Gå til innhold

Fra i7 til forrige generasjon..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Jeg driver å skal bygge en PC nå, og har satt sammen noen deler hos datakjeden. Jeg hadde opprinnelig tenkt å gå for nyeste og dyreste generasjon i7 med Rampage 2 Extreme hovedkort og i7 - 920 2.6 GHZ prosessor. Men har etter dette funnet at det blir litt dyrt for meg. PCen endte opp på rundt 14000 tilslutt. Hadde kanskje tenkt noe til rundt 12000 og har begynt å kikke på forrige generasjons hovedkort fra Intel som P45 og Nforce 780i osv, for å spare litt penger.

Hva vil dere anbefale å bruke i en gaming PC, og vil dette ytelsesmessig holde for en gamer av strategispill og High End FPS.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du legger ut handlelisten kan vi jo kanskje fornadre noe på den, som gjør den billigere, men fortsatt (nesten) like god?

Skrevet (endret)

Da ville jeg heller sett på et oppsett med i5 som er en mer økonomi vennlig versjon av i7.

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...17-CCCC27C14B4E

Er ellers enig med Forthun at Dustinhome.no er en meget bra nettbutikk, med utrolig bra service og priser.

Har kjøpt 2 lignende oppsett fra dustinhome og har ingenting annet enn positiv erfaring med de.

Det gikk raskere å sende varer fra Dustinhome i Sverige enn det tok for Datakjeden å sende til meg i Stavanger.

Det bør også bli noen lapper billigere om du kjøper samme varene i listen min over hos Dustinhome.no.

I oppsettet har jeg ikke valgt det rimeligste alternativet, men et system som er basert på en lignende oppsett jeg kjøpte. Jeg har valgt noen andre deler basert på det som jeg ble misfornøyd med (kabinett og hovedkort).

Endret av itspersonal
Skrevet

Bør ihvertfall holde deg unna nForce-hovedkort så lenge som mulig.

Hva med i5 750 eller i7 850 prosessor da? De bruker et mye billigere hovedkort, samt at prosessor koster noe mindre.

Husk at du ikke trenger et hovedkort til 2000+kr, de som koster tusenlappen virker de også.

Skrevet (endret)

Til en high end gamer er AMD og eventuelt i5 750 de klart beste valgene. Glem 775 sokkelen, den har ingen framtid.

Strategispill er jo ikke kjent for å være ekstremt krevende, FPS er dog normalt dette.

Men hva trenger du, alt, dvs også skjerm, tastatur og mus. Uansett er skjermkort og god gamermus sentralt i FPS spill. Med skjerm bør du kunne få et godt oppsett til under 10 000 kr.

Et i5 750 oppsett fra Giallorossi

Et AMD Phenom II X4 955 BE oppsett fra Osse. Det siste har til og med SSD, som gir lavere framdrops i de fleste FPS spill. Uten SSD koster Osse sitt oppsett under 7 000 kr.

De to oppsettene vil yte likt på skikkelige settings på en 1920 x 1080 skjerm. Det er nemlig skjermkortet som begrenser.

Endret av Bolson
Skrevet (endret)

Er i grunnen to veldig kurrante oppsett, men jeg for min del ville ha dytta inn litt mer penger i kabinett. 5870 og 5850 er store, og det ble litt vel trangt i mitt Antec 300.

Støy syns jeg også er et problem med Antec 300, men det kan strengt tatt løses med å bytte ut kabinett viftene.

Ikke umulig, men ikke optimalt heller. Et hakk større kabinett er å anbefale.

Endret av itspersonal
Skrevet (endret)
Hvis du legger ut handlelisten kan vi jo kanskje fornadre noe på den, som gjør den billigere, men fortsatt (nesten) like god?

Takk for svar. Ja, handlelista kan jeg jo legge ut! Den er som følger:

Originalt Oppsett!

-NXZT Tempest Kabinett

-Corsair 750W HX

-Rampage 2 Extreme

-i7 - 920 2.6 GHZ prosessor

-EVGA gtx 260 "Superclocked" 896MB

-Western Digital Black 1TB 7200RPM

-Sony/NEC DVD Writer Lightscribe

-Samsung P2350

-OCZ 3x2GB Ram 8-8-8-20 Gold TriChannel

+ Diverse accesories

Totalpris 14400kroner

Nytt Oppsett!

-NXZT Tempest Kabinett

-Corsair 750W HX

-Asus Rampage Extreme (SLI Crossfire)

-Western Digital Black 1TB 7200RPM

-Sony/NEC DVD Writer Lightscribe

-Samsung P2350

-INTEL Q9400 2.66G 6MB 1333MHZ C2 QUAD PROCESSOR

-OCZ 3x2GB Ram 8-8-8-20 Gold TriChannel

-ASUS VIDEO CARD ATI RADEONHD5770 1GB DDR5 PCIE2 2XDISPLAYPORT VOLTAGETWEAK RTL

+Diverse Accesories

Totalpris 12200kroner

Kjøper ATI kort for første gang, da hovedkortet kun støtter crossfire i SLI.

Hva syns dere om dette oppsettet framfor det øverste? Mye dårligere? Og anbefaler dere et annet ATI kort?(Har null peiling på ATI, har hatt NVIDIA i alle år)

Og er i5 bedre enn forrige generasjons X48 sine toppmodeller?

Takk

Endret av Nuclear_Chihuahua
Skrevet (endret)

For den prisen vil nok et i5 system gi mer for pengene.

ATI 5850 eller 5870 er å anbefale for et gaming system, da 5770 er lettvekteren i 5xxx serien.

Dette ville jeg byttet til:

CPU: i5 750

HK: Asus P7P55D PRO

GPU: Asus ATI 5850

PSU: Corsair TX 750W

Minne :2 kanals DDR3 minne (1333MHz)

HX versjonen av Corsair 750W PSU er unødvendig. Jeg har prøvd både TX og HX versjonen og prisen forsvarer ikke at den er modulær. For et veldig likt oppsett var det kun en kabel som ikke var i bruk, og jeg betalte 400kr+ ekstra for å få kun en kabel mindre i kabinettet.

Endret av itspersonal
Skrevet

Heisann!

Syns du skal gjøre som noen har anbefalt høyere opp her, et i5 oppsett. Det er bare dumt å kjøpe et Socket 775 hovedkort og prosessor idag!

Dette blir litt feil... Crossfire er ATi's multi GPU oppsett, SLI er nVidia's multi GPU. Hovedkortet støtter altså multi-GPU fra både ATI og nVidia!

Om du liker ASUS hovedkort skal du se på noe i P7P55D-serien. i5-750 er en helt OK CPU, men om budsjettet tillater det skulle jeg nok hoppe opp på i7-860, som også støttes av dette hovedkortet!

lykke til

Skrevet
Heisann!

Syns du skal gjøre som noen har anbefalt høyere opp her, et i5 oppsett. Det er bare dumt å kjøpe et Socket 775 hovedkort og prosessor idag!

Dette blir litt feil... Crossfire er ATi's multi GPU oppsett, SLI er nVidia's multi GPU. Hovedkortet støtter altså multi-GPU fra både ATI og nVidia!

Om du liker ASUS hovedkort skal du se på noe i P7P55D-serien. i5-750 er en helt OK CPU, men om budsjettet tillater det skulle jeg nok hoppe opp på i7-860, som også støttes av dette hovedkortet!

lykke til

Okay! Jeg mente at hovedkortet kun støtta Crossfire fra ATI. Så dere vil altså anbefale et i5 istedetfor et x48. Jeg veit ikke hvorfor men jeg er litt fan av å kjøpe toppmodeller av PC deler som toppmodeller fra X48 generasjonen istedetfor i5 (nedtunet i7). Kan hende jeg tar helt feil nå. Men har sett litt på i5 hovedkort og jeg likte Sabertooth hovedkortet :)

Skrevet (endret)

Ja vil helt klart anbefale i5 istedetfor x48. Selv om kanskje frekvensen vil være høyere på en x48 toppmodell vil en i5 ha bedre faktisk ytelse. Det valget ville vært helt klinkende klart for min del. Jeg har også gått til innkjøp av to i5 systemer og er svært fornøyd.

Sabertooth er ikke et bra valgt med mindre du har spesielle behov for et ekstra stabilt system. Sabertooth er laget for å tåle mer enn normale påkjenninger, d.v.s. f.eks ekstreme tempraturer eller vibrasjoner o.l.

Et Asus P7P55D Pro vil gi bedre ytelse enn Sabertooth og koster mindre.

Endret av itspersonal
Skrevet (endret)
Og Maximus 3 Formula hovedkortet ser vilt ut!

Jeg ser du har en tendens til å se på ekstreme utgaver av hardwaren. Mye av dette er også laget for ekstreme behov som Maximus 3 Formula. Har du planer om å klokke i5 CPU svært langt er dette midt i blinken, men for ditt budsjett tror jeg P7P55D Pro/Evo/Vanilla er det beste valget.

Endret av itspersonal
Skrevet

i7-920 for i7 Plattformen = i7-860 for i5-plattformen! Samme ytelse! i7-920 er en VELDIG hot prosessor for tiden, og kan være svært vanskelig å få tak. Ved å velge en i5 (P55) plattform kommer du billigere unna på hovedkortet også, uten å tape noe særlig ytelse. Da får du også Dual-channel minne i stedet for Triple-channel, noe som gjør minne-oppgradering billigere uten veldig stort tap av ytelse.

Skrevet
Og Maximus 3 Formula hovedkortet ser vilt ut!

Jeg ser du har en tendens til å se på ekstreme utgaver av hardwaren. Mye av dette er også laget for ekstreme behov som Maximus 3 Formula. Har du planer om å klokke i5 CPU svært langt er dette midt i blinken, men for ditt budsjett tror jeg P7P55D Pro/Evo/Vanilla er det beste valget.

Ja, jeg gjør kanskje det :D hehe. Men er så lenge siden jeg har vært på markedet etter hardware så jeg blir fort revet med av kule navn på tingene ;)

Men skal se på i5 og tror jeg velger det nå istedetfor socket 775. Ser at i5 er mere framtidsrettet! Tror også jeg velger P7P55D Deluxe hovedkortet da jeg har vært veldig fornøyd med Deluxe hovedkort fra Asus før.

Har også sett litt på en annen PSU da 750W kanskje blir litt overkill. Tror jeg går ned til en 620W Corsair istedet.

Takk for all hjelp!

Skrevet

Jeg valgte å gå for Maximus 3 Formula da det virker veldig velbygd, og 860 i7 prosessoren. Men sliter litt med å finne ut hvilken ram jeg skal bruke. Er det PC12800? HKet har Dual Channel ddr3, 4 slots!

Skrevet (endret)
Jeg valgte å gå for Maximus 3 Formula da det virker veldig velbygd, og 860 i7 prosessoren. Men sliter litt med å finne ut hvilken ram jeg skal bruke. Er det PC12800? HKet har Dual Channel ddr3, 4 slots!

Jeg tror også det er lurt å kjøpe et bra kabinett og en bra CPU vifte siden du går for et såpass kraftig HK. Det er en fordel at du får utnyttet hardwaren når du betaler såpass mye. Noctua CPU vifte for sokkel 1156 er sterkt å anbefale.

Når det kommer til minne kan du velge mellom 4 eller 8GB. 4GB holder til gaming, men hvis du har planer om foto- og/eller filmredigering er det lurt med 8GB.

HK ditt kan bruke minne med hastighet opp til 2133 MHz. 2133MHz minne vil være dyrt og gi liten forskjell i ytelse i forhold til 1333MHz eller 1600MHz minne, med mindre du kommer til å overklokke langt.

Uansett så er minnebrikkene til Corsair, Patriot og OCZ å anbefale for hastigheter over 1333MHz.

Jeg tror 750W PSU er lurt valg.

Edit: PC12800 er 1600MHz minne.

Jeg håper også du går til innkjøp av et ATI 5850/5870, hvis ikke vil nok skjermkortet sette en propp i systemet på spillytelse.

Endret av itspersonal

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...