp hvis alt går galt :!:

 

Men! Det er ikke vanskelig å bygge selv, og hvis du får problemer lager du bare en tråd på et forum som dette, så får du hjelp. Du har 5 år reklamasjonsrett på enkeltdelene uansett, så du får fiksa de hvis de er DOA (dead on arrival). Det at CPU ofte er ødelagt når den kommer høres suspekt ut, aldri opplevd det selv. Hovedkort, ja, men ikke CPU. De tåler overraskende mye.

Lenke til kommentar

Takk for svar, og sorry for dårlig emnetittel admin, fikset det nå : )

 

Ville bygd selv. Ta deg god tid, ikke vær nervøs og bruk antistatiske kabler. Dersom du svetter mye kan det være en idè og bruke slike tynne hansker så du ikke gjør komponentene våte. (Tror iallefall det er en fordel). En time hos en datakyndig her koster vel 500 kroner timen, så det er jo ikke akkurat gratis. Til gjengeld finner de problemet. Har du derimot en venn som kan det å bygge data, ville jeg hatt med meg h*n til å iallefall se på når du skal montere, og evt. assistere deg om du gjør noe feil eller blir usikker.

 

Anmeldelse av et kabinett jeg tror du kanskje vil like.

 

Okei, takk for tipset, tror jeg kommer til å gå for å bygge selv! Så skal lage meg en tråd angående komponenter etterhvert. Har fått tak i antistatisk armbånd alt hvertfall : )

Har faktisk sett litt på det kabinettet ja, men kan kanskje være vanskelig å skjule kabler for en førstegangsbygger? Trenger jo ikke benytte meg av det men, litt surt å ikke gjøre det når man først har muligheten : p

 

 

 

Hvor i landet bor du? Mest sannsynlig er det noen fra forumet her i nærheten, som du da kanskje kan spørre om hjelp hvis alt går galt :!:

 

Men! Det er ikke vanskelig å bygge selv, og hvis du får problemer lager du bare en tråd på et forum som dette, så får du hjelp. Du har 5 år reklamasjonsrett på enkeltdelene uansett, så du får fiksa de hvis de er DOA (dead on arrival). Det at CPU ofte er ødelagt når den kommer høres suspekt ut, aldri opplevd det selv. Hovedkort, ja, men ikke CPU. De tåler overraskende mye.

 

Bor ikke så langt unna Hamar, så det er jo alltids en mulighet ja : )

Var ikke klar over at det var så lang reklamasjonsrett, men det var jo godt å vite!

Nå er det lenge siden jeg hørte om det med cpu, så tar sikkert feil : p

 

 

 

 

 

Vil fremdeles høre andres erfaringer ved førstegangsbygging, både negative og positive : p

Lenke til kommentar

Begynner å bli noen år siden jeg bygde selv for første gang, men med litt forarbeid går det som en lek.

 

De fleste delene passer kun ett sted, på en måte, som litt store legodeler. Så lenge man ikke bruker unødvendig mye makt, passer på statisk elektrisitet er det lite som kan gå galt.

 

Kjøp deler som "passer sammen" AMD CPU til AMD HK feks. Hvis du leser litt på hva andre på forumet har satt samme, og lager en egen post skal dette være i boks.

 

Selve monteringen går raskt, jeg bygger på et bord med god plass og godt lys for å gjøre det hele lettere (spisebordet med en duk på egner seg som regel godt.) Sett av god tid så du ikke stresser. Som regel greier det seg med et skrujern, men sjekk hva slags verktøy du trenger.

 

Gjør klar det du trenger av software. OS (kanskje en liveCD med linux selv om du skal bruke en windows versjon), nyeste drivere, memtest og annet som hjelper på feilsøk. Kanskje nyeste bios for flashing i tilfelle RAMen lager trøbbel

 

Feilsøking er litt trøblete, men jeg pleier å fjerne en og en del for så erstatte dem med en gammel jeg vet virker.

Ha en PC med nett klar, slik at du evt kan laste ned ting du trenger og lete på div forum, lage egne tråder.

 

Sikkert tusen andre gode råd, uansett lykke til

Endret av IceDale
Lenke til kommentar
Begynner å bli noen år siden jeg bygde selv for første gang, men med litt forarbeid går det som en lek.

 

De fleste delene passer kun ett sted, på en måte, som litt store legodeler. Så lenge man ikke bruker unødvendig mye makt, passer på statisk elektrisitet er det lite som kan gå galt.

 

Kjøp deler som "passer sammen" AMD CPU til AMD HK feks. Hvis du leser litt på hva andre på forumet har satt samme, og lager en egen post skal dette være i boks.

 

Selve monteringen går raskt, jeg bygger på et bord med god plass og godt lys for å gjøre det hele lettere (spisebordet med en duk på egner seg som regel godt.) Sett av god tid så du ikke stresser. Som regel greier det seg med et skrujern, men sjekk hva slags verktøy du trenger.

 

Gjør klar det du trenger av software. OS (kanskje en liveCD med linux selv om du skal bruke en windows versjon), nyeste drivere, memtest og annet som hjelper på feilsøk. Kanskje nyeste bios for flashing i tilfelle RAMen lager trøbbel

 

Feilsøking er litt trøblete, men jeg pleier å fjerne en og en del for så erstatte dem med en gammel jeg vet virker.

Ha en PC med nett klar, slik at du evt kan laste ned ting du trenger og lete på div forum, lage egne tråder.

 

Sikkert tusen andre gode råd, uansett lykke til

 

 

Ja håper dette skal gå greit, planer om å følge hovedkortmanualen slavisk hvertfall. Når det gjelder hvilke deler jeg skal ha kommer jeg nok til å lage en egen tråd etterhvert: )

Tror ikke de gamle pcdelene mine egner seg til å feilsøke med dessverre, men forhåpentligvis blir ikke dette nødvendig. Når det gjelder flashing av bios har jeg ikke peiling, men dette er vel ganske greit å lese seg frem til i hovedkortmanualen regner jeg med?

Skal sette av god tid ja, tenkte kjøkkenbenken er den beste plassen hos meg, god belysning og jording til antistatisk armbånd rett over benken

 

takk for tipsene hvertfall : )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...