Gå til innhold

Tips til forbedring? - Nattbilder


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har i den siste tiden fokusert på bilder i den mørke delen av døynet.

 

Føler meg ikke helt fornøyd med etterbehandligen, med andre ord, noe manger... har dere noen kreative råd til forbedring?

 

Liker veldig godt å ta nattbilder, så om dere har råd til teknikker osv til kommende eksponeringer er det bare lækkert! :)

 

 

Electrical%20City.jpg

 

Fairytale%20Midnight.jpg

 

Space%20Snow.jpg

 

Wakeup%20Stars.jpg

Endret av sponsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nattbilder sparker først skikkelig når de er noe annet enn sorte. Du må ha tegning i forgrunn, himmel osv. Startrail-bilder har forsåvidt med fordel sort himmel, men ikke forgrunn.

 

Startrails må være lange. Minst dobbelt så lange som de du viser. IMHO. :) Ta en titt på trådene fra forrige ukes nattfotoutfordring - mye spennende der.

 

Hehe. Ja strartrailene skal være lengere:) glemte å si at startrailbildene var test av konseptet :p Men startrails blir jo dønn kjipe uten forgrunn? Men er enig med at de er litt kjedelige ^^

 

Forresten cred om noen av dere ser hvilken by det første bilde er av!

Endret av sponsen
Lenke til kommentar

Rosenes by.

 

Særlig bilde #2 ser ikke ut til å ha rett fokus. Det er normalt at objektivet fokuserer forbi uendelig, så det kan være en fordel å fokusere på noe langt borte mens det fremdeles er fokuslys, og teipe fokusringen (husk å slå av autofokus) eller sette et merke på objektivet.

Lengre eller kortere lukkertid. Stjerner er punkter. Bevegelse er linjer.

Du kan gjerne "male" forgrunnen med lyset fra en lommelykt. Husk å beveg deg så du ikke kommer med på bildet, og skjerm lykten fra kameraet.

Jeg får ikke frem EXIF-data, men det ser ut som om det er endel ISO-støy. Skru ned.

 

Det er fint lys, og mye farger også om natten.

I så svakt lys fotograferer man nærmest i blinde. Det er vanskelig, så det er en fordel å gjøre opptakene i RAW slik at en har max mulighet for justeringsarbeid i ettertid.

 

PS: Burde ikke disse bildene vært lagt inn under "bildekritikk"?

Lenke til kommentar
Rosenes by.

 

Særlig bilde #2 ser ikke ut til å ha rett fokus. Det er normalt at objektivet fokuserer forbi uendelig, så det kan være en fordel å fokusere på noe langt borte mens det fremdeles er fokuslys, og teipe fokusringen (husk å slå av autofokus) eller sette et merke på objektivet.

Lengre eller kortere lukkertid. Stjerner er punkter. Bevegelse er linjer.

Du kan gjerne "male" forgrunnen med lyset fra en lommelykt. Husk å beveg deg så du ikke kommer med på bildet, og skjerm lykten fra kameraet.

Jeg får ikke frem EXIF-data, men det ser ut som om det er endel ISO-støy. Skru ned.

 

Det er fint lys, og mye farger også om natten.

I så svakt lys fotograferer man nærmest i blinde. Det er vanskelig, så det er en fordel å gjøre opptakene i RAW slik at en har max mulighet for justeringsarbeid i ettertid.

 

PS: Burde ikke disse bildene vært lagt inn under "bildekritikk"?

 

Jeg brukte samme fokus på alle bildene, utenom bybildet. Bruker da manuell fokus. ISO er satt til 200 (minste verdi jeg kan sette på D40), men ser ut til at stjernenen ble dradd ut i det bilde, sikkert kit objektivet...? Jeg tar alle bildene mine i RAW+jpeg basic. Men legger ikke ut RAW filene mine her, derav at du ikke fikk opp data :p

 

Ja, sa det selv også at jeg postet dette feil :p håper som sakt en admin kan rette det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...