Gå til innhold

Hvor mye lønn får en fulltids VGS lærer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva har du tenkt å undervise i, og hvilken utdanning tar du?

 

Spør av ren nysgjerrighet, siden jeg selv også skal bli lærer. :)

 

UiO?

 

For å svare på spørsmålet om lønn, kommer dette litt an på utdanningen og yrkestittelen din. For VGS fins det i hovedsak fire grader.

 

Adjunkt

Adjunkt med opprykk

Lektor

Lektor med opprykk

 

Lønnen øker henholdsvis.

 

Til sammenligning er min søster adjunkt med opprykk, og tjener noen få lapper over 400 000 i året. Men hun underviser på ungdomskolen (vet ikke om det har noe å si). Som lektor med opprykk kan du tjene oppunder 500 000.

 

Dog er det viktig å huske at det er ingen nyutdannede lærere som har en såpass høy lønn. Begynnerlønnen varierer også i forhold til tittel. En adjunkt vil ha en begynnerlønn på cirka 300 000.

 

PS. Bra yrkesvalg :thumbup:

Endret av tgnedal
Lenke til kommentar

1. Trivsel. Jeg vet jeg kommer til å trives. Har alltid trivdes på skolen, og har lenge hatt planer om å bli lærer.

 

2. Feriene. Snakker for seg selv.

 

3. Få lov til å lære andre mennesker det du er interessert i. Les: muligheten til å inspirere andre. Selvsagt kan det være demotiverende å lære de som ikke er interesserte i å ta imot, men alle jobber har vel sine negative sider. Jeg tror, dog, at det er veldig mange som gidder å høre på. Jeg har iallefall håpet!

 

4. Lønnen er mer enn god nok. Spørs selvsagt hva man vil, og hvor man sikter på lønnsstigen, men for meg holder den i massevis. Iallefall med lektorutd.

 

5. Ikke minst. Stabil jobb.

 

Det er iallefall derfor jeg vil bli lærer.

Endret av tgnedal
Lenke til kommentar

Hei, et par ting jeg lurer på og håper det går bra at jeg slenger meg på.

 

Hvor mange studiepoeng tar norske studenter i året? Jeg er i England og tar 120 i året, og jeg leste for å bli lektor med opprykk må da ha 6 år eller 360 poeng... Betyr dette i teorien at om jeg leser tre fag så kan jeg bli lektor med opprykk på tre år? (pluss PPU da)

 

Vet noen om det 'gjør noe' om jeg tar master i Historie i England, for så å ta PPU hjemme? Dette når det komme til å bli annerkjent som lektor, og dermed lektorlønn.

 

Er det noen som vet sånn ca forskjellen lønnsmessig på lektor og lektor med opprykk?

 

Takker og bukker :)

Lenke til kommentar
Hei, et par ting jeg lurer på og håper det går bra at jeg slenger meg på.

 

Hvor mange studiepoeng tar norske studenter i året? Jeg er i England og tar 120 i året, og jeg leste for å bli lektor med opprykk må da ha 6 år eller 360 poeng... Betyr dette i teorien at om jeg leser tre fag så kan jeg bli lektor med opprykk på tre år? (pluss PPU da)

 

Vet noen om det 'gjør noe' om jeg tar master i Historie i England, for så å ta PPU hjemme? Dette når det komme til å bli annerkjent som lektor, og dermed lektorlønn.

 

Er det noen som vet sånn ca forskjellen lønnsmessig på lektor og lektor med opprykk?

 

Takker og bukker :)

 

360 studiepoeng med PPU tilsvarer lektor med opprykk-tittel, ja. Det spiller ingen rolle hvor raskt du har tatt det.

 

Jeg tror ikke det vil by på problemer for deg å ta masteren i England, for å så ta PPU her hjemme, men dette vet jeg ikke sikkert.

 

Forskjellen på lektor vs lektor med opprykk er ikke veldig stor, men den er stor nok til at jeg for min del kommer til å lande på 360 studiepoeng. Jeg tror den ligger på noe rundt 30-50 000 i året.

 

Hvis jeg har forstått det riktig har/får du en master i historie? Hvis du kombinerer PPU-året ditt her hjemme, med en eller annen 60-gruppe (som du vil undervise i), så kvalifiserer du til lektor med opprykk :)

 

Jeg setter ikke to streker under dette, men jeg er temmelig sikker.

 

Forresten, dette må være den mest aktive tråden på lenge!

Endret av tgnedal
Lenke til kommentar
Hei, et par ting jeg lurer på og håper det går bra at jeg slenger meg på.

 

Hvor mange studiepoeng tar norske studenter i året? Jeg er i England og tar 120 i året, og jeg leste for å bli lektor med opprykk må da ha 6 år eller 360 poeng... Betyr dette i teorien at om jeg leser tre fag så kan jeg bli lektor med opprykk på tre år? (pluss PPU da)

 

Vet noen om det 'gjør noe' om jeg tar master i Historie i England, for så å ta PPU hjemme? Dette når det komme til å bli annerkjent som lektor, og dermed lektorlønn.

 

Er det noen som vet sånn ca forskjellen lønnsmessig på lektor og lektor med opprykk?

 

Takker og bukker :)

 

360 studiepoeng med PPU tilsvarer lektor med opprykk-tittel, ja. Det spiller ingen rolle hvor raskt du har tatt det.

 

Jeg tror ikke det vil by på problemer for deg å ta masteren i England, for å så ta PPU her hjemme, men dette vet jeg ikke sikkert.

 

Forskjellen på lektor vs lektor med opprykk er ikke veldig stor, men den er stor nok til at jeg for min del kommer til å lande på 360 studiepoeng. Jeg tror den ligger på noe rundt 30-50 000 i året.

 

Hvis jeg har forstått det riktig har/får du en master i historie? Hvis du kombinerer PPU-året ditt her hjemme, med en eller annen 60-gruppe (som du vil undervise i), så kvalifiserer du til lektor med opprykk :)

 

Jeg setter ikke to streker under dette, men jeg er temmelig sikker.

 

Forresten, dette må være den mest aktive tråden på lenge!

 

å fy du aner ikke hvor glad jeg ble nå! :) Jeg holder bare på med mitt første år på en bachelor i historie, men teoretisk sett da så 'holder det' med bachelor (360 poeng her) pluss PPU eksamen så kan jeg bli lektor? Fantastisk, jeg antok at jeg måtte investere enten to år i Norge eller 150 000 her i England for å 'få nok' til lektor :)

 

Ser man trenger tre fag for å kunne bli lektor med opprykk, aner du om å bodd og studert i England i fire eller flere år vil godgjøre for å kunne være faglærer i engelsk?

 

Hmm, med 60-gruppe , mener du da et fag som tilsvarer 60 studiepoeng? :) (satte meg desverre aldri inn i det norske systemet...)

 

Takk så mye!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...