Gå til innhold

Skal kjøpe entusiast pc 20k. Ønsker noen siste inspill.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Da nermer dimmedato i millitæret seg med lynsteg og jeg skal bestille en ny pc :D

 

Har satt opp en pc som jeg tror vill være ganske bra. Men føler at jeg trenger noen inspill før jeg bruker så mye penger.

 

Har ikke fått prislistene på nye prisguide til å fungere optimalt så må ta det manuelt.

Tror jeg skal kjøpe fra Amentio så prisene er derifra.

 

Satser på å skaffe vannkjøling etter en stund når det har kommet vannblokk for skjermkortet.

 

prosessor: Intel Core i7 920 ........................ 2079,- (klokket til 3.6-4.0 Ghz)

Skjermkort: Asus EAH5970/G/2DIS/2GD5 ...... 4699,-

Hovedkort: Asus P6T Deluxe ......................... 1968,-

Kabinett: Corsair Obsidian Series 800D ........ 1879,-

ssd til OS og Programmer:

2 stk. Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2 ............... 3374,-

dvd brenner: Samsung SH-D163A .................. 197,-

Strømforskyning: Corsair HX 850W.................1182,-

Minne: OCZ DDR3 PC3-12800 Gold 6 GB......... 1190,-

Skjerm: Asus VW266H.....................................2827,-

Frakt: .................................................... Ca 400,-

Totalt: ....................................................... 19795,-

Endret av Androish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med at du skal ha de to SSD'ene i raid 0? Hvis det er planen vil jeg påstå det er litt FOR ekstremt. Holder det ikke med 1x SSD? xD Jeg ville heller kjøpt 160gb versjonen istedet for 2x 80gb i raid 0. Da får du plass til spillene dine itillegg ;) Det er min personlig mening da :p

 

Ellers så ser det veldig fint ut;) Du bør glede deg til å bygge PCen i Corsair Obsidian 800D, jeg satt å smilte til meg selv under hele prosessen selv :D Det er et fantastisk kabinett, hva kan man si :D

 

Edit:

Jeg vil anbefale å kjøpe noen ekstra vifter, ettersom default viftene i Corsair 800D ikke er av den beste sorten, de er stille, men dytter ikke nok luft til å holde et så stort kabinett kjølig

Endret av Alkohoel
Lenke til kommentar

Jeg står litt imellom 160 gb og 2x 80 gb. Fordelen med 160 gb er at den har litt mer IOPS. Og er 160 gb sammenhengende.

 

Fordelen med 2x 80gb derimot er mulighet for raid 0(uten TRIM atm)

 

kan ha hovedsakelig OS på den ene disken og dytte programmer inn på den andre. og dermed gi bedre båndbredde for Programmene siden de står alene på disk?

 

Men dette er et av punktene jeg er usikker på :D

 

EDIT:

Og har du foressten noen forslag til vifter som funker bra til kabinettet?

Endret av Androish
Lenke til kommentar

ser meget bra ut.

 

Ble litt misunnelig på det kabinettet hehe

kunne vurdere en dump disk av type f3 500gb eller no.

Bare for lagring.

 

og du burde kanskej kjøpe en CPU kjøler. Stock er ok men ikke fro overclokcing.

 

GPU messig er det nok greit nok. selv om at jeg sterkt anbefaler å vente med GPU kjøp i din prisklasse inntill gt300 treffer markedet.

Alternativet kan være et midlertidlig kort. evt et møkka billig et eller ditt gamle om du har. Du vet bare sånn for å holde deg inntil etter nyttår. for 5970 er ikke så pimp at jeg tror det kan konkurere med gt300 men det er nu i det jeg vil kalle nvidias prisklasse for nye kort.

 

skjerm messig er den ytelses messig mer en bra nok.

Selv om jeg ikke er så begeistret for den medfølgende standen. Aner faen ikke hvorfor det ser ut som alle pc skjermer nå til dags kommer med slike møkka sokkler.

 

jeg elsker sokler som den man finner på Hyundai w240D.

H54-2402-out3-am.jpg

 

det er hva jeg kaller en pc skjerm sokkel. Burde faen meg være standard. Anyways. den er ikke akkurat vidt tilgjengelig *sigh*

 

ellers ser alt ganske konge ut.

Men vær obs ta en rask søk i prisguiden for å sjekke hva andre nettbutikker priser varene til. I di nprisklasse utgjør tross alt 10% til og fra ganske mye.

Lenke til kommentar
GPU messig er det nok greit nok. selv om at jeg sterkt anbefaler å vente med GPU kjøp i din prisklasse inntill gt300 treffer markedet.

Alternativet kan være et midlertidlig kort. evt et møkka billig et eller ditt gamle om du har. Du vet bare sånn for å holde deg inntil etter nyttår. for 5970 er ikke så pimp at jeg tror det kan konkurere med gt300 men det er nu i det jeg vil kalle nvidias prisklasse for nye kort.

 

Hva er det du snakker om!? Hva får deg til å tro at GT300 er bedre enn HD 5970? Nvidia er på tynn is, og jeg har ingen tro på Fermi. De fleste som faktisk fortsatt ikke innser hvor bra 5000 serien er, kalles Nvidia Fanboys!

 

Og har du foressten noen forslag til vifter som funker bra til kabinettet?

 

Jeg er fornøyd med mine Scythe S-flex vifter. De flytter en masse luft og er ganske stille. Jeg ville ikke kjøpt Noctua sine vifter som sikkert de fleste ville anbefalt. De er sikkert de mest stillegående viftene på markedet men de flytter nesten ikke noe luft. Her er en veldig bra sammenligning av mange 120mm vifter:

http://www.bit-tech.net/hardware/cooling/2...best-case-fan/1

Endret av Alkohoel
Lenke til kommentar

Personlig er jeg en av de heldige som fikk tak i et 5870 før tørken.

Så jeg er helt klar over at det er gode saker. Og ATi har lenge stått på min liste over kort som gir mest ytelse for penga.

 

Men saken er nå slik at ati så godt som alltid har de kortene i hver generasjon som i alle spillene jeg spiller gir best ytelse. De er bare overpriset.

 

uansett er det ganske ignorant å si at 5970 vil være bedre enn kort som ikke er kommet ut enda. Jeg venter til gt 300 kommer ut før jeg sier hva som er best.

 

Men er litt dumt å punge ut i underkant av 5 høvdinger for et kort som KANSKJE blir forbikjørt om 2 måneder av et kort som etter all sannsynelighet vil koste like mye.

 

Og uansett hva som blir resultatet ytelsesmessig så er det det jo meget sannsynelig at vi vil se pris fall. Personlig har jeg mer tro på ati kommer med en ny modell når gt300 kommer. Kanskje 5890?

Lenke til kommentar
Personlig er jeg en av de heldige som fikk tak i et 5870 før tørken.

Så jeg er helt klar over at det er gode saker. Og ATi har lenge stått på min liste over kort som gir mest ytelse for penga.

 

Men saken er nå slik at ati så godt som alltid har de kortene i hver generasjon som i alle spillene jeg spiller gir best ytelse. De er bare overpriset.

 

uansett er det ganske ignorant å si at 5970 vil være bedre enn kort som ikke er kommet ut enda. Jeg venter til gt 300 kommer ut før jeg sier hva som er best.

 

Men er litt dumt å punge ut i underkant av 5 høvdinger for et kort som KANSKJE blir forbikjørt om 2 måneder av et kort som etter all sannsynelighet vil koste like mye.

 

Og uansett hva som blir resultatet ytelsesmessig så er det det jo meget sannsynelig at vi vil se pris fall. Personlig har jeg mer tro på ati kommer med en ny modell når gt300 kommer. Kanskje 5890?

 

Jeg tviler på at ATI vil komme med noe nytt kort den neste tiden fremover. Dessuten så er det ingen bekreftet release dato på GT300, mest sannsynlig sent Q1 2010. Man har ingen ide om hvordan kortet presterer. Dessuten ville man sammenlignet GT300 med HD 5870 og ikke HD 5970. Jeg er 99% sikker på at HD 5970 vil prestere bedre enn GT300. På den andre siden tror jeg Nvidia vil få det kraftigste Single GPU Graphics Card på markedet, men å si at den vil prestere bedre enn HD 5970 (2x 5870) blir overdrevent. Uansett hvordan du snur å vender på det er det to ting som er helt sikkert:

- Alt dette er bare spekulasjoner

- ATI HD 5970 er IKKE et dårlig kjøp

Lenke til kommentar

lydkort er så unødvendig på nyere hk.

er nesten på grensa til å kaste penger ut av vinduet. Du tjener så utrolig mye mer på å investere de ekstar penga i en god høytale/headsett løsning.

 

Noe av det jævligste jeg kan se er folk med lydkort til over tusen spenn som sitter med headsett til under hundrelappen.

Lenke til kommentar
problemet her er jo å få kjøpt det da.

 

så siden det er vansker å få tak i kort kan man likevel vente. Men med tanke på at gtx 295 fortstår står i løpet med 5870 så skal det jo ikke mye fantasi for å si at gt300 vil bli bra.

 

Her gjør du det igjen, sammenligner Dual GPU Graphics Card med Single GPU Cards. GT300 vil bli et Single GPU Graphics card og er uten tvil raskere enn alle Nvidia's eldre Single GPU kort, men jeg tror ikke det vil være så alt for stor forskjell på GT300 og 295GTX, men jeg foreslår vi stopper denne diskusjonen ettersom det er off-topic og også bare rene spekulasjoner som ikke hjelper noen ;)

Lenke til kommentar

Og prismessig er ikke 5970 så ille siden du faktisk får omtrent samme ytelse som to 5870 i crossfire(om du klokker den opp). Og den er billigere enn 2x 5870 det er iallefall min unnskyldning :D

 

Og ang lydkort. Ja jeg klarer meg veldig fint med det innebygde.

 

Og ekstern kjøler, Ja jeg hadde planer om å kjøpe en. Glemte bare å sette den opp her siden den ikke blir kjøpt fra amentio.

Lenke til kommentar
HD 5970 er det samme oppyggingen som HD4870X2; bare med HD5870X2. GTX295 er egentlig GTX260X2, så dersom GTX395 eller noe sånt settes opp som feks GTX285X2 eller bedre GTX295X2- da er ihvertfall ikke jeg overbevist om at HD5970 blir uslåelig.

 

What? GTX395?:p Vi snakker om GT300 Fermi. Det er ikke et Dual GPU kort, det er et Single GPU kort av den helt nye teknologien Nvidia kaller Fermi. Det er ikke noe 2x 285 kort. Jeg ser heller ikke hvorfor Nvidia skulle lansert dette, det ville jo ikke hatt støtte for DX11 en gang? Dessuten er jo HD 5870 bedre enn GTX 285, så selv om de skulle gjort det hadde HD 5970 vært best. Fermi blir noe helt annet, skal bli spennende å se hva Nvidia kan komme med, selv om jeg har mine tvil at Fermi vil utklasse 5000 serien...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...