Gå til innhold

Hva er god konsertoppførsel?


TheMartine

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg synes også det er slitsomt til tider på konserter med mye folk, men lar det ikke gå utover konsertopplevelsen. Det er alltid mere romslig langt bak, det er bare å flytte seg om man synes det blir for trangt. Det jeg irriterer meg mest over på konserter er høye folk foran meg, men det er det liksom ikke så mye å gjøre noe med. Folk snakker om kasting av øl osv, det er det veldig sjeldent jeg opplever. Jeg synes det virker som det skjer oftest på konserter med publikum som ikke vanligvis er på konsert, eller publikum med veldig unge folk.

 

Ja, høye folk kan være irriterende, bare fordi de er høye. Selvsagt kan hverken de eller jeg gjøre noe med hvordan naturen har skapt dem, men jeg kan bli bra gretten når det kommer en to meter høy gigant og presser seg inn foran meg langt uti konserten. Jeg er 1,67. Jeg stiller meg der jeg kan se. Det er ikke et hensyn høye mennesker behøver å ta.

 

Jeg lurer litt på hva slags konserter du går på siden du ikke opplever ølkasting så ofte. Jeg synes det skjer på så godt som alle konserter jeg er på, jeg. :dontgetit:

 

Høres trist ut for deg, TheMartine som tydeligvis er veldig musikkinteressert, at du begynner å føle at konserter er et ork. Hva med å prøve å finne en annen jobb og heller kose deg med konserter du virkelig vil dra på på fritiden?

 

Nah, jeg vil nok heller fortsette i de jobbene jeg har, og gå på konserter på grunn av dem. Når jeg for eksempel er fotograf, kan jeg jo ofte stå foran sikkerhetsgjerdet, og det er jo helt chill. Det er ikke fullt så chill når man må ta bilder fra sammen med publikum, og folk er så drita at de slår etter kameraet og sånt. Det skjer...litt for ofte.

Lenke til kommentar
Meiner at god oppførsel er å yte så mykje energi som mogleg om ein ynskjer det - dvs moshing, hopping, brøling osvosv. Om ein ynskjer å nyte musikken i fred å ro - får ein stille seg til sidene eller lenger bak/evt sitteplass.

 

Mi meining.

 

Du er klar over at det ikke alltid er roligere bakerst? Du er klar over at det ikke alltid er mindre folk bakerst? Du er klar over at på en god del små konsertlokaler, må man stå blant crowden for å se scenen? Har du for eksmpel vært på Blå eller Mono? Der er det alt eller ingenting.

 

Så ja, få ut energien din, du, men du burde også huske på at det faktisk ikke alltid er en quickfix for dem som er av den mer rolige sorten.

Lenke til kommentar
Du er klar over at det ikke alltid er roligere bakerst? Du er klar over at det ikke alltid er mindre folk bakerst? Du er klar over at på en god del små konsertlokaler, må man stå blant crowden for å se scenen? Har du for eksmpel vært på Blå eller Mono? Der er det alt eller ingenting.

 

Jeg er ofte på konserter i små lokaler, og jeg har aldri opplevd en storvill, ølkastende folkemengde bak i lokalet.

 

Så ja, få ut energien din, du, men du burde også huske på at det faktisk ikke alltid er en quickfix for dem som er av den mer rolige sorten.

 

Husk at mange mennesker ikke ser på en konsert som perfekt før de har fått ut alt de har av energi. Det er enten villbassene som skal ta hensyn til de rolige menneskene, eller de rolige menneskene som må ta hensyn til villbassene.

Lenke til kommentar

Jeg kommer ALDRI til å forstå hvorfor folk skal bli drita på konsert. Når man har betalt hundrevis for å komme inn, hvorfor ikke bare drikke seg litt brisen og nyte musikken?

 

Mange konserter jeg har vært på der folk står og spyr etter en time, hva er poenget? Dra nå på byen om du vil drikke deg dritings, jeg vil høre på musikk og ikke bli knust av fulle idioter som på død og liv skal opp på scenen eller slåss med sidemannen.

Endret av McMuffin
Lenke til kommentar
Jeg er ofte på konserter i små lokaler, og jeg har aldri opplevd en storvill, ølkastende folkemengde bak i lokalet.

 

Har du virkelig ikke, eller har du aldri lagt merke til det? Uansett har du vært veldig heldig, eller jeg har vært veldig uheldig.

 

Husk at mange mennesker ikke ser på en konsert som perfekt før de har fått ut alt de har av energi. Det er enten villbassene som skal ta hensyn til de rolige menneskene, eller de rolige menneskene som må ta hensyn til villbassene.

 

Det ender uansett opp med at de rolige menneskene tar hensyn til villbassene, nettopp fordi man prøver å trekke seg unna, da man ikke orker herjingen.

Jeg har full fortståelse for at mange ønsker å ta av når de er på konsert, og det er greit for meg. Men prøv å husk på at man ikke er alene i verden, og at det finnes mennesker rundt deg som har andre ønsker for konsertopplevelsen.

Lenke til kommentar
eller jeg har vært veldig uheldig

 

Mest sannsynlig. Jeg har selvfølgelig opplevd ølkasting i mengder, men ikke bak i lokalet.

 

Men prøv å husk på at man ikke er alene i verden, og at det finnes mennesker rundt deg som har andre ønsker for konsertopplevelsen.

 

Det vet jeg, og det er derfor jeg selv gjør mitt for å ikke skape ubehag for mennesker rundt meg. Som oftest er jeg jo helt oppe med gjerdet, så jeg har ikke mulighet til å ødelegge så mye for andre, men når jeg står midt i en folkemengde, prøver jeg å la vær å slenge for mye med armer og kræsje borti mennesker.

 

Hvilke konserter er det du som oftest går på? Jeg er litt nysgjerrig, for jeg lurer på hvilke konserter du finner de villeste folka bakerst :p

Lenke til kommentar

Det virker som du oppfører det fint da, AmonAmarth. Du ser an stemningen bland de som står rundt deg, og oppfører deg deretter. Det er jo det beste for alle. :)

 

Jeg har ikke sagt man finner de villeste folka bakerst, men det er ofte de er like ville bak og foran...og midt i, faktisk. Jeg går jo på alle slags konserter, da. Jazz, rock, metal, elektronika, pop, punk, korps, storband og kirkekonserter. Sistnevnte er vel egentlig for rolige for min del. :p

 

Men for å prøve å svare på spørsmålet ditt, da, så synes jeg det er verst på konserter med veldig hypede band. Sånne konserter hvor VG-listaorienterte mennesker går. Det er de verste. Metalkonserter går faktisk veldig bra, mens punkerne kan være temmelige ville. Jazzkonserter er superdigg.

 

Så ja, bråpopulære band tiltrekker seg de verste folka. Det er min erfaring, i hvert fall. Jo særere band, jo bedre publikum.

Lenke til kommentar

Da kan det forstås, sett at jeg kun har vært vitne til metalkonserter. Med unntak av Jay-Z på Hove, men da ble vi kastet ut relativt tidlig, så jeg kan ikke si noe på oppførselen til publikum, med unntak av vår egen :p

 

Jeg har lagt merke til at på de fleste metalkonserter, hvor folk tar helt av, har likevel de aller fleste et lite øye på sidemannen, enten de kjenner personen eller ei. Det er vel derfor selv de villeste moshpit'er kan foregå uten at noen kommer til skade. Synes miljøet inne i et konsertlokale under en metalkonsert er herlig, jeg :D

Lenke til kommentar

Ja, jeg liker også miljøet på metalkonserter. Man skulle ikke tro det, fordi det både ser og høres brutalt ut.

 

Jay-Z er forresten et prima eksempel på konsert med drittpublikum. Jeg endte til slutt sånn cirka 40 meter bak der jeg sto da konserten begynte. Fint ved den scenen, da. Stor slette, og greit å finne plass bakover. :)

Lenke til kommentar
Det sier sitt når du kan overleve Satyricon's moshpit på Hove med brukne ribbein :p

 

Jeg hater når du uten helt å legge merke til det gradvis faller lenger og lenger bakover :mad:

 

Haha, ja, det er ikke verst. :D

 

Mhm, det er irriterende, men et ganske pussig fenomen. Når alle går, finner du plutselig ut at du har flytta deg kjempelangt. Det er sært. :p

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg er enig med trådstarter. Dog kommer det litt an på hvilken musikk jeg hører på, og hvorfor jeg er der. Jeg kan være der for ha det morsomt sosialt sett, eller jeg kan være der for å høre på musikken. Om det er sistnevnte står jeg sjelden å hopper/danser/synger/klapper osv. jeg vil bare høre musikken. Dessverre finnes det folk som er der for andre grunner (førstnevnte), som i og for seg er greit, siden jeg har de samme motivene selv ved enkelte konserter, men det er fortsatt irriterende. Det som plager meg mest er ikke fysisk dytting og knuffig, men klapping og synging! Det er det verste jeg vet. For eksempel når jeg var på "Australian Pink Floyd Show" på Steinkjerfestivalen, presterte folk å synge etter "The Great Gig in The Sky". Alle som har hørt den sangen kan tenke seg hvor voldtatt den ble når en hel folkemengde forsøkte å synge med.

 

Derfor foretrekker jeg sittekonserter om det er musikken jeg er der for å oppleve.

Lenke til kommentar

Kommer helt ann på musikken. Noe av det mest irriterende jeg har vært med på var Metallica på Valle. Sto forholdsvis langt fremme og som seg hør og bør på metal konsert så sto vi og hoppet litt, ikke mosh pit tendenser men litt rocking.

 

Da presterer flere rundt oss å kjefte fordi vi ikke står rett opp og ned og hører på musikken. Personlig synes jeg ikke det er det samme på metalkonsert om man ikke kan utagere litt, men Metallica har vel blitt for mainstream til at folk godtar moshpits osv på konsertene.

Endret av stekre
Lenke til kommentar

Veldig enig med trådstarter, og blir oppmuntret av hvor mange andre som også er det.

 

Jeg har vært på en hel del konserter, og de siste årene har det bare blitt verre. Det virker som om veldig mange går på konserter ikke for å høre på musikken, men for å «oppleve stemningen» og «drikke seg drita». Da ender det med høylydte samtaler, brøling, ølkasting, knuffing, dytting, skubbing, gnukking, dansing, headbanging etc. uten å ta hensyn til de som står rundt, eller enda verre, bandet. Når bandet blir tydelig plaget av et ubehagelig publikum har det gått alt, alt for langt.

 

Jeg har vært på konserter der det har vært umulig å ta et eneste skritt uten å tråkke på et teppe av knust glass — og da er det ikke særlig koselig, uansett hvor bra bandet måtte være. Det skal bare noen få ravende fulle idioter til for å ødelegge opplevelsen for veldig mange.

Lenke til kommentar

Har selv bare vært på ganske "snille" konserter, én med Deep Purple, de to siste med Maiden og én med Jean Michelle Jarré.

 

Men kunne irritere meg grundig over halvfulle ølglass som fløy gjennom luften på den siste Maiden-konserten, fikk selv en liten dusj. MEN NÅR MAN FØRST HAR BETALT SEKSTI SPENN GLASSET KAN MAN DA FOR POKKER DRIKKE DET OPP!!!! Nei vent, kanskje man ikke tenker slik når man allerede har drukket bortimot 600 kroner allerede? Så flere som kom med minst to bærehåndtak á 5 glass oppover der jeg satt, ett i hver hånd. Var sikkert de med to håndtak i hver hånd også. Selv brukte ikke jeg og broren min mer enn 120 på fire glass cola til sammen.....

 

Skjønner egentlig ikke dette med å bli dritings på konserter heller. Du har betalt flere hundre kroner for en billett, og så bare tyller du i deg svindyrt øl og husker knapt en dritt morgenen etter. Noen som kan berike meg på dette området?

Lenke til kommentar
Meiner at god oppførsel er å yte så mykje energi som mogleg om ein ynskjer det - dvs moshing, hopping, brøling osvosv. Om ein ynskjer å nyte musikken i fred å ro - får ein stille seg til sidene eller lenger bak/evt sitteplass.

 

Mi meining.

 

Heilt fullstending samd i det, gitt at ein er langt nok framme. Viss ein står lenger bak, bør ein taka meir omsyn.

 

Viss ein ikkje toler å verta knuffa litt i (viss ein står framme), kan ein halde seg heime og kjøpe DVD-en.

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at jeg nesten kun drar på de "roligere" typene konserter, men det som satte meg skikkelig ut av fokus på forrige konserten jeg var på var en liten gruppen folk som danset og reagerte på en måte til musikken som jeg ikke trodde var mulig.

Når man står og hører på relativt rolige sanger og en danser som om han var ute på en nattklubb, så blir det ikke like lett å følge med på musikken. Det var også tydelig at han hadde drukket en del.

Han fikk naturlig et fritt område rundt seg hvor ingen andre ville stå, men jeg syntes det var veldig unødvendig.

 

Det er egentlig derfor jeg alltid prøver å stå forann, fordi da slipper jeg å se på hva alle de andre menneskene på konserten egentlig holder på med. Da blir det bare meg og artistene ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...