Gå til innhold

Pc'n blir treg etter en stund. Acer Aspire 5920

Speczzo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, var ikke helt sikker hvor jeg kunne legge dette emne, men jeg satset på denne. :p

Ok, det har seg slik at jeg har en Acer Aspire 5920, som jeg er drit glad i. Har har denne i litt over ett år, og er en god data som skal klare mye. Men helt plutselig når jeg holder på med noe (feks MSN og musikk) så klikker dataen, på den måten at den blir treig. På et sekund kan den bli fra bra til så elendig at sangen lagger så mye at jeg ikke lenger kjenner den igjen, å musa blir helt hemma. Og nå skjer dette hver gang jeg bruker pcen, kanskje etter en time, og da vil jeg si denne er helt ubrukelig. Noen som vet hva som er problemet? Jeg tror (men er ikke sikker) at det er pcen som blir varm, og den liker ikke varme så den streiker med at den blir treig. Men i så fall, skal jeg sende den på reperasjon, eller vil den være i topp stand med en slik elektrisk nedkjøler som jeg ikke har noe lyst på? Dette haster ganske mye, fordi jeg tenkte jeg skulle ønske meg subwoofer i julegave til pcen, men det vil jeg ikke trenge hvis pcen ikke kan spille av sanger.

Takk for hjelp. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kan desverre være mye rart. Det er ikke EN ting som kan gjøre en PC treg.

Det kan være et program som plutselig starter og tar alle resursene (feks antivirus scan av hele systemt).

Det kan være et virus.

Det kan være som du antyder at maskinen går varm pga den ikke kjøler like bra som før. Pga støv og skitt som samler seg i vifter og slikt.

Det kan rett og slett være at etter et års tid med bruk, installeringer og avinstalleringer og annet sit som samler seg i window så går maskinen tregt og er klar for en reformatering. Ikke gjør dette alene om du ikke har gjort slikt før.

Så det du kan gjøre er jo og laste ned litt anitvirus program, ad-aware og kansje noe registry cleaners. Prøve og blåse ut støv og skitt fra vifte åpningene og så vurdere og formatere og reinstallere systemet ditt.

AKIRA

Skrevet

Det er ikke at et program starter og tar alle ressursene.

Men det kan være virus, men det tror jeg egentlig ikke, for jeg har vært mye mer forsiktigere hva jeg har gjort nå i det siste.

Og det er ikke veldig lenge siden jeg formaterte.

Jeg har avinstalert veldig mye, så nå har jeg egentlig bare det jeg trenger.

Men det jeg er ganske sikker på er, det er viftene, eller noe innvendig i pcen. Det er akkurat den delen jeg ikke klarer, for jeg har null erfaring med åpning av bærbare datamaskiner. Eller er det noe annet jeg kan gjøre, uten å måtte skru opp hele? Men en ting til som tyder på at det kan være selve vifta er at etter den har blitt treig, blir jeg nødt til å slå av pcen å vente en stund så den får nedkjølt seg litt før jeg slår den på. Men jeg håper jeg kan gjøre noe hjemme (Kjenner mange datafolk som kan hjelpe meg) eller sende på reparasjon, men jeg vil helst ikke kjøpe en slik kjøler, for jeg bruker ikke pcen spessielt mye til å spille på og andre ting som sluker prossesoren.

Skrevet (endret)

Jeg kjørte et virussøk og det var null tegn til virus. Så jeg er ganske sikker det er noe med viftene.

Prøve og blåse ut støv og skitt fra vifte åpningene

Det høres fornuftig ut, men må man åpne maskina da? Og hvis man må det, er det vanskelig?

For hvis det ikke er avansert stuff kan jeg få noen til å gjøre det for meg.

Endret av jensdude95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...