Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Feste lampe i tak


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan gjøres dette? Jeg er ganske grønn, men trenger å montere noe sånt som det her http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80088678 i gangen.

 

det følger med skruer og alt som skal til for og feste,

du skal ikke ha dem 30 cm fra alt annet vegg og sånn..

bruk drill for og feste i taket. bruk APK for og feste ledningen til taket ;)

Endret av tainez
Lenke til kommentar
Det er ikke lovlig å foreta faste installasjoner selv. Dette må da bli gjort av godkjent elektriker.

 

En har lov til å skru ledninger inn i sukkerbiter dog - slik som denne lampen benytter.

 

Ellers:

 

Det er forøvrig ikke med skruer i pakken for montering til taket, da IKEA ikke aner hvaslags tak du har; så husk å kjøpe det før du begynner installasjonsjobben.

 

 

Edit2 :)

 

Jeg får legge til:

Her er Direktoratet for Samfunnsikkerhet og Beredskap's brosjyre for elsikkerhet: Linky.

Den viser litt hva du får lov til å gjøre selv - stikkord er "... dersom ikke lampene er å betrakte som en del av den faste installasjonen". En tak lampe er jo langt i fra fast installasjon; så lenge den henger fritt. Den lampen som er linket over er festet slik at du sjuler takledningen, som da definerer den som fast installasjon.

 

NB dog på nest siste setning i brosjyren, som er viktig:

Du er ansvarlig for den elektriske installasjonen og det elektriske utstyret i boligen din.

 

Hvis du er usikker, så få hjelp av noen som har gjordt det før - det kan være farlig hvis du ikke vet hva du gjør.

Endret av Sondring
Lenke til kommentar
Det er ikke lovlig å foreta faste installasjoner selv. Dette må da bli gjort av godkjent elektriker.

 

En har lov til å skru ledninger inn i sukkerbiter dog - slik som denne lampen benytter.

 

 

Jeg tenkte at han måtte legge kabler, montere bryter osv selv. Er lov til å montere opp lamper, så lenge h*n er sikker på hva h*n gjør :)

Endret av Cillin
Lenke til kommentar
Jeg tenkte at han måtte legge kabler, montere bryter osv selv. Er lov til å montere opp lamper, så lenge h*n er sikker på hva h*n gjør :)

 

Jeg er faktisk rimelig usikker på akkurat disse lampene - da koblingspunktet i dette tilfellet ikke er lett inspiserbart (som det da kreves for å gjøre det selv).

Skal en legge kabel selv, så går vel det greit så lenge ledningen går utenpå veggen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...