Gå til innhold

Hva er god konsertoppførsel?

TheMartine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jokking er da helt vanlig på konserter, og da snakker jeg ikke om ufrivillige bevegelser på grunn av press fra andre kanter. Jeg snakker om bevisst jukking.

Jeg har opplevd det mange ganger, og det er ikke så kult når man er alene på konsert. Sist gang var faktisk på Prodigy den 14. november, hvor en kar kommer snikende bakfra og stiller seg rett bak meg. Det var veldig romslig der jeg sto, så det var ingen grunn til å stå helt inntil meg.

Så begynner han å gjøre sånne sakte jukkebevegelser mot rompa mi, og da tar jeg hintet ganske kjapt og flytter meg et steg framover. Han følger etter, jeg flytter meg til siden, han følger etter, jeg flytter meg enda lenger til siden, han sitter stadig som klistret på meg. Denne gangen hadde jeg derimot følge av en høy, høy kjæreste, som etter hvert oppdaget jakten som foregikk og stilte seg mellom meg og Herr Rompejukk.

Så ja, jukking foregår ofte i ly av mørket på en konsert. Og det er ikke noe trivelig når man nærmest føler seg voldtatt etterpå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha, ja. Opplevde det samme seinest i sommer på festival. Endte med at jeg til slutt forlot langteltet fordi han ikke ga seg enda jeg flytta meg hele tida.

Skrevet
Haha, ja. Opplevde det samme seinest i sommer på festival. Endte med at jeg til slutt forlot langteltet fordi han ikke ga seg enda jeg flytta meg hele tida.

Uff, det er kjipe greier, altså. Jeg synes det er så klamt når sånt skjer, jeg. Det er kanskje noe av det verste jeg vet om på konserter, fordi jeg føler det er krenkende at noen tafser sånn. Litt prippen akkurat der, muligens, men alle burde skjønne at to skritt fram betyr get the hell of my ass.

God konsertoppførsel.

Ja, så da ikke så ille i det der. De som sto på kanten sto i fred, de ^^

Skrevet

Jeg må virkelig prøve å legge merke til dette neste gang jeg er på konsert :dontgetit:

Ikke vet jeg hvorfor jeg aldri har opplevd alt dere snakker om. Ikke er jeg særlig svær, og ikke er jeg den som virkelig dytter deg tilbake hvis du prøver å snike deg foran, og likevel har jeg aldri opplevd noe av dette.

Og jeg har vært på mange konserter, med musikk fra blues til blackmetal :blink:

Skrevet

Opplevde faktisk et slikt jukke-troll selv på Metallica konserten i Bergen. Det var trangt, og vi sto langt fremme, men alikevel sto det en type rett bak meg som hele tiden "trippet" opp og ned på tærne mens han sto helt oppi meg, bakfra. Opplevde det som jukking, og hintet flere ganger selv om han ikke helt oppfattet situasjonen. Ganske utrivelige greier, men heldigvis begynte konserten og da var det få som brydde seg.

Skrevet

Jeg ER en gutt, eller mann, per definisjon :p

..og jeg har blitt voldtatt bakfra rimelig brutalt på konserter før, men jeg vet også at det skyldes presset fremover, og dermed er det ikke mye jeg kan gjøre med det, ubehagelig som det er.

Jeg har bedt om det selv, for det er jeg som stiller meg så langt fremme, men det er alltid verdt det! :)

Skrevet

Martine: Ja, jeg syns faktisk det er å gå over streken. Jeg hadde stilt meg langt bak for å ha litt plass, og da forventer jeg å få stå i fred og ikke bli gnukket på.

Skrevet

Martine, hva jobber du med, siden du er på så mange konserter?

Selv liker jeg det godt når det tar av på konserter, men ser at andre folk ikke liker det så godt. Var akkurat i England på et par konserter der, og der var publikum mye roligere, så hvis du vil ha noen rolige, ikke så mye hopping og dansing-konserter, så er det bare å ta turen over til London, publikum oppfører seg helt annerledes der. Det var noe av det første jeg la merke til som den store forskjellen på England og her hjemme. Skal sies at dette gjelder vel ikke alle konserter der borte, men jeg så Mew blant annet, og jeg vet publikum ville oppført seg mye villere her i Norge på samme konserten.

Skrevet
Martine: Ja, jeg syns faktisk det er å gå over streken. Jeg hadde stilt meg langt bak for å ha litt plass, og da forventer jeg å få stå i fred og ikke bli gnukket på.

Nemlig. Så vidt jeg har forstått, er det en uskreven regel som sier at jo lenger bak du står, jo mer ønsker du å ha en rolig konsertopplevelse.

Skrevet
Martine, hva jobber du med, siden du er på så mange konserter?

Jeg jobber som kulturjournalist og jeg jobber på et av landets største konsertsteder, og da blir det veldig mange konserter bare i arbeidstiden. At det blir nesten like mange på fritiden også, gjør at det blir en god del konserter i løpet av en vanlig uke. :)

Selv liker jeg det godt når det tar av på konserter, men ser at andre folk ikke liker det så godt. Var akkurat i England på et par konserter der, og der var publikum mye roligere, så hvis du vil ha noen rolige, ikke så mye hopping og dansing-konserter, så er det bare å ta turen over til London, publikum oppfører seg helt annerledes der. Det var noe av det første jeg la merke til som den store forskjellen på England og her hjemme. Skal sies at dette gjelder vel ikke alle konserter der borte, men jeg så Mew blant annet, og jeg vet publikum ville oppført seg mye villere her i Norge på samme konserten.

Ja, jeg kan godt tro at det er annerledes miljø på konserter andre steder i verden. I Norge er vi rett og slett for dårlige til å omgås hverandre, og ikke minst klarer vi ikke styre alkoholinntaket før det har gått alt for langt, og da blir resultatet ikke særlig pent.

Ikke misforstå, jeg snakker ikke om alle, men en god del. Og jeg liker også at det tar av på konserter, men det bør også være plass til dem som ikke har så lyst til å ha hæla i taket, og det føler jeg ikke det er rom for på veldig mange konserter.

Skrevet

Har opplevd det at jenter klamrer seg til ryggen din om det er mye pushing bakfra. Husker spesielt en gang, hu var jaggu intim. (Og pen :roll: ).

Men det med hår og, fikk nok når machine head spilte en gang av en mann med lange rasta fletter. Tok tak i ruggen å klemte til, tror han skjønte poenget med at jeg og en kompis fikk det svette håret midt i trynet, så han slutta. Ikke at jeg er en bråkmaker heller, men det var så fin en plass..

Så kommer vi til de som er helt dopa på heroin og steroider uten hode: "Erru kylling elle? Bruker ørepropper!" eller "Jeg står her!" *smack*. Så starter de bråk med vaktene før konserten har gått 10 minutter.

"Æææh bra sang, jeg må briefe!"

Sto/satt helt bakerst på valle hovin (ACDC) med kjempe utsikt å mer modne folk man kunne faktisk føre noen gode samtaler med. Det endte med coverband som nach med samme gjengen.

Synes jo det at det er stas å være ett av publikum som er i 100 langt frem og da, men jeg gir unnskyldning om jeg hopper på foten til en dude ivertfall.

Skrevet

Jeg synes også det er slitsomt til tider på konserter med mye folk, men lar det ikke gå utover konsertopplevelsen. Det er alltid mere romslig langt bak, det er bare å flytte seg om man synes det blir for trangt. Det jeg irriterer meg mest over på konserter er høye folk foran meg, men det er det liksom ikke så mye å gjøre noe med. Folk snakker om kasting av øl osv, det er det veldig sjeldent jeg opplever. Jeg synes det virker som det skjer oftest på konserter med publikum som ikke vanligvis er på konsert, eller publikum med veldig unge folk.

Høres trist ut for deg, TheMartine som tydeligvis er veldig musikkinteressert, at du begynner å føle at konserter er et ork. Hva med å prøve å finne en annen jobb og heller kose deg med konserter du virkelig vil dra på på fritiden?

Skrevet

Meiner at god oppførsel er å yte så mykje energi som mogleg om ein ynskjer det - dvs moshing, hopping, brøling osvosv. Om ein ynskjer å nyte musikken i fred å ro - får ein stille seg til sidene eller lenger bak/evt sitteplass.

Mi meining.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...