fUsiOn Skrevet 22. november 2009 Skrevet 22. november 2009 Hei. Jeg driver på med et prosjekt og skal ha et livesøk i en textbox i Visual Basic. Denne boksen skal hente informasjon fra en SQL databasen i det man skriver inn i boksen. Jeg har Visual Basic delen i boks, men får ikke til en SQL-spørring som virker korrekt. Det jeg vil ha er at hvis jeg skriver inn "Action" i textboxen skal alle filmer som inneholder action i sjanger, tittle eller whatnot komme opp. Hvis jeg skriver inn "eleven" skal alle filmer som inneholder eleven noe sted dukke opp. Altså jeg har 1 table med 5 rader i. Ordet i textboxen skal gi meg tilbake alle alternativer som inneholder et gitt ord. Jeg har prøvd denne setningen uten at det gav meg det jeg ville: SELECT * FROM film WHERE film_varenummer OR film_navn OR film_sjanger OR film_direktor OR film_aar LIKE '%eleven%' Eleven inne i '%eleven%' er bare for å teste SQL setningen slik at jeg ikke får noen spesielle kommentarer på de.
JohndoeMAKT Skrevet 22. november 2009 Skrevet 22. november 2009 Du må ha LIKE '%sdfsdf%' etter hver eneste OR.
fUsiOn Skrevet 22. november 2009 Forfatter Skrevet 22. november 2009 (endret) Hvis jeg spør om: SELECT * FROM film WHERE film_varenummer OR film_navn LIKE '%eleven%' OR film_sjanger LIKE '%eleven%' OR film_direktor LIKE '%eleven%' OR film_aar LIKE '%eleven%' Så ramser den bare opp hele listen, altså ikke begrenset til alternativer som bare inneholder eleven. Edit: Glemte LIKE etter varenummer. Med SELECT * FROM film WHERE 'film_varenummer' LIKE '%eleven%' OR 'film_navn' LIKE '%eleven%' OR 'film_sjanger' LIKE '%eleven%' OR 'film_direktor' LIKE '%eleven%' OR 'film_aar' LIKE '%eleven%' får jeg et tomt søk. Endret 22. november 2009 av fUsiOn
fUsiOn Skrevet 22. november 2009 Forfatter Skrevet 22. november 2009 Derja, litt prøving og feiling. Takker for hjelpen. SELECT * FROM film WHERE film_varenummer LIKE '%eleven%' OR film_navn LIKE '%eleven%' OR film_sjanger LIKE '%eleven%' OR film_direktor LIKE '%eleven%' OR film_aar LIKE '%eleven%'
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå