Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett kabel "overgang". hjelp ønskes!


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har da lyse-altibox, og som kanskje noen av dere vet, har denne bare 1 internett-inngang. Jeg har en Linksysboks som jeg da kobler en internettkabel fra lyse til linksys-boksen, så får jeg fire internett-tilganger ;)

 

Problemet er at jeg ikke liker store hull i veggen når jeg skal bore..

 

Fins det noen "overganger" eller noe lignende som gjør at jeg kan gjøre en kabel lengre uten at den store tuppen av internettkabelen må igjennom veggen?

 

Som jeg sa, ønsker jeg minst mulig hull i veggen, og da tenker jeg ledning størrelsen, IKKE den der store tuppen som stappes i PC, bokser osv.

 

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan eventuelt klippe av pluggen også sette den på igjen. da trenger du en tang som dette http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=135153139 og en plugg som koster ca 5 kr

Eller du kan kjøpe en slik som dette http://elko.no/wsp/elko2_nor/frontend.cgi?...emplate=product påvegg boks som du kan plugge en ny kabel i

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til. Du kan kjøpe en RJ45 til RJ45-overgang, men fortsatt må du jo strekke en kabel uten RJ45-kontakt gjennom veggen og deretter montere nevnte kontakt. Altså kan du like godt bruke én enkelt kabel.

 

 

Jamen om det i verstefall også er mulig å kutte av noe og lappe sammen mer eller ett eller annet ;P

Lenke til kommentar
Nei, det er ikke vanskelig om du har tilgang til et kroneverktøy. Uten kan jeg tenke meg at det kan være ganske så frustrerende.

 

Edit: nå snakker jeg om boksen, selvsagt.

 

 

Vil internettet gå mye tregere med en slik en? :S

 

http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q...bc:36180%3br:pg

 

tenker jo lokalt. trodde det ble tregere bare med bruk av trådløst jeg :S

Lenke til kommentar

Det lokale nettverket vil nokk bli en del tregere ved bruk av trådløst. men om internetten din blir det kommer helt ann på hvor stor linje du har.

Du kan jo også vurdere Wireless N i steden for G som du hadde valgt ut. N er en del raskere en G men det krever også at du har et client kort i pcen din som også støtter N standarden

Lenke til kommentar
Det lokale nettverket vil nokk bli en del tregere ved bruk av trådløst. men om internetten din blir det kommer helt ann på hvor stor linje du har.

Du kan jo også vurdere Wireless N i steden for G som du hadde valgt ut. N er en del raskere en G men det krever også at du har et client kort i pcen din som også støtter N standarden

 

jeg har allerede den jeg linka.

 

kjøpte den i forbindelse med trådløst, men nå skal den da bare brukes til lokale kabler tipper jeg. bare for å få mer internett-tilganger.

 

Så hva foreslår dere? billigest, ikke ødelegger hastigheten på internettet, og som ikke lager større hull i veggen enn ledningen selv? :)

Lenke til kommentar

Det billigste er nok og klippe av kontakten og sette på en ny ved bruk av en modulærtang som du kanskje kan få lånt av noen.

Men den fineste løsningen ville etter min mening vært og satt på vegg boks i vær ende av kabelen og så brukt en liten nettverks kabel fra boks til router og fra boks til pc.

 

Og om du ikke har en veldig stor linje og avstanden fra routeren er stor, så trur jeg ikke du mister noe av internet hastigheten din ved og bruke trådøst heller.

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar
Det billigste er nok og klippe av kontakten og sette på en ny ved bruk av en modulærtang som du kanskje kan få lånt av noen.

Men den fineste løsningen ville etter min mening vært og satt på vegg boks i vær ende av kabelen og så brukt en liten nettverks kabel fra boks til router og fra boks til pc.

 

Og om du ikke har en veldig stor linje og avstanden fra routeren er stor, så trur jeg ikke du mister noe av internet hastigheten din ved og bruke trådøst heller.

 

For å være ærlig , forstår jeg ikke helt hvordan den der boksen fungerer...

 

lager du et hål igjennom bak den boksen så ingen kan se den eller? :p

 

Kanskje dumt spørsmål, men greit å vite.

Lenke til kommentar

Den boksen ser omtrent ut som en vanlig påvegg stikkontakt. du kan sette den rett over hullet for så og skjule ledningen eller du kan feste kabelen lags f.eks lista på gulvet og føre den inn i boksen ved og lage et lite spor i hjørnet på den.

Inni boksen er det 8 punkter som du kan "koble"til de 4 para som er inni kabelen

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar

Du forvirret nok både meg og den vandrende handlevognen over her med lokale kabler vs. trådløst. Generelt kan vi jo si at alt innenfor den aktive routeren, og kanskje til modemet om vi strekker begrepet litt, er lokalt, mens ISP-en sitt utstyr og Internett generelt er eksternt. Derfor opererer vi med kun kabel og trådløst, siden trådløse nettverkskabler ikke er så veldig utbredt. Nok om det.

 

Det er ikke noe i veien for å bruke routeren som kun switch, så lenge du ikke krever gigabit ethernet, men rent praktisk sett ville det vært enklest med trådløst. Skal du derimot spille krevende spill over Internett er kabel nesten obligatorisk, og det enkleste vil nok være å strekke en kabel uten kontakt på enden gjennom veggen, og så enten feste en kontakt eller bruke en veggboks som du så kan koble en annen kabel inn i. Begge deler krever imidlertid spesielle verktøy, som en annen linket til over her et sted.

 

Edit: det går fort for seg i denne tråden nå, så innlegget er kanskje en smule utdatert allerede.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar
Du forvirret nok både meg og den vandrende handlevognen over her med lokale kabler vs. trådløst. Generelt kan vi jo si at alt innenfor den aktive routeren, og kanskje til modemet om vi strekker begrepet litt, er lokalt, mens ISP-en sitt utstyr og Internett generelt er eksternt. Derfor opererer vi med kun kabel og trådløst, siden trådløse nettverkskabler ikke er så veldig utbredt. Nok om det.

 

Det er ikke noe i veien for å bruke routeren som kun switch, så lenge du ikke krever gigabit ethernet, men rent praktisk sett ville det vært enklest med trådløst. Skal du derimot spille krevende spill over Internett er kabel nesten obligatorisk, og det enkleste vil nok være å strekke en kabel uten kontakt på enden gjennom veggen, og så enten feste en kontakt eller bruke en veggboks som du så kan koble en annen kabel inn i. Begge deler krever imidlertid spesielle verktøy, som en annen linket til over her et sted.

 

Edit: det går fort for seg i denne tråden nå, så innlegget er kanskje en smule utdatert allerede.

 

 

Ja... jeg skal spille spill, så vil helst ha internett kabel :)

Lenke til kommentar

Jeg er enig i det, men vil gjerne legge til at det er veldig viktig å få plassert lederne riktig i forhold til den andre enden. Dessuten kan det være lurt å få noen til å vise hvordan det gjøres (med tanke på hvor mye som skal avisoleres, hvordan man legger opp lederne osv) eller finner en videoguide på YouTube eller lignende. Det kan være litt tricky første gangen.

Lenke til kommentar

Kjøp:

- TPkabel cat5

- Krimpetang

- en RJ45 løs kontakt (kanskje et par i reserve også just in case)

 

Klipp av kontakten på ene enden, tre den gjennom vegghullet (som da ikke trenger å være stort) og sett på ne ny kontakt med krimpetangen. Husk å noter deg hvordan alle lederene står i kontakten før du klipper av den originale (eller google en guide på det evt.)

 

Du får samtlige deler du trenger på clas ohlson.

 

Gitt at du gjør det riktig (at alle lederene får kontakt) så vil det være akkurat like raskt som en butikkjøpt kabel.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...