Gå til innhold

Nikon D40 - overoppheting?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Var ute i natt å tok startrails bilder. Første eksponeringene gikk smurt, men etter hvert brukte kameraet en evighet på å skrive fra bufferen til brikken, så det ut til. For når jeg stoppet eksponeringen kunne prosesseringslampa lyse i flere minutter før den slukket og bilde kom på skjermen.

 

Så jeg lurer, HVORFOR skjer dette? Kan det være overoppheting, og kan dette være potensielt skadelig for kameraet?

 

Jeg tok kansje 7-10 eksponeringer med snitt på 7 minutter hver.

Endret av sponsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

som turnipkongen sier, handler dette om at kameraet tar en blank eksponering. Dette gjøres for å redusere støyen i bildet. Den blanke eksponeringen er like lang som den opprinnelige eksponeringen. Dette kan skrus av i kameraet. Dersom du tar en lang serie bilder med like lang lukkertid (for å lage startrails), kan du ta en enkelt svart eksponering, og siden bruke denne i photoshop for å "trekke fra" støyen. Dersom du tar enkeltstående bilder, og bruker lang lukkertid for å fange stjernenes bevegelser, anbefaler jeg deg å bruke denne formen for innebygd støyreduksjon. D40 har det med å få en del støy ved lengre eksponeringer, særlig mot hjørnene. Dette motvirkes til en viss grad av denne støyreduksjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...