Gå til innhold

Operation Flashpoint 2, innspill?


Gjest Slettet+212343

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+212343

Hei

 

Jeg kjøpte i går Modern warfare 2 på xbox, men skal bytte det inn igjen i dag. Det var rett og slett ikke et spill for meg. Vi er to kompiser som begge deler samme mening om hva vi liker av skytespill, og Mw2 passet oss desverre ikke.

 

Vi har tidligere spilt en del Armed assault aka arma over nett på pc, og stortrivdes med dette. Nå har vi forlyttet oss over på xbox for å fortsette onlinespillingen der. Spørsmålet mitt er:

 

Er Operation flashpoint 2 et greit alternativ for oss som liker mer realistiske, åpne og mindre stressende skytespill? JEg har spilt OF1 og Arma som sagt, og likt dem veldig godt, men har aldri testet 2'erne.

 

Grafikk er ikke helt avgjørende, men fine effekter er jo gøy. Gameplay og levetid er viktigst. Er det noen som spiller xbox versjonen av OF2 online, eller er serverne forlatt allerede?

 

Innspill ønskes:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, husk at Arma er vidreutviklingen av Operation Flashpoint 1, så Operation Flashpoint 2 har vel strengt tatt ingenting med Opf1 å gjøre. Nå har ikke jeg prøvd Opf1, men OpF2 var sinnsykt morsomt å spille co-op på. Gameplayet er bra, men kunne hatt forbedringer.

 

F.eks, så kan du ikke gå og sende ordre samtidig. Og jeg vet ikke om det er noe alternativer på Xbox (Som det var på PC), men du kan heller ikke bevege deg når du bytter våpen. Vanskelighetsgradene er noe bra synes jeg, da AI ikke blir bedre når du øker vanskelighetsgraden. Det som derimot skjer, er at HUD`en din fjernes, så du ikke ser om du har burst eller Auto, du ser ikke checkpoints eller kompass. Det eneste du ser er sånn ca hvor team-matesene dine er.

 

Og levetid, hva tenker du da? Altså, enkelte oppdrag kan spilles om og om igjen, og det er vel mulig det kommer nye oppdrag til Xbox (Om det ikke allerede er kommet) etterhvert. Uansett, så er spillet ganske kort, og man klarer vel fint å runde spillet på en dag om man er aktiv.

 

Selve spillet er vel ganske lite stressende i seg selv, for det skjer vel ganske sjeldent i virkeligheten også at man kommer i veldig close-combat.

 

Ser du ikke bryr deg så veldig om grafikk, men tror du kommer til å bli imponert første gang du ser artilleriet treffer bakken ;)

 

Anbefaler deg spillet, selv om jeg ikke er fan av å spille FPS på konsoll (Har bare spillet på PC) Og co-op er noe du absolutt bør teste ut, for det er den artigste delen i spillet.

 

 

Edit: Say what, skrev en del mer enn hva jeg trodde.

Endret av Applebee
Lenke til kommentar

Har spillt OF2 en stund nå og må si at jeg syntes det var KNALL. Elsker konseptet med ET STOOOOORT brett fremfor mange forskjellige brett i forskjellige omgivelser. Er litt stilig å få en viss følelse av at du har vært her før, og det explorer følelsen spillet gir i seg selv.

 

Dette er BRA med spillet

1. Genial "order circle" med rask oversikt til å gi ordre til lagkameratene, her kan man be de forflytte seg, bestemme Rule Of Engagement, spredning, formasjon, hvordan de skal reagere på fiender ved forflyttelse etc.

 

2. Brettene kan løses på forskjellige måter, et eksmpel er at på et brett skulle man gå gjennom en dal med masse fiendlige stillinger sammen med to piloter som hadde styrtet. Man kunne gå i midten (altså havne rett i løvens gap), eller man kunne velge å gå over fjellet. Oppa der fant jeg en fjellhytte hvor det lå en heftig sniper, så forflyttet meg uten å havne i kamp frem til extraction point, å lå der bare på fjellet å knerta de som lå i veien for meg. Ofte er den beste løsningen å unngå å havne i skuddlinjen. Og det er dritkult å faktisk smyge seg rundt i skumring imens fiendlige tropper går forbi deg 15 meter fra deg imens du ligger på bakken! Dritbra!

 

3. Stemningen er genial, det skifter fra dag til natt og du har en del gode hjelpemidler til rådighet, så som nattbriller, lykt på de fleste våpen etc.

 

4. Brettet er stoooort og det mangler ikke på utfordringer i forhold til terreng, mye fjell og stillinger som ligger taktisk til.

 

5. Det er kjempemorsomt med airsupport, hvor du kan sikte ut atelleri eller missilangrep, på mortar kan du bestemme spredning, ekspolivtype (om alternativer er tilgjengelig) men du kan også droppe et røykteppe som er et par hundre meter i bredde, perfekt til angrep og tilbaketrekning.

 

6. Masse utstyr å velge i (noe begrenset utvalg av VÅPEN) men er et godt utvalg av aimaid så som hologramsikte, red-dot, IR sikte, scope sikte etc. Så man tilpasser våpenet etter "forholdene".

 

7. Man har et "combat map" hvor man får full oversikt over kjent inteligence og kan gi ordre til lagkompisene direkte, man kan også sette opp via punkter (først A, så B etc).

 

8. Alle dropper våpen så er bare å plukke opp det fienden har.

 

Dette er IKKE bra med spillet

1. AI kan ofte være dumme som noen brød, de kan løpe rett forbi deg eller stå stille å se på deg 5 meter fra deg og det tar 10 sec før de i det heletatt prøver å ta deg

 

2. Lagkompisene dine eier ikke prioriteringssans og kan ofte begynne å skyte på en kar som ligger med håndpistol 30 meter unna istedenfor MG`en som ligger 5 meter fra å pepprer.

 

3. Fysikken kunne vært bedre (Ulogisk å iblant kunne løpe oppover en vegg på noen å 80 grader, desuten kan du møte på hindringer med bil etc som "ikke er der" som fører til at har du god far kan du havne på hodet) handlinga på bilene er oftehelt på bærtur.

 

4. Noe bugs med grafikken (eksmpelvis trær som svever i lufta etc).

 

5. Stort sett aldri ammo i ammo crates, ligger isteden våpen neddi der, problemet med det er at om jeg er på et brett hvor jeg vil ha et scope sikte så MÅ jeg bytte til SAMME VÅPEN med et annet sikte (jess, samme våpen men ammo kan ikke fjernes fra et våpen å tas på et annet).

 

6. Noen som har klart å få en AI lagkammerat til å kjøre en bil 1 km uten å enten sette fast bilen eller vrake bilen på veien? Det har ikke jeg klart... Dessuten flyr de helikopter som noen tosker, ber du de lande en plass så er det 50:50 sjanse for at han faktisk lander der du ber han om... Eller at han lander i nærheten uten å ta hensyn til hindre, om han lander på et tre, en nedoverbakke eller på sjøen er piloten likkeglad, men helikopteret blir så klart totalvrak.

 

7. Ikke mulighet til å synkronisere ordre på commander mapet.

 

8. Er du på et oppdag hvor du skal være silent, og du har klart å drepe soldater uten å alarmere kan det godt komme vaktropper som nærmest går over likene til sodlatene uten at de slår alarm (de blir ikke alert ved å se at det er døde soldater der).

 

9. Du velger i utgangspunktet ikke hva slags siktemiddel du vil starte med, problemet er at er det mørkt kunne du tenkt deg en IR sikte fremfor eksmpelvis en red-dot.

 

Det er verdtå nevne at med unntak av punkt seks over så er de andre negative punktene "skjeldne fenomen", men jeg har opplevd samtlige flere ganger og er derfor kritisk nok til å hakke på det. Men så morroa: OF1 var laget for multiplayer, mye er

likt, en bil har fortsatt en "gunner", "driver", "commander" og "passenger". Det meste negative vil trolig aldri skape noe irritasjonsmoment, men for all del mutiplayer så er det meste eliminert.

 

Grafikken i spillet er nydlig, det er mye å ta hensyn til, og best av alt, takikk og strategi er viktig, i og med at ting kan løses på flere måter. En ting som er morsomt er å legge en C4 ladning på en side av basen, krype rundt til andre siden av basen uten å bli oppdaget. Smelle av C4 ladningen å se at halve basen nærmest forsvinner fra basen for å jakte på deg der hvor ladningen lå. Fienden tar hensyn til lyder etc. Man kan bruke lyddemper enkelte plasser etc.

 

Jeg har ikke fått testet multiplayer/coop i særlig grad (på grunn av at jeg sliter med linja for øyeblikket) så har ikke for mye erfaring der. Men det finnes flere MP modes og det skal vistnok komme flere. imidlertid er det et par ting som er forunderlig:

1. Coop story er genial MEN det skapes landegrenser som gjør at du blir begrenset til et bestemt område (ja til tross for øyas størrelse) dette gjør at du får ikke den fri skirimish følelsen som du fikk i èneren om at uansett hvor du gikk så risikerte du å møte på fiender. Der har imidlertide kommet et "skirimish" brett som vistnok skal la deg være på hele øya, men av det jeg har hørt er det ingen fiender på det brettet, noen som vet noe om dette?

 

2. Begrenset antall spillere på et game (8??).

Endret av Alastor
Fjernet quote av innlegg rett ovenfor
Lenke til kommentar
1. AI kan ofte være dumme som noen brød, de kan løpe rett forbi deg eller stå stille å se på deg 5 meter fra deg og det tar 10 sec før de i det heletatt prøver å ta deg

 

Her er jeg totalt uenig, da jeg har vært i en del close-combat på spillet. Og av erfaring tar det ikke lange tiden før rifla peker mot deg.

 

2. Lagkompisene dine eier ikke prioriteringssans og kan ofte begynne å skyte på en kar som ligger med håndpistol 30 meter unna istedenfor MG`en som ligger 5 meter fra å pepprer.

 

Correct med if I am wrong, men kommer ikke dette an på hva du gir dem ordre om?

5. Stort sett aldri ammo i ammo crates, ligger isteden våpen neddi der, problemet med det er at om jeg er på et brett hvor jeg vil ha et scope sikte så MÅ jeg bytte til SAMME VÅPEN med et annet sikte (jess, samme våpen men ammo kan ikke fjernes fra et våpen å tas på et annet).

 

Nå skulle vel dette være en krigs-simulator, så at det skal ligge ammo over alt på mappen ville vært urealistisk.

Endret av Applebee
Lenke til kommentar

Testet spillet nå, og jeg må si jeg elsker det !

 

Jeg vil påstå at det er det beste spillet jeg har spilt, nettopp grunnet:

 

Positivt:

 

-Grafikken er veeeldig bra, føles ekte ut. Den krever heller ikke noe særlig, jeg kjører nesten alt på fult(2 AA isteden for 8 AA) med mitt system .

 

 

Intel Q6600 2,4 Ghz.

8800gts 512 mb.

2gb pc6400 800 hz ram.

Nvidia 780i HK

320 gb spinpoint hardisk.

 

 

-AI'en er veldig bra. De tåler lite, du tåler lite. Visst man møter på en AI rundt feks et hjøre så er sjansen stor for at du dør.

 

-Feelingen i våpene er utrulig bra, det føles ekte ut. Det føles ut som man faktisk skyter ut kuler. Ladde animasjonene er heller ikke noe å utsette på. Tar feks laaang tid å ladde en Javalin.

 

-Friheten. Enormt kart.

 

-Når man springer, eller kjører tanks elns føler man virkelig at detman gjør/sitter i er tungt.

 

-CoOp opp til 4 personen gjennom hele spillet, herregud hvor morsomt det er! :D

 

-Lyden, den er helt utrulig.

 

-Det er både bulletdrop og bullettime, stoort pluss for min del.

 

-Våpene er ikke helt nøyaktig, siktet/våpenet beveger seg av menneskelige reaksjoner. Å treffe på lang distanse er ikke det letteste, men når man først treffer så går fienden ned i bakken.

 

 

Ja det var noen punkter, sikkert masse jeg har glemt. Men så kommer vi til de negative sidene, her er det også ting som irrierer meg litt.

 

Negativt:

 

-Autosave, utrulig kjedelig å sneket seg fram for å angripe i lang tid også dør man å må starte langt bak. Da blir jeg sint, noe som "kan" resultere at jeg avslutter spillet.

 

-Bilkjøringen var utrulig skuffende, man ser bare panseret, thats it, det føltes heller ikke noe bra, her hadde jeg forestilt meg noe ala Farcry 2.

 

-De har heller ikke satset noe stort på story etter min mening, men jeg trenger ikke en story i et slikt spill som dette.

 

-Måten man skifter våpen/granat/eksplosiver osv er knødd.

 

-----------------------------------

 

Men nå vil jeg ikke si dette spillet er en krigssimulator egentlig, for jeg mener det er "litt" arcade basert også. Noe som egentlig ikke gjør noe for min del, men visst folk forventer en full-blods krigsimulator er ikke dette spillet for dem. Men for all del, spillet er veldig realistisk, men ikke på samme høyde som "Operation Flashpoint Cold War Crisis, eller "Arma 2" for den slags skyld.

 

Men passer spillet alle da?

 

Nei, det mener jeg ikke at det gjør fordi mange her liker å storme å bunnyjumpe å hoppe og sprette rundt for å unngå å bli truffet, det kan man ikke i dette spillet, for her må man nemlig bruke hjernen litt for at man skal vellykkes.

 

Et siste punkt jeg ville fortelle om er lyden, den er helt utrulig.

Jeg har et anlegg av typen "Logitech z-2300 og jeg må si at lyden er helt slående, ikke grunnet anlegget vel å merke, men lyd-effektene.

 

Aldri fått en bedre følelse av lyd i et spill før.

 

Man går der stille i mørket, plutselig dundrer et helikopter over hodet ditt og du hører kuler treffer bakken framfor deg sånn at det spurter gjørme på deg, du legger deg ned mes kulene hagler. Du kryper i sikkerhet og tar du fienden som hadde et bakhold angrep.

 

Det føles særriøst ekte ut, og det står lyden mye for. Man hører dyr, fugler, vind, vann, gress som blafrer, hjertet som slår når man blir sliten, utstyret som henger og slenger mens du går/springe osv.

 

 

Uansett, det at man kan høre dyr/fugler og naturen er også et stort pluss i boka, for da føles verden mer virkelig. Det høres rett å slett ut som man går i en skog visst man går i en skog.

 

-----------------------------------------------------

 

Spillet føles unikt og jeg må bare meddele at dette er noe av det beste jeg har kommet over av spill, selvom det har mangler.

 

Terning-kast:

 

6 av 6

 

 

Jo, fordi selvom det er en del negative ting i spillet, så syns jeg ikke de ødelegger min spillopplevelse såpass mye at det fortjener en dårligere karakter.

 

 

Men visst jeg hadde brukt en scala fra 1-10 måtte jeg vel gitt det 8/10 nettopp grunnet mangler og irritasjon momenter.

 

-------------------------------------------------

 

Denne anmeldelsen skrev jeg, men er hentet fra en annen tråd.

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

Takk for meget utfyllende svar folkens! JEg har kjøpt spillet, men har enda ikke testet, da jeg venter på at coop kompisen skal få det i posten. Morsomst å være like ferske nye spill når man skal spille sammen:)

 

JEg ser at dere nevner for det meste pc versjonen. Vi har kjøpt/bestilt det på xbox. Jeg antar at friheten er noget begrenset i forhold til pc versjonen. Antallet spillere er helt sikkert mye lavere på mulitplayer også.

 

Jeg gleder meg, men er litt reservert mot å ha for høye forventninger til xbox versjonen. Skulle optimalt sett hatt det på pc, men vi får teste det og se hvordan det går, før vi eventuelt migrerer til pc. Da må det antagelig til med en aldri så liten oppgradering av hardware først

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343
Bare så du er klar over det så er OPF2 mere realistisk, men det er også ganske mye vanskeligere. Jeg sliter til tider, og for tiden sitter jeg fast på oppdrag dag 4 eller 5. Da blir det til at man ikke gidder ikke å spille SP, men kan spille litt MP.

 

Det er nettopp derfor jeg kjøper sånne spill:) liker at man må/kan tenke og planlegge litt realistisk, i stedet for hjernedød run'n gun twitch-gaming. Grunnen til at jeg gikk umiddelbart lei av MW2, var nettopp at det lå ikke noen taktisk tankevirksomhet i det. Jeg ser ikke på "løpe løpe løpe skyte/sikte fortest, dø, spawne, repeat" som særlig tiltalende. Det hører med til historien at jeg FAKTISK liker flere av BF spillene, men der har man hvertfall mer åpne landskap og mulighet til å tenke seg om LITT før man dauer.

 

Hvis jeg skal gå for et nytt krigsspill på pc også da, bør jeg gå for OF2 eller Arma 2? jeg har pr nå følgende system:

 

win xp x64

AMD athlon 64 x2 dual, 2,21 ghz

4 GB ram

ATI radeon HD 4670, 1 GB skjermkort.

 

(ja, jeg vet det er på tide med en oppgradering :p)

 

Jeg simpelthen elsket OF1 og Armed assault

Lenke til kommentar
1. AI kan ofte være dumme som noen brød, de kan løpe rett forbi deg eller stå stille å se på deg 5 meter fra deg og det tar 10 sec før de i det heletatt prøver å ta deg

 

Her er jeg totalt uenig, da jeg har vært i en del close-combat på spillet. Og av erfaring tar det ikke lange tiden før rifla peker mot deg.

 

2. Lagkompisene dine eier ikke prioriteringssans og kan ofte begynne å skyte på en kar som ligger med håndpistol 30 meter unna istedenfor MG`en som ligger 5 meter fra å pepprer.

 

Correct med if I am wrong, men kommer ikke dette an på hva du gir dem ordre om?

5. Stort sett aldri ammo i ammo crates, ligger isteden våpen neddi der, problemet med det er at om jeg er på et brett hvor jeg vil ha et scope sikte så MÅ jeg bytte til SAMME VÅPEN med et annet sikte (jess, samme våpen men ammo kan ikke fjernes fra et våpen å tas på et annet).

 

Nå skulle vel dette være en krigs-simulator, så at det skal ligge ammo over alt på mappen ville vært urealistisk.

 

 

 

Om dumme AI så er dette noe jeg har opplevd ofte, at jeg eksempelvis løper inn i en base full av folk også løper folk forbi meg så jeg kan bare snu meg å skyte de i ryggen, så bare min egen opplevelse som danner grunnlag. Men det skjer lige ofte at du ligger over en horisont og føler en fiende skyter etter deg uten at du har den minste sjanse til å finne ut hvor kulen kommer fra, så det er ikke dermed sagt at alle er dumme.

 

Om prioriteringssans har jeg sett at dette varierer veldig ettersom hvor du er, om man eksmpelvis velger å løse ting på alternative måter (ikke følge checkpoints direkte). Iblant virker de ganske taktiske og smarte, eksempelvis sprangvis fremgang, men virker som at denne "smartheten" tildels kan være tilrettelagt. Jeg for min del elsker å prøve å få til brettene på alle forskjellige måter, og merker at denne "fornuften" blir svakere om du ikke holder deg til waypointet (selv om utgangspunktet for den del kan være bedre). Og ja det kommer ann på hvordan ordre de har fått, assault eks.

 

Om Ammo, ja tildels enig men det som irriterer meg er at jeg kan bære rundt på en M16A4, som jeg gjerne vil ha ammo til, også plukker jeg opp en annen M16A4 men med annet sikteverktøy (samme kaliber, samme patroner) men så kan jeg ikke bruke de kulene i det våpenet jeg hadde fra før selv om våpenet er 100% identisk med unntak av siktemiddelet. M16A4 ammo bør gå på andre M16A4. Helt enig i at ammo ikke skal ligge strødd rundt, noe av cluet er jo å faktisk spare på resursene.

 

Nå har ikke jeg hatt nett hjemme, så for min del har jeg prøvd å spille gjennom spillet på alle tre vanskelighetsgradene, så min erfaring bygger seg vel kun på AI med unntak av tre runder på nett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

Right...

 

Har spilt et par kvelder (korte økter) med kompisen nå, og første inntrykket var meeeeget bra. Effektene var kule, gameplay bra, størrelse på kart, lydene osv..MEN. det er et veldig stort MEN her:

 

Vi spiller coop multiplayer, og det går kjempebra, helt til vi dauer. Oppdragene er ganske langvarige, med flere underoppdrag. Fett nok tenkte vi, "vi prøver igjen fra der vi glapp" (les døde). Vi tok det for gitt at vi kunne fortsette fra siste checkpoint ( a la coop på RB6 Las vegas), men der ser det ut til at vi tok feil. Vi må nemlig begynne helt på starten av missionet når begge dauer. skal det virkelig være sånn????

 

Forferdelig dumt at noe sånt skal ødelegge et ellers kjempegøy spill, hvis det er tilfelle at man ikke kan loade midtveis i missions.? Hva er meningen med å få checkpoints da i tilfelle??

 

Husk: vi spiller på xbox.

 

Tips?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

Allright. Jeg ser den, men det er likevel et spill, og gleden forsvant plutselig med hele spillet nå for min del. Det hadde funket bedre for vår del hvertfall, om dersom man døde, så spawnet man 5 minutter tilbake i tid eller noe i den duren. Nå ser det ut til at det bærer tilbake til pcgaming og å prøve ut Arma2 i stedet.

 

Laveste vanskelighetsgrad utgår:p

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343
Men det er jo nettopp det som gjør spillet bra, frykten for å dø.

Derfor blir man tvunget til å være forsiktig, med mindre man har human-aimbot.

 

jo selvfølgelig, men som sagt da, så er det fremdeles et spill. Ikke misforstå, jeg spiller nesten bare simulatorspill, og elsker realisme. Men jeg mener de kunne balansert dette på en bedre måte. det hadde ikke vært så ille hvis oppdragene hadde vært delt inn i mindre deler. Men når man gjøre 3-4deloppdrag, for så å havne midt i en meget vanskelig situasjon hvor du gjør et par feil før du skjønner hvordan man antagelig skal gjøre det, så er det et ork å spille gjennom de 3-4 lette deloppdragene gang på gang for å prøve og feile på det vanskelige. Det er min personlige "beef" med OF2 hvertfall.

 

Skal pusse av skiva og bytte det i morgen, for dette orker jeg ikke å bruke mine 3-4 daglige, dyrebare timer med fritid på

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...