Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

307 SW bør utstyres med 100 000 km adversel!


haada

Anbefalte innlegg

Hihi! Morsomt å se hvor fantastisk enige flere her er om hvor dårlige franske biler er. Her generaliseres det under en lav sko, og ærlig talt: Hvor har dere gjemt hue? For det første er det klin umulig å slå alle franske merker under ett. PSA; ja greit nok, det er mye samme bilene. Men f.eks Renault og PSA? Hallo?

Og du Logiman, som bruker verkstedets manglende vilje til service som et argument for at franske biler er dårlige biler? Da hadde du kanskje digget Citroen og hatet alt laget av VAG, om du bodde i en annen kant av landet? Eller kanskje i et annet land?

Neida, jeg har ingen planer om å fortelle om hvor fantastisk franske biler er. Har hatt endel av de, sammen med diverse andre europeiske og japanske merker, men det blir jo uansett mine personlige erfaringer, lett blandet med det mine bekjente/venner har fortalt meg om egne kjøretøy.

Statistikken er igrunnen det eneste som faktisk kan stoles på i så måte. Og man MÅ også utenfor Gnores grenser, det holder ikke med lokale/nasjonale undersøkelser. Til det er det altfor mye tilfeldigheter og avhengig av den enkelte importørs/forhandlers servicenivå, hvorvidt man oppfatter bilen som bra eller dårlig.

Ta f.eks Toyota, som får så fantastisk bra resultater på div feilstatistikker, spesielt her til lands. Har det slått noen av dere "fransk-hatere" her at det kanskje henger sammen med at importør/verksted her er ekstremt nøye på å ta feil de vet vil komme, før de kommer? Altså bytte div deler som de vet kommer til å ryke, mens f.eks bilen er på ordinær service?

 

Har dere egentlig tenkt igjennom hvem som egentlig produserer de forskjellige delene til de forskjellige bilene? Ta f.eks varmeseter på PSA og VAG biler på 90-tallet. På alle PSA satt det tysk-produserte varmeseter. Disse røk utrolig lett, og var årsak til flere branner. De tålte ikke at man satt kneet ned i setet. På VAG var det fransk-produserte varmeseter, som funket perfekt.

Slike eksempler som dette finner man en million av, og det blir en utrolig komplisert statistikk å finne reell feil-statistikk, spesiellt basert på land. F.eks er Citroen Berlingo varebil hovedsakelig produsert i Frankrike og Spania. Jeg har hatt en som var produsert i Frankrike, og hadde "null" feil. Berlingo-er produsert i Spania har vært noe plaget med diverse gjengangerfeil, feil på komponenter som Berlingo-er produsert i Frankrike ikke har feil med.... Samme fenomen finner du med ALLE ANDRE bilmerker, rett og slett fordi alle bilmerker produserer de forskjellige modeller på forskjellige fabrikker, og henter tilsynelatende identiske komponenter fra forskjellige leverandører.

 

Selv eier jeg idag et glimrende eksempel på slikt: En Opel Vectra. Disse blir jo også produsert som Vauxhall, for England. Identiske komponenter, så det burde bli en identisk bil av det Her i Norge er den utgaven Vectra jeg har, sett på som normalt grei i forhold til feil. Altså finner man diverse feil, men ikke mer enn normalt. På et stort engelsk forum for denne modellen, klages det mye på diverse gjengangerfeil. Disse feilene finner du ikke igjen på norske Opler. Jeg undret meg litt over dette, og snakket med verksmester hos "mitt" Opel-verksted, som kunne fortelle at de feilene rettet de opp før bilen ble solgt, eller på de tidlige servicene, uten å plage kundene med det.

Forøvrig er omtrent all elektronikken i min Opel, av merket Valeo eller Bosch. Akkurat de samme to merkene du finner igjen i PSA-biler.

 

Bare ta girkassen jeg har i min bil nå. 5-girs automat med en slags tiptronic. Identisk, ja 100% identisk girkasse, benyttes av en haug med andre bilmodeller. Den benyttes blant annet av Toyota, hvor kassen er berømt for å være skuddsikker. I andre bilmerker kan samme kasse (med sammenlignbare belastninger) være kjent for å ryke. hvorfor skjer dette tro? KAN det kanskje ha noe med verkstedet? Hvilken olje som benyttes? Hvor ofte oljen byttes?

I f.eks Volvo XC60, hvor denne kassen står, ryker kassen for "ingenting". Men så sier også Volvo at kassen ikke skal ha service/byttes olje på! Mens Toyota skifter relativt ofte olje, og uten at jeg kjenner til Toyota her i Norge, vet jeg at i enkelte land så har Toyota rutine på å flushe oljen, ikke bare bytte. DERFOR varer autokasser "evig" i Toyota. Skjønner?

En bils oppfattet kvalitet vil altså være minst så avhengig av hvor og av hvilke hender/maskiner den bygges av, og hvilken service bilen i praksis får, enn det er avhengig av merke.

 

Jeg blir iallfall ganske oppgitt av å høre på slike diskusjoner som dette. Fullstendig barbert for nyanser, og proppfull av fordommer og manglende interesse for å finne fakta.

 

Det neste blir vel å fortelle at pikken min er større en pikken din. Ja unnskyld for uttrykkene, men.. Eller at faren min er tøffere enn din far. Eller kanskje en av dere vil komme bort i min ende av sandkassen, og pisse på sandslottet jeg har brukt en hel time på å bygge?

 

Så. Tygg en Toy. Alle merker har modeller med mer eller mindre feil. Sånn er det bare. Samma f... hvilket merke det er. Problemet oppstår når du som kunde vil ha gjort noe med det.

 

 

Til trådstarter: Til info så er det 5 års reklamasjonsrett i dette landet. Det er det eieren av denne bilen skal forholde seg til. Anbefaler henne å benytte en advokat, f.eks gjennom forsikringen eller NAF, eller lignende. Det bør kunne lønne seg. Så kan du anbefale henne å kjøpe en Citroen Xsara. Den bilen benytter samme girkassene som i 307, men der fungerer kassene. Morsomt, ikke sant?? :p

Er nesten latterlig å sette skyld og ansvar over på landet som produserer disse franske bilene eller skylle på måten servicen og repperasjonene blir utført på

Det bør jo egentlig være en bileier totalt likegyldig hvor bilen er produsert eller hvem som gjør servicen

Er det ikke peugeot, renult og citroeng som avgjør hvem og hvor bilene deres skal produseres? det er jo latterlig at de ikke krever bedre kontroll og utført arbeid enn ett minimum av ut porten garanti

Er jo like så latterlig at ett merkeverksted kan se seg fornøyd med dårlig utført service på en bil også da

Jeg mener at dersom det er flushing av girkassa slik som de udødelige girkassene til toyota som må til for å få girkassene til å holde så er det vell det som må gjøres uansett hva en produsent måtte mene dersom produsentens metode ikke fungerer

Er det slik at produsenter og forhandlere av franske biler aldri lerer av tidligere feil og erfaringer? Ja da er jo det grunn god nok til å holde seg borte fra franske biler uansett hvor i verden de måtte vere produsert,

Eller er det slik at folk som har fått seg en fransk bil bør holde seg til ett annet merkeverksted som har lert seg å ta servicer og ta vare på bilene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fikse:

 

Jeg uttaler meg desverre ikke på grunnlag av generalisering og uvitenhet. Jeg jobber på et "ikke merke"-verksted og mine erfaringer er hentet derfra, samt erfaringer til mekanikere som har holdt på i 20 år. Det at du kommer inn å GENERALISERER alle brukerne her som ikke har mye til overs for franske biler til å være uviten er vel ikke særlig mye bedre.

 

Erfaringer holder ikke mål for deg, så la oss gå over til statistikken som du anser som fakta:

 

Link 1

 

Denne er jo Norsk og det holder jo ikke det heller... Tar den likevel med.

 

Link 2

 

Link 3 (gå videre til den utenlandske siden)

 

Link 4

 

Link 5

 

 

Var det jeg fant i farten. Jeg er ikke noe tilhenger av VAG heller. Jeg ser derimot at japanske biler topper det meste av tester og det vises på verkstedet der jeg jobber. Jeg sier ikke at alle franske biler er noe dritt, men jeg sier at de er overrepresentert blant misfornøyde kunder og antall feil, samt at all erfaring jeg og mine kolleger har tilsier at jeg ikke vil anbefale noen å kjøpe fransk. Derfor ber jeg folk flest styre unna.

Lenke til kommentar

Av familiens og pappas erfaring som tidligere bilselger er jeg aldri i tvil om at franske biler, spesielt Citroën, har mye lavere kvalitet enn andre biler generelt. Vi har hatt alt fra sedan, coupe, stasjonsvogn, varebil og kasse, og da spesielt kasse som min far holdt på - herregud så håpløst Citroën er her. Dieselpumpa røk på vår Jumper, og det endte med 14 000 kroner i kostnader, uten at jeg kan detaljere dette ytterligere. Som om det ikke var nok måtte alle slanger også byttes samtidig. Direkte håpløst.

 

Har en venn som eier en 307, 03-modell, og han er også helt håpløs. Personlig eier jeg en Opel Astra '95 og både denne og min gamle Audi 80 kjører og kjører og kjører uten noen problemer. Forsåvidt blir Astraen mildt sagt ikke pent behandlet men utrolig nok er den feilfri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...