Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

¤LØST¤Fujitsu siemens Scaleo T, Parity error

Anbefalte innlegg

Har en Fujitsu siemens Scaleo T som ble kjøpt i 2005.

Det som er saken er at når jeg setter i nettverkskabelen på det nye nettverkskortet,så kommer det opp en BLÅSKJERM:

¤¤¤Hardware malfunction

Call your hardware vendor for support

NMI:Parity check/Memory parity error

¤¤¤The system has halted¤¤¤

Startet nettopp opp pcen nå,og da virket den helt fint med nettverk og internett og alt, plutselig etter rundt 5 minutter etter oppstart ,samme blåskjerm igjen. Har som sagt prøvd kortet i alle pci sporene uten hell. har og sjekket at kortet ikke er defekt i en annen maskin. Kortet er ett realtek 10/100mbit pci kort.

Pcen virker 100% med kortet i(uten ledning tilkoblet da),men med en gang jeg tar i nettverkskabelen,kommer blåskjermen opp.

Jeg har prøvd det meste: Resettet biosen ved å ta ut batteri, disabled onboard lan(dette virker ikke uansett),diablet onboard audio,og alt det andre som man kan diable av slikt i bios menyen. Har også flashet ny bios ,men alt er det samme som før. innstallert ny windows har jeg prøvd(før alt dette med bios og det)

Jeg blir snart GAL av dette parity opplegget.. Er lite vits med en pc uten nettverk liksom. Noen som vet hva man må gjøre for å få frigjort slik at ikke dette pci kortet kolliderer med andre ting som trenger ressurser (irq kalles det vel ) hvis det er det som gjør det da..

Trodde liksom at ny bios skulle gjøree pcen default men.. dog ikke ser det utfor..

Hjelp!

EDIT: Kan og legge til at det kommer to pip idet man starter opp maskinen og. Blåskjermen kommer 20-30 sekunder etter at windows har loadet

Endret av Rambo82
Videoannonse
Annonse

Longshot - memtest, last ned iso og brenn og kjør. Ellers så er det nesten å prøve et annet nettverkskort som er alternativet. Prøvd forskjellige opsjoner i PNP OS opsjonen, samt "Reset config data" for å nullstille konfig'en? Kan også være mulig å mekke litt på resur-allokeringa i "Peripheral configuration". Er (heldigvis) ei stund sida jeg har vært borti i noe med Phoenix bios. http://www.computerhope.com/help/phoenix.htm

Endret av Flippo
Longshot - memtest, last ned iso og brenn og kjør. Ellers så er det nesten å prøve et annet nettverkskort som er alternativet. Prøvd forskjellige opsjoner i PNP OS opsjonen, samt "Reset config data" for å nullstille konfig'en? Kan også være mulig å mekke litt på resur-allokeringa i "Peripheral configuration". Er (heldigvis) ei stund sida jeg har vært borti i noe med Phoenix bios. http://www.computerhope.com/help/phoenix.htm

Hjalp ikke å resette configuration data i biosen iallefall.. Det som er rart at når maskinen er kald(stått av i 12timer+),så kan man faktisk gå på internett i 5 minutter og så kommer plutselig blåskjermen opp.

opsjoner i PNP OS opsjonen? Jeg har ikke så sinnsykt peiling på slik bios programmering..

Mener du sette irq`er? men det er jo ikke så lett når man ikke har peiling på hva man holder på med hehe. Har prøvd annet nettverkskort.. to tilogmed.. memtest? er jo ikke minne det er noe gale med.. har prøvd med både en,to og tre brikker i..

PROBLEM LØST! skiftet hele hovedkortet. (kom på at jeg hadde ett identisk ett som har lagt i en eske her i nesten tre år) :p Og der virker onboard lan.. (tok i pci kortet der, og det VIRKER.. no problemo. Takker for den hjelpen jeg fikk.. :)

ALDRI mer om jeg kjøper Fujitsu siemens iallefall..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...