Gå til innhold

Objektiv m.m. til Nikon D60


Anbefalte innlegg

Hei

 

Etter å ha hatt D60 en stund nå, så vil jeg ha litt mer utstyr. Har hittil bare kit-objektivet (18-55 mm).

 

Hva er best å satse på? Er langt fra noen profesjonell fotograf, men tar da litt bilder nå og da. Det jeg kanskje kunne tenkt meg er litt mer zoom, men jeg prøvde akam sin velger og der var det superzoom, vidvinkelzoom osv osv, ble bare forvirret :p

 

Jeg har ikke noe spesielle krav, annet enn at en med innebygd autofokus er et must siden D60 ikke har autofokus på brikken eller hva det heter.

 

Budsjettet er nokså stramt. Hva får jeg egentlig under 2500 kr av gode allround objektiver med litt mer å gå på en kit-objektivet? Har hørt flere snakke om 50-150 mm, er det noe å tenke på?

 

Takk for hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Etter å ha hatt D60 en stund nå, så vil jeg ha litt mer utstyr. Har hittil bare kit-objektivet (18-55 mm).

 

Hva er best å satse på? Er langt fra noen profesjonell fotograf, men tar da litt bilder nå og da. Det jeg kanskje kunne tenkt meg er litt mer zoom, men jeg prøvde akam sin velger og der var det superzoom, vidvinkelzoom osv osv, ble bare forvirret :p

 

Jeg har ikke noe spesielle krav, annet enn at en med innebygd autofokus er et must siden D60 ikke har autofokus på brikken eller hva det heter.

 

Budsjettet er nokså stramt. Hva får jeg egentlig under 2500 kr av gode allround objektiver med litt mer å gå på en kit-objektivet? Har hørt flere snakke om 50-150 mm, er det noe å tenke på?

 

Takk for hjelp :)

 

Nikon sin 18mm-105mm er grei og rimelig se HER

 

Den gir deg moderat vidvinkel til moderat tele, ikke så lyssterke(største blender f3,5), men har VR, vibrasjonsreduksjon noe som kompenserer for skjelvinga di og derav gi muligheten til skarpe bilder selv ved lengre lukker tider osv.

 

Eventuelt har du superzoomene som strekker seg fra 18mm til 200mm

Tamron har forøvrig et hyggelig verktøy for å vise forskjeller brennvidder HER Så kan du se forskjellen på 18mm,55mm,105mm og 200mm osv

Endret av Himmit
Lenke til kommentar
Nikon sin 18mm-105mm er grei og rimelig

Det er den sikkert. Men er det så mye hente på å bytte ut en normalzoom i konsumentklassen med nok en normalzoom i konsumentklassen?

Trenger du en billig telezoom kan du f.eks se på Nikkor 55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX. Vil du ha enda mer i tele-enden må du nesten belage deg på å legge ut litt mer.

Lenke til kommentar
Hei

 

... Har hittil bare kit-objektivet (18-55 mm).

 

...

 

Jeg har ikke noe spesielle krav, annet enn at en med innebygd autofokus er et must siden D60 ikke har autofokus på brikken eller hva det heter.

 

Budsjettet er nokså stramt. Hva får jeg egentlig under 2500 kr av gode allround objektiver med litt mer å gå på en kit-objektivet? Har hørt flere snakke om 50-150 mm, er det noe å tenke på?

 

Takk for hjelp :)

 

 

Nikon sin 18mm-105mm er grei og rimelig

Det er den sikkert. Men er det så mye hente på å bytte ut en normalzoom i konsumentklassen med nok en normalzoom i konsumentklassen?

Trenger du en billig telezoom kan du f.eks se på Nikkor 55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX. Vil du ha enda mer i tele-enden må du nesten belage deg på å legge ut litt mer.

 

Nja han spurte etter allround objektiver med litt mere å gå på enn 18-55, så 18-105 virket naturlig, og til under 2500kr er ikke utvalget så stort, men 55-200 er et ypperlig alternativ.

Lenke til kommentar
Nja han spurte etter allround objektiver med litt mere å gå på enn 18-55, så 18-105 virket naturlig, og til under 2500kr er ikke utvalget så stort

Med kravene "mer allround" og prisramme kr 2500,-, var det ikke noe urimelig forslag du kom med. Mitt poeng er bare at da sitter vedkommende med et overflødig objektiv.

 

Nå er jeg uansett ikke noen fan av allround-objektiver av typen 18-200, siden de har for store kompromisser. Men andre kan sikkert synes de er greie på ferieturer el.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...