Gå til innhold

CPU varme...


-ZiB-

Anbefalte innlegg

Heisann der.

 

Har en AMD Athlon XP 3000+, og lurer litt på hva temperaturen burde være. Det jeg vet er at min varme er kanskje litt høy... Til vanlig ligger den rundt 50 C, men i 3Dspill og i LAN fyker den godt over 60 C, nesten oppe i 70 C... :-? Er ikke sikker på hvordan kjøler det er, for jeg måtte ha ny kjøler pga at den var 70 C før, og de jeg kjøpte PC'n hos (skal ikke nevne navn) bare satt i en kjøler de sa skulle være bedre.

 

Men hvor mange grader burde den være på? Kanskje jeg burde skaffe en ny kjøler? Noen tips/anbefalinger??

 

 

MvH ZiB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EHhh..... Var det svar på noen av spørsmålene mine????

"Bør ikke gå over 50C med en bra kjøler !" Asså ærlig talt. Er du her bare for å få så mange som mulig posts på accounten din?

 

Kan noen som ikke er her for å spamme men som prøver å hjelpe noen, plz hjelpe meg med mitt problem?!

 

MvH ZiB

Lenke til kommentar
Heisann der.

 

Har en AMD Athlon XP 3000+, og lurer litt på hva temperaturen burde være. Det jeg vet er at min varme er kanskje litt høy... Til vanlig ligger den rundt 50 C, men i 3Dspill og i LAN fyker den godt over 60 C, nesten oppe i 70 C... :-? Er ikke sikker på hvordan kjøler det er, for jeg måtte ha ny kjøler pga at den var 70 C før, og de jeg kjøpte PC'n hos (skal ikke nevne navn) bare satt i en kjøler de sa skulle være bedre.

 

Men hvor mange grader burde den være på? Kanskje jeg burde skaffe en ny kjøler? Noen tips/anbefalinger??

 

 

MvH ZiB

 

Sitter her på en AMD XP2800+ og kjøler denne med alpha 8045 heatsink. Har temperaturene 38-42'C Idle.. og maks 45'C full load. Ble anbefalt denne av en kamerat av meg. Synes det er meget bra :)

 

Men uansett kjøler er nøkkelen kabinettemperaturen. Jeg har mellom 28-31'C i kabinettet. Og det er med viftene på halv fart :) Uten kald luft tilførsel blir cpu'en aldri kaldere.

Lenke til kommentar
EHhh..... Var det svar på noen av spørsmålene mine????

"Bør ikke gå over 50C med en bra kjøler !" Asså ærlig talt. Er du her bare for å få så mange som mulig posts på accounten din?

 

Kan noen som ikke er her for å spamme men som prøver å hjelpe noen, plz hjelpe meg med mitt problem?!

 

MvH ZiB

 

Det var da voldsomt hvor fort du ble sinna da. Det var faktisk svar på ett av spørsmålene dine. Du spurte hvor mye prosessoren din burde ligge på og han sa "ikke over 50 grader med en god kjøler".

Lenke til kommentar
Kabinettvarmen ligger på 27-30 C. CPU på 50-64.

Er det en antydning til dårlig cpu kjøler?

 

Nå er ikke jeg direkte noen ekspert her.. menneh... jeg vil stille spørsmål til en prosessor med svært store temperatursprang. Hvis du har en idle på 50'C er ikke det så ille heller.. Og hvis du altså trekker fra antall grader avviket fra bios og programmer viser for mye, så er det vel neppe så ille. Selv har jeg aldri opplevd at maskinen har gått over 52'C core. Eller 46'C på selve prosessoren. Med andre ord er det ikke mye hopp i temperaturer her. Kanskje du bude se etter en innsnevring i systemet ditt som kan forårsake at prosessoren "må gjøre alt selv". Et grusomt dårlig skjermkort etc. En annen årsak til høy temp kan uansett pasta eller ikke være at heatsinken ikke sitter paralellt nedpå prosessoren. Med andre ord at kontaktflaten er minsket. Da nytter det verken med bra heatsink eller goop. :)

Lenke til kommentar

Asså... Jeg kan ikke så mye selv, og jeg har heller ikke satt sammen pc'n selv. Kjølepasta vet jeg ikke om er der i d hele tatt, og om cpu sitter feil, vet jeg heller ikke noe om. Har alltid hatt en tanke i hodet om at hvis jeg begynner å fikle med cpu kjøleren og tar av for å sjekke og sånn, ødlegger jeg garrantert noe :-? .

Grådig dårlig skjermkort er det heller ikke (gforce 4 ti4800 - se signatur), men altfor bra er det jo heller ikke. Kjøper nytt ved utgivelsen av DoomIII/Half-Life 2 :D.

 

Men akkurat nå; internett er oppe, msn er oppe, og jeg hører på musikk, cpu er 54 C. Ikke at det er for mye, men når den overstiger 60 C++.....

 

Men burde jeg ta av cpu kjøler og se litt da..? (huffameg nå ødlegger jeg noe :( )

 

MvH ZiB

Lenke til kommentar
Asså... Jeg kan ikke så mye selv, og jeg har heller ikke satt sammen pc'n selv. Kjølepasta vet jeg ikke om er der i d hele tatt, og om cpu sitter feil, vet jeg heller ikke noe om. Har alltid hatt en tanke i hodet om at hvis jeg begynner å fikle med cpu kjøleren og tar av for å sjekke og sånn, ødlegger jeg garrantert noe :-? .

Grådig dårlig skjermkort er det heller ikke (gforce 4 ti4800 - se signatur), men altfor bra er det jo heller ikke. Kjøper nytt ved utgivelsen av DoomIII/Half-Life 2 :D.

 

Men akkurat nå; internett er oppe, msn er oppe, og jeg hører på musikk, cpu er 54 C. Ikke at det er for mye, men når den overstiger 60 C++.....

 

Men burde jeg ta av cpu kjøler og se litt da..? (huffameg nå ødlegger jeg noe :( )

 

MvH ZiB

 

Nå kan ikke jeg tale for din pc. Men på min pc er det temmelig enkelt. Kanskje fordi jeg har montert den selv også. Men hvis du har hatt pc'en en stund vil jeg anbefale deg først å kjøpe trykkluft på boks og blåse gjennom kjøleribba. Det kan være alt som trengs. Et år på et støvete gulv kan resultere i en temmelig defekt kjøler :)

Lenke til kommentar

Vel... Så vidt jeg vet har ikke 3000+ vært ute i et par år.... :lol:

 

Cpu vifta er ikke defekt, og pc'n står ikke på et støvete gulv, men på en "hylle" over skjermen med god luft.

Har 4 kabinettvifter, 2 blåser inn, og 2 ut. Kabinettvarme 27-30C.

 

Men cpu varmen er fortsatt på rundt 50 C i windows uten noen programmer som kjører, og 60 ++ i spill og i LAN.

Hjelper det bare med ny cpu vifte, eller er det masse annet jeg burde sjekke? (Hva gjør kjølepasta? (lol @ me) Gjør den direkte cpu kaldere, eller overfører den varmen bedre til kjøleribba?)

 

MvH ZiB

Lenke til kommentar
Vel... Så vidt jeg vet har ikke 3000+ vært ute i et par år.... :lol:

 

Cpu vifta er ikke defekt, og pc'n står ikke på et støvete gulv, men på en "hylle" over skjermen med god luft.

Har 4 kabinettvifter, 2 blåser inn, og 2 ut. Kabinettvarme 27-30C.

 

Men cpu varmen er fortsatt på rundt 50 C i windows uten noen programmer som kjører, og 60 ++ i spill og i LAN.

Hjelper det bare med ny cpu vifte, eller er det masse annet jeg burde sjekke? (Hva gjør kjølepasta? (lol @ me) Gjør den direkte cpu kaldere, eller overfører den varmen bedre til kjøleribba?)

 

MvH ZiB

 

Du kan si det slik at kjølepastaen øker kontaktarealet mellom prosessoren og kjøleribba. Jo større areal, jo desto større/lettere varmetransmisjon. Dessuten blir varmen lavere jo desto større areal den fordeles utover. Alle de andre temperaturene dine er virkelig helt fine. Hvor mange omdreininger per. min kjører vifta di på egentlig?

Lenke til kommentar
Sjekka først nå, den kjører på cirka 2300. Lite eller mye? Kan ikkeno om sånn.

 

Det er lite :) Der ligger mye av feilen.. Min vifte som er på 32 desibel kjører på 3.600 o/min. Og han kameraten oppfor oss her i posten har en 37 desibels vifte som ligger på nærmere 5 000 o/min skulle jeg mene å huske. Kjøp deg en 32 desibel vifte :) Eller 37 desibel og støymatter om lyden er viktig for deg.

 

:)

Lenke til kommentar

Ah! Jasså. Så det var der feilen var ja. Får tenke ny vifte da. Noen tips om vifte til min 3000+ ? Hørt mye bra om Silent Twin, men for meg er ikke støyen SÅ viktig (ikke no monster bråking da...), men den skal kjøle bra. Må vel nesten ha kjølepasta og da...

 

Kom inn med forslag og anbefalinger, og linker til dem er godt godtatt :wink: .

 

Btw: takk for hjelpen så lang Patience!

 

 

MvH ZiB

Lenke til kommentar
Ah! Jasså. Så det var der feilen var ja. Får tenke ny vifte da. Noen tips om vifte til min 3000+ ? Hørt mye bra om Silent Twin, men for meg er ikke støyen SÅ viktig (ikke no monster bråking da...), men den skal kjøle bra. Må vel nesten ha kjølepasta og da...

 

Kom inn med forslag og anbefalinger, og linker til dem er godt godtatt :wink: .

 

Btw: takk for hjelpen så lang Patience!

 

 

MvH ZiB

 

Bare morsomt å svare når det endelig er noe jeg også kan her inne :p Altså.. når det gjelder vifter.. gå for papster 32 eller 37 desibels. Det er vel microplex som har den mest seriøse webshoppen med vifter. Selv ville jeg kjøpt 32 desibels utgaven. Orker du - så gå for 37 desibel. Og bruk artic silver II goop.

 

Papster 37 desibel: (80 mm)

8412N2GH Papst vifte, 79m³/time, 37 dB(A)

 

Papster 32 desibel: (80 mm)

8412N2G Papst vifte, 69m³/time, 32 dB(A)

 

Begge viftene koster kr 155,- på http://www.mcroplex.no

Lenke til kommentar
EHhh..... Var det svar på noen av spørsmålene mine????

"Bør ikke gå over 50C med en bra kjøler !" Asså ærlig talt. Er du her bare for å få så mange som mulig posts på accounten din?

 

Kan noen som ikke er her for å spamme men som prøver å hjelpe noen, plz hjelpe meg med mitt problem?!

 

MvH ZiB

 

Hvem er det du tror du er: Sentrum av universet?

 

jarmo svarte jo på et av de to spørsmålene dine, så her var det ingen grunn til å være ufin, tenk før du svarer på en slik måte nestegang :roll:

Lenke til kommentar

tror nok at cpu-kjøleren er det svake punkt her.

 

hvis du er bekymra over tempen på cpu,kjøp en bedre cpu-kjøler da.

 

med en bra kjøler går tempen din ned til ca 40-45 grader

 

volcano 11+

clk 800

 

dette er to bra kjøler som støtter din cpu.

 

men hvor mange grader ?

alt under 50 er vel bra,men noen vil ha mindre enn det.

 

cpu"en jobber jo sikkert bedre jo kaldere den er.

det er vel ingen fare om din cpu ligger på 50-60 grader i spill,men er du selv fornøyd med det ?

 

over 60 grader kan den bli ustabil.

(er ikke 100% sikker på dette,er nok folk på forumet som kan dette bedre enn meg)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...