Gå til innhold

Kostnadsoptimal produksjonsmengde... hjlp


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på dette med kostnadsoptimal mengde. Slik jeg har forstått det, så finner man den laveste kostnaden der SEK krysser DEK og at det det vil koste mindre å produsere nye enheter, der DEK er lavere enn SEK, men hvorfor er det slik? Trenger en ordentlig forklaring på dette... tongue.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar at det du omtaler som SEK er det samme som jeg ville omtalt som TEK. Altså sum enhetskostnad, eller totale enhetskostnader.

DEK er jo differanseenhetskostnaden. Det er en gjennomsnittsbetegnelse på grensekostnaden, over et gitt intervall. Grensekostnaden er den kostnaden du vil pådra deg om du produserer en ekstra enhet.

 

Når DEK er lavere enn SEK, så vil den nye enheten din bidra til å senke gjennomsnittskostnaden for produktene dine, og derfor senke SEK. Når DEK er høyere enn SEK, så vil det koste deg mer å produsere en ny enhet, enn det gjør i gjennomsnitt for dine eksisterende produkter.

 

DEK finner du forøvrig ved å finne forskjellen i totale kostnader mellom to punkt, og dele denne på størrelsen på dette intervallet.

 

Hilsen førsteårsstudent ved TØH.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...