Gå til innhold

Hvordan stenge ute lillesøster fra nettverket?


Tom&Jerry

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EIV2CS

Mong pcen hennes, fortell hun at hun er en liten drittunge, og at du fikser det du evt har monga når hun ber om unnskyldning og lover å begrense seg. Mitt tips, istedenfor å styre med å hente en pc på el-retur og annet som folk foreslår. Uansett hva du gjør så vær bestemt og vis at du mener alvor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Netlimiter med passord er faktisk ingen dårlig idè ... jeg støtter det som en god løsning dersom vedkommende faktisk må "tvangsfores" en begrensning. Da kan du jo til og med begrense kun båndbredden på bittorrent applikasjoner og andre problematiske programmer uten å begrense andre "gyldige" bruksområder, som å streame HD fra youtube eller lignende.

 

Det burde jo dog være unødvendig. Ved 15 år alder så bør man være i stand til å kunne samarbeide med de du lever sammen med.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg styrer min uTorrent via den innebygde planleggeren, den fungerer meget bra. Slipper da å forstyrre andre i huset når noen er hjemme.

 

Om du finner maskinen hennes kan du jo også slå på uTorrent WebUi, legge til uTorrent (port 8080) i firewall, og fjernstyre henne så mye du ønsker uten å egentlig snoke.

 

Edit : full kontroll

post-3875-1258574602_thumb.jpg

Endret av RulleRimfrost
Lenke til kommentar
Jeg har snakket med foreldrene mine, og de sier også at hun skal slutte, for de får jo ikke lese VG-nett i fred en gang.

 

Da foreslår jeg du viser foreldrene dine hvordan de kan ekskludere en enkelt PC på ruteren, for eksempel i MAC-filteret. Foreslå at de gir henne atter en advarsel og deretter ekskluderer henne for for eksempel ett døgn. Hvis det ikke hjelper kan hun ekskluderes for lengre tid.

 

Jeg mener stadig at det er deres foreldre som må sette regler og styre dette.

 

Ole

Lenke til kommentar

Nå er hun igang igjen. Lagt seg og satt på mange filmer :hrm: Enda jeg ba henne pent om å ikke gjøre det nå nettopp før hun la seg.

 

Det jeg prøvde på nå var følgende:

 

- Gå inn på routeren

- Wireless -> Configuration -> Power Level: og satt den til 25%

Slik jeg tolket det vil nå det trådløse nettverket kun ta 25% av trafikken og jeg som sitter med kabel kan dermed få 75%? Right? Men det ser egentlig ikke ut til å funke så veldig bra i praksis. Alt av streaming lagger fremdeles og nettsider går forholdsvis tregt. Kan jo sette det ned til 6% også.

Dette gjør jeg nå fordi begge foreldrene mine også har lagt seg, så det er kun hennes PC som står og går på trådløst.

 

Jeg skjønner ikke så veldig mye av det dere anbefaler. Mest sansynlig for avansert for min kunnskap, med mindre jeg får en oppskrift på hvordan jeg utfører det. Enn så lenge kan jeg meg kun litt inne på routeren :roll:

 

Til dere som anbefaler meg å flytte på hybel: Hvorfor skal jeg det når jeg trives godt hjemme og enda er ung? Spiser og bor gratis. Alltid skal folk ødelegge alle mulige tråder med et snev av problemer og komme opp med den geniale ideèn å flytte på hybel fordi man har en lillesøster som tror hun eier alt her i verden - samma hva det er. Hun får heller forstå det at det ikke er hun som eier nettverket, og jeg gjør egentlig bare alle andre i huset her en god tjeneste når jeg begrenser den egoistiske trafikken hennes en smule.

 

Edit: Nei nå skal du se at det funker :D

Trafikken på wireless er begrenset til 25% og streaming går smertefritt. Hærlig! Men jeg må finne en bedre løsning som kun rammer henne. Vil ikke fucke til for foreldrene mine som er på trådløst med deres laptoper. Det funker enn så lenge de ikke er på.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar
Nå er hun igang igjen. Lagt seg og satt på mange filmer :hrm: Enda jeg ba henne pent om å ikke gjøre det nå nettopp før hun la seg.

 

snipity

 

du har vell fysisk tillgang til routeren?

 

napp ut "evt skru ut" antennen, ha det gøy med lagg fritt nett, og sett den inn før du legger deg.

 

Edit;

bra at chockingen din funker ;)

Endret av zotac
Lenke til kommentar

Skulle ikke tro det skulle være så vanskelig å chocke bare hennes pc, istedet for alles pcer.. Ikke sikker på hvordan man skulle gjort det men vet det går. Fatter har gjort det på pcen til lillebroren min som fant joy i pr0n og torrents. Sperre sider med torrentlinker er også en idee kanskje? eller bruker du det selv?

Lenke til kommentar

Power level er vel såvidt meg bekjent kun bestemmelse over signalstyrken, slik at du kan holde nettet innenfor husets 4 vegger, og ikke til alle naboene, og ikke en begrensning av nett, så om det funker nå har hun sikkert bare mistet nettet pga rekkevidde.

 

Har desverre lite med erfaring å komme med, da min søster skjønte greia og lot meg konfigurere uTorrent'n hennes slik at hu fikk det hu ville, uten å kvele nettet med opphastighet.

 

Kan ruteren din blokkere nettadresser? Se hvilke trackere hu bruker, så kan du jo blokkere de mest kjente.

Lenke til kommentar
Skulle ikke tro det skulle være så vanskelig å chocke bare hennes pc, istedet for alles pcer.. Ikke sikker på hvordan man skulle gjort det men vet det går. Fatter har gjort det på pcen til lillebroren min som fant joy i pr0n og torrents. Sperre sider med torrentlinker er også en idee kanskje? eller bruker du det selv?

Ingen god idè å sperre for torrents, da jeg bruker dette en del selv - både fra åpne trackere og private.

 

Hm. Power level er signalstyrken altså? Ser ut til å funke glidefritt nå, og det må ha en sammenheng, for jeg merket det allerede etter 2 min etter jeg satt den til 25%. Utorrent brukte vel bare litt tid å bremse ned trafikken hennes slik den stabiliserte seg på 25% anntar jeg. Det merkelige er at iPhonen min kobler seg opp mot det trådløse, men den befinner seg et godt stykke unna routeren. Så om det går på signalstyrke, så skulle jeg tro at den ikke ville koble seg opp. Alle sider gjennom iPhonen og trådløst går også nå unormalt tregt :hmm:

 

Det jeg kan gjøre er jo å endre passordet på trådløst nettverk, for så å tilbakestille det når jeg våkner før muttern går krakilsk og tror marsboere har innvadert "internetten" våres når hun skal betale regningene sine og lese siste nytt fra lokalavisa. Da vil jo hun dette ut i mellomtiden med spørsmål om nytt passord når jeg reseter routeren og PC-en prøver å koble seg opp automatisk som normalt.

Gud det hadde vært deilig å bare tildele henne 10% trafikk eller noe så hun akkurat fikk til å gå inn på nettbyen sin eller oppdatere den tragiske bloggen som ingen leser. Så kunne jeg sagt "ja hva sa jeg?"

 

Kan ruteren din blokkere nettadresser? Se hvilke trackere hu bruker, så kan du jo blokkere de mest kjente.

Du sier noe der!

Inne på router -> Wireless -> Management -> Her inne er et felt hvor jeg kan skrive inn en MAC adresse og hake av på enten "Allow" eller "Ban"

Tørr jeg det da tro? Hva om jeg ikke klarer å fjerne bannen.. haha. Blir jo et hælvette i huset, og dum som hu er, så tror jeg faktisk hun vil restarte routeren dagen lang fordi hun tror det vil fungere. Haha! Det frister sykt.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

http://answers.yahoo.com/question/index?qi...07032548AAUlub6

 

Fins sikkert flere sider om emnet, men jeg er 95% sikker på at det er det det betyr.

 

Jeg ville undersøkt muligheter for å blokkere trackere.

 

Edit: Blokkering av MAC adresser har blitt nevnt tidligere, og er ikke det samme som å blokkere adresser til torrentsider.

 

Istedet for å forklare, kan du heller sette deg litt inn i saken selv: http://en.wikipedia.org/wiki/MAC_address

 

For å stenge trackeradresser etc. trenger du noe ala et "Website filter" funksjon.

Endret av SvennAndre
Lenke til kommentar
Edit: Nei nå skal du se at det funker :D

Trafikken på wireless er begrenset til 25% og streaming går smertefritt. Hærlig! Men jeg må finne en bedre løsning som kun rammer henne. Vil ikke fucke til for foreldrene mine som er på trådløst med deres laptoper. Det funker enn så lenge de ikke er på.

 

 

Bare så du er klar over det så er "Powerlevel" instillingen hvor mye strøm som gis til den trådløse senderen i ruteren. Når du setter den ned over 100% så reduserer du bare den fysiske rekkevidden av nettverket, så det høres ut som en særdeles dårlig løsning for det du prøver å oppnå. Hvis det faktisk bedret situasjonen så må det være pga. hun mistet kontakten til nettet helt pga. signalet ikke lenger nådde til hennes rom - men det kunne du gjort bedre bare ved å slå av det trådløse nettverket i så fall.

 

en beste løsningen jeg har sett så langt i tråden som du bør prøve å gå for er å bruke Netlimiter pro med passord som struper båndbredde for bittorrent (installeres på hennes PC). Dette trenger du ikke å være noe geni for å sette opp da netlimiter er rimelig intuitiv, og du kan sikkert spørre om mer spesifikk hjelp på forumet dersom du setter deg fast også.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Bytex: WIN : D

 

Hehe:P Men det du kan gjøre er å chocke nettverket hennes til de grader, så hun ikke klarer å gjøre en dritt, så kan du fortelle henne at den dagen hun slutter med de torrent raidene hennes kan du sette tilbake til normal hastighet. Men downside er vel foreldrene dine som sitter på trådløst:/

Lenke til kommentar

Du kan styre det med QOS. Eventuelt kjøp deg en linksys router og installer dd-wrt firmware, jeg har selv prøvd qos der for å ninja-limite en lillebror sin nedlastingshastighet.

 

Tror det var sånn at u lager en regel som går på mac adresse, f.eks max nedlastingshastighet 100KB/s.

 

En annen enkel ting du kan gjøre når du midlertidig skal streame mens alle andre har lagt seg er jo bare å disable wireless inne på router konfigen..så når du er ferdig og skal sove så bare enabler du den igjen..enklere enn å skifte passordet.

 

Installering av programvare på andre sine pcer er ikke særlig tilfredsstillende løsning :p Mye mer smooth å styre alt fra kulissane.

Lenke til kommentar
Du kan styre det med QOS. Eventuelt kjøp deg en linksys router og installer dd-wrt firmware, jeg har selv prøvd qos der for å ninja-limite en lillebror sin nedlastingshastighet.

 

Tror det var sånn at u lager en regel som går på mac adresse, f.eks max nedlastingshastighet 100KB/s.

 

En annen enkel ting du kan gjøre når du midlertidig skal streame mens alle andre har lagt seg er jo bare å disable wireless inne på router konfigen..så når du er ferdig og skal sove så bare enabler du den igjen..enklere enn å skifte passordet.

 

Installering av programvare på andre sine pcer er ikke særlig tilfredsstillende løsning :p Mye mer smooth å styre alt fra kulissane.

 

ratelimiting i DD-WRT basert på Mac adresser kan fungere. Det er ikke full QoS, og dermed kan det nok takle det med tanke på CPU. Dette ville vært en god løsning, men jeg tviler litt på at OP har kunnskapene osm trengs for å flashe en ruter til DD-WRT og sette den opp (ikke at det er frykteig vanskelig, men OP slår meg ikke som å være særlig erfaren med rutere).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...