Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor bredbånd dropper 90%


Anbefalte innlegg

Har akkurat gått over fra Tele2 3000 kbps til Telenor 5000 kbps. har hatt Telenor-nettet oppe å gå i et par dager nå tilsynelatende uten problemer. Men nå for et par timer siden har nedlastningshastigheten begynt å droppe fra ca. 4500 til rundt 200-300 (målt med surfometeret på digi.no) mens opplastningshastigheten ser ut til å holde seg der den skal være (400-500).

 

Merket dette når det plutselig såvidt gikk ann å streame en vanlig youtube-film, prøvde å skru av alt annet som tar båndbredde (msn, spotify, steam osv.) og kjørte surfometeret, fikk da fortsatt ca 200 kbps ned-hastighet. nå ligger den og dupper mellom 1500 og 3000.

 

Er dette en feil med Telenor, eller er det noe jeg har gjort med oppsettet av routeren osv? det har virket helt perfekt i tre-fire dager før nå. Bor rett ved byen, og er koblet til med kabel.

 

EDIT: det sitter foresten ingen andre enn meg på nettverket.

Endret av JohanStendal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper at dette er en "brukerfeil" fra slik du forklarer det, men det er lett å finne ut uten å måtte gjette, så gjør det:

 

Log deg inn på ruteren du fikk at Telenor. Finn menyen for oppkobloingsstatusen. Der vil du finne linjehastigheten som ADSL syncer på. Du skal i praksis få ca litt i overkant av 80% av det tallet som står der (og dette netto tallet skal stemme med det som Telenor oppgir når de solgte deg produktet). Dersom tallet her ikke stemmer noenlunde, f.eks. at downstream taller et alt for lavt så har du et problem et sted mellom rutere og ut til sentralen. Dvs:

- Sjekk all kabling fra ruteren og inn til veggkontakten. Sjekk at evt. splitter er koblet riktig, at ting har god kontakt osv. (ikke ut til andre PCer og innover i nettverket, det er irellevant)

- Hvis dette ikke bedrer det så er det sansynligvis et problem på enten linjen eller sentralen. Ring i så fall Support.

 

Dersom derimot tallet er normalt så er det 99% sikkert noe galt fra din side, og du bør egentig ikke plage suport med det før du har sjekket din egen maskin og nettverk.

 

Typiske ting:

- Du har bittorrent kjørende i bakgrunnen som bruker linjen (eller noe annet nedlastingsstyr). Spesielt om det ikke er satt begrensninger på slike program så eter de ofte alt som er av kapasitet.

- En annen på ditt nettverk har et slikt program kjørende... Sjekk med evt. andre brukere. Sjekk også at du har passord på evt. trådløst nettverk. Hvis ikke så kan det fine være naboen som laster ned...

- Du bruker trådløst nettverk (men det sier du jo at du ikke gjør...)

- Du har en generell feil et sted i ditt nettverk, problem i en ruter eler switch osv.

 

Du kan utelukke mange av disse feilene ved å koble kun èn PC direkte til modemet eller ruteren du fikk av din ISP (og slå av eller kytpere trådløst). Har du fremdeles samme feil da og du vet at det ikke er programvare på din maskin som bruker masse linjekapasitet i bakgrunnen så er det på tide å ta kontakt med support for å sjekke videre på andre mindre vanlige mulige årsaker.

 

Men 90% sansynlig så ligger problemet i et av punktene over... basert på erfaring ;)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Takker for et fyldig svar

 

som sagt, skrudde av alle programmer før jeg kjørte surfometeret.

 

Vi har kun en veggkontakt i huset, og kun en router. Routeren er koblet direkte til veggen uten splitter, og jeg er koblet direkte på routeren, plassering 1.

 

men den ser ut til å være stabil nå, kanskje det bare var vedlikehold på linja eller lignende. ligger rundt 4300 nå ifølge surfometeret. men denne sida laster likevell som en snegle av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar

Ta en pingtest log av linjen mens bare den ene maskinen er påkoblet og du ike bruker linjen tung. Kan være du har noe pakketap evt. Loggen vil avslår det om du lar den kjøre en stund (gjerne minst en time eller to, men du kan bruke maskinen i mellomtiden så lenge du ikke bruker linjen til tunge nedlastinger).

 

Eksempel på kommando du kan bruke:

 

ping www.vg.no -t -l 200 > pingtest.txt

 

Dette vil lege en pingtest.txt fil som inneholder log resultatene. du kan laste den opp her på forumet etterpå så vi kan se på den. Generellt sett om det er mange linjer der etterhverandre som ikke har "svar fra..." så er det sansynligvis snakk om noen form for ustabilitet - noe du bør ta opp med ISP support i så fall.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...