Schlesien Skrevet 7. november 2009 Skrevet 7. november 2009 Skal kjøpe meg en PS3 og lurer litt på dette med HDMI-kabler. Ser at prisene på disse varierer noe villt (fra 58 til 600-700 på DustinHome hvor jeg skal bestille fra). Har det noe for seg å kjøpe de dyreste kablene eller er det like greit å gå for den billigste..? Eller er det lurt å gå for en på middelveien? Alle sammen kan vel sende signal på 1080p, samt lyd fra ps3 til tv (med full-hd) ?
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 7. november 2009 Skrevet 7. november 2009 Hadde nok gått for billigste, ettersom jeg mener å huske at forskjellen i bilde- og lydkvalitet er minimal. Koriger meg gjerne dersom noen har en annen oppfatning/fasit.
delfin Skrevet 7. november 2009 Skrevet 7. november 2009 Hadde nok gått for billigste, ettersom jeg mener å huske at forskjellen i bilde- og lydkvalitet er minimal. Koriger meg gjerne dersom noen har en annen oppfatning/fasit. Evt. ikke-eksisterende. Det som er så fint med digitale signaler, er at det ikke er noe som heter "minimalt" kvalitetstap. Enten sendes det tapsfritt, eller så får du alvorlige feil. Jeg har aldri opplevd en HDMI-kabel som ikke klarer å overføre 1080p tapsfritt. Skal du ha et langt strekk kan det være noe å hente på en godt skjermet kabel (i så fall vil du merke det), men på 1-5 meter er det null stress...
Inaktiv bruker 2 Skrevet 7. november 2009 Skrevet 7. november 2009 Gjør alle en tjeneste og kjøp det absolutt billigste du kommer over i protest mot dyre kabler som ikke gir noen gevinst.
secure Skrevet 7. november 2009 Skrevet 7. november 2009 Som pifler sier. Det spiller ingen rolle hvilken kabel man kjøper seg da det er digitalt likevel. Jeg kjøpte kabel hos Kabelpartner.no. Veldig rimelig og kjapp levering
Sjefern Skrevet 8. november 2009 Skrevet 8. november 2009 Som pifler sier.Det spiller ingen rolle hvilken kabel man kjøper seg da det er digitalt likevel. Jeg kjøpte kabel hos Kabelpartner.no. Veldig rimelig og kjapp levering Jeg kjøpte en billig hdmi-kabel for et par år siden. Den gikk rett og slett i stykker etter en ommøblering noen måneder senere. Hadde dratt den et par ganger inn og ut og så datt metallet i sporene på tuppen av. Måtte bare kaste den. Så jeg ville ihvertfall lagt minimum 150,- i en kabel som du kan ha i mange år.
gxi Skrevet 8. november 2009 Skrevet 8. november 2009 (endret) Spesifikt for HDMI er det nok ikke så enkelt som at "digitalt = tapsfritt eller ikke-fungereden". HDMI overfører signal uten feildeteksjon eller feilkorrigering som en bitstrøm, akkurat slik VGA overfører signalet, bortsett fra at istedet for et spenningsnivå for fargene er det en strøm med 30 bit for hver pixel fordelt over 3 ledere. Dvs. at feil i bildet kan oppstå, og kan være tilfeldig, og dermed gi noe redusert kvalitet. Å argumentere for at disse ikke er synlig er som å argumentere for at 320kbit/s MP3 er tapsfritt fordi man ikke klarer å høre forskjell. HDCP-kryptering kan gi forskjellen mellom dårlig kvalitet og tap av bilde, men ikke noen garanti, ettersom for fullstendig tap av bildet må HDCP-kommunikasjonen ødelegges (og den skjer ikke for hver pixel eller for hvert bilde). Jeg anbefaler av den grunn å ikke kjøpe det billigste som er å oppdrive, men kjøp litt kvalitet. Trenger ikke å gå opp i tusenkronerklassen, men jeg ville ikke kjøpt HDMI-kabel for under 100kr, og spesielt ville jeg ikke kjøpt billigste type om lengden er over 1,5 meter. 200-300kr for kabler rundt 1,5 meter er greit. Endret 8. november 2009 av gxi
delfin Skrevet 9. november 2009 Skrevet 9. november 2009 Spesifikt for HDMI er det nok ikke så enkelt som at "digitalt = tapsfritt eller ikke-fungereden". HDMI overfører signal uten feildeteksjon eller feilkorrigering som en bitstrøm, akkurat slik VGA overfører signalet, bortsett fra at istedet for et spenningsnivå for fargene er det en strøm med 30 bit for hver pixel fordelt over 3 ledere. Dvs. at feil i bildet kan oppstå, og kan være tilfeldig, og dermed gi noe redusert kvalitet. Å argumentere for at disse ikke er synlig er som å argumentere for at 320kbit/s MP3 er tapsfritt fordi man ikke klarer å høre forskjell. HDCP-kryptering kan gi forskjellen mellom dårlig kvalitet og tap av bilde, men ikke noen garanti, ettersom for fullstendig tap av bildet må HDCP-kommunikasjonen ødelegges (og den skjer ikke for hver pixel eller for hvert bilde). Jeg anbefaler av den grunn å ikke kjøpe det billigste som er å oppdrive, men kjøp litt kvalitet. Trenger ikke å gå opp i tusenkronerklassen, men jeg ville ikke kjøpt HDMI-kabel for under 100kr, og spesielt ville jeg ikke kjøpt billigste type om lengden er over 1,5 meter. 200-300kr for kabler rundt 1,5 meter er greit. Den sammenligningen din med 320kbps mp3 er helt fjollete og er en HELT annen ting enn dette. Du kan sammenligne det med å argumentere for at en FLAC-encode er like bra som CD, hvis du absolutt skal dra inn teite analogier. Mp3 bruker akustisk maskering og DCT-transformasjon for å redusere informasjonen, mens dette dreier seg om bit-perfekt overføring. Hva legger du i "noe redusert kvalitet"? Først og fremst er det et VELDIG lite intervall i kanalkvalitet som åpner for enkle bitfeil i overføringen, og ikke fullstendig knekk, men OM man skulle være så uheldig å havne i det minimale området der kun enkelte bit blir tolket feil, så gir det seg utslag i pixelfeil, ikke "noe redusert kvalitet". Det dummeste jeg ser er folk som påstår at de fikk "bedre kontrast og skarpere farger" da de byttet til en monster-HDMI, så jeg håper du ikke har tenkt å gå ned den stien. Forøvrig kodes HDMI-signalet med 8b/10b encoding, som legger en rekke begrensninger på hvilke bitfeil som kan oppstå, og hva som skjer om det oppstår. Hvor ofte har du fått blasse bilder hvis du overfører dem med en billig USB-kabel? Der har du en analogi du faktisk kan bruke.
Schlesien Skrevet 9. november 2009 Forfatter Skrevet 9. november 2009 Tenkte jeg bare skulle si at jeg gikk for den billigste.. Hvis den mot formodning ikke skulle holde god kvalitet på signalet, noe som ville vært ulogisk, eller ha dårlig byggekvalitet, får jeg bare kjøpe en ny, billig en De dyreste kan jo umulig forsvare en 15 ganger høyere pris.. Registrerer at de fleste her er enige.
gxi Skrevet 9. november 2009 Skrevet 9. november 2009 Hvor ofte har du fått blasse bilder hvis du overfører dem med en billig USB-kabel? Der har du en analogi du faktisk kan bruke. Dette er et argument som er et godt poeng, fordi det poengterer veldig tydelig hva som skiller HDMI fra andre digitale standarder. USB er en pakkebasert standard. Pakker overføres begge veier hvor mottaker bekrefter at pakken er mottatt og at checksum er korrekt, altså verifikasjon av at innholdet som er sendt er korrekt og mottatt. Ved feil vet kilden det, og vil sende data på nytt. HDMI har ingen slike mekanismer. Det er kun en datastrøm som går i ene retningen, uten noen respons i andre retningen. Kilden har ingen mulighet for å vite om mottakeren har mottatt korrekte data, eller i det hele tatt mottatt data. Mottakeren har ingen mulighet for å vite om den faktisk mottar data eller om dataene den mottar er korrekt. En død linje kan likegodt være en bitstrøm av nullere enn en bitstrøm av ingen data (verifikasjon av at signalet er der gjøres bl.a via sync-pinnene som går på en så lav frekvens at dårlig kabel ikke vil påvirke det). Forøvrig kodes HDMI-signalet med 8b/10b encoding, som legger en rekke begrensninger på hvilke bitfeil som kan oppstå, og hva som skjer om det oppstår. Denne kodingen gir ikke noen form for feildeteksjon eller feilkorrigering. Ved bitfeil blir bare dataene som faktisk kommer ut enkelt og greit feil, med andre ord, feil farge på den aktuelle pixelen som overføres. Det samme gjelder krypteringen HDCP gjør, den har heller ikke noen deteksjon av feil ettersom det er bare en ren XOR-koding basert på symmetrisk nøkkel (lik tall på nøkkel og linje gir 1, ulikt tall på linje og nøkkel gir 0). Hva legger du i "noe redusert kvalitet"? Først og fremst er det et VELDIG lite intervall i kanalkvalitet som åpner for enkle bitfeil i overføringen, og ikke fullstendig knekk, men OM man skulle være så uheldig å havne i det minimale området der kun enkelte bit blir tolket feil, så gir det seg utslag i pixelfeil, ikke "noe redusert kvalitet". Det dummeste jeg ser er folk som påstår at de fikk "bedre kontrast og skarpere farger" da de byttet til en monster-HDMI, så jeg håper du ikke har tenkt å gå ned den stien. Det jeg legger i "noe redusert kvalitet" her er tilfeldige feil som oppstår fordi kabelen går på grensen for hva den tåler. Det kan være èn eneste liten deffekt i kabelen som gjør dette som følge av dårlig oppbygging av kabel (TP-kabler er ikke veldig robuste). Det kan gi tilfeldige feil i form av pixler med feil farge eller hele områder med mye feil. Du vil ikke nødvendigvis klare å skille det ut med øynene om du ser det, men man ønsker da uansett å ha så nøyaktig bilde i forhold til kilden som mulig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå