Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noen som har fått bøter?


Indian

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

hvor pene skiver man har kommer helt ann på hvor man jobber hen. Jeg har kjørt tungtransport blandt annet i posten, å der fantes det over hodet ikke juks, å alle var svært fornøyd med det. Kjørte også innen norcargo-systemet en stund, å der var det å kjøre etter reglene et ikke-tema. Å i begynnelsen når man begynner på en slik arbeidsplass, så stopper man ikke langs veien i en bil uten køye å tar døgn-hvil med bilen full av fersk-varer hvis man bare har et par timer igjen av dagen. Da har man ikke jobben sin veldig lenge. De første gangene trur man det er engangs-tilfeller, fram til man har jobba der en stund å ser systemet i det. Også skaffer man seg en annen jobb å slutter.

 

Når det gjelder hvor vidt det er "umulig" å unngå å jukse med skivene, så er det i de fleste tilfellene ikke kjøre-og-hviletidsbestemmelsene som er problemet, men arbeidsgiver. man har totalt 9 timer kjøretid hver dag, som KAN utvides til 10 timer 2 ganger i uka. For enkelte arbeidsgivere betyr det at han forventer at sjåføren kjører 10 timer 2 ganger i uka, å da har man alt brukt opp de 2 timene man hadde til rådighet for å korrigere det firkata regelverket, når det da kommer en snø-storm, trafikk-ulykke, kolonnekjøring osv, så har man alt brukt opp "bonus"-timene sine til rein gevinst-kjøring slik at man må begynne å bryte litt regler.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+130498

hadde noen stygge skiver i maxitaxien jeg kjørte (17 seters) den ene var faktisk helt sort :ph34r: men er likevel glad hver gang jeg kjører forbi en kontroll uten å bli stoppet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet+130498

skiver er en gammel form for sladrehank i tyngre kjøretøy. i praksis er det i dag 2 former for skiver, en digital og en gammeldags manuel skive leser. i sist nevnte fyller man ut en skive i cd/dvd størrelse av papir som settes inn i en skriver, som da skriver på skiven hvor lenge man har kjørt, samt hastigheten på bilen og hvor ofte man har tatt inn og ut skiva.

 

miljøpatruljen sjekker dagens skive samt de foregående som ligger i bilen ved hjelp av forstørrelses glass, på de digitale skivene skriver de bare ut kvitteringen på alt det overnevnte!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Når du jobber hos en liten entreprenør er det slik jeg ser det bare tull at en må ha skiver. Du kjører litt, graver litt og drikker litt kaffe om en annen dagen lang.

 

Men det aller verste er C1 biler. Er jo en skokk med folk som har lov til å kjøre disse som ikke aner hvordan en skriver fungerer... Har en eldre kolega som har fått en sprinter regget som C1 som servicebil. Han fikk påpakk av biltilsynet for ikke å ha brukt skiver i det hele tatt. Skiver og fartsperrer på slike biler er vel kommet av rent politiske grunner.

 

Lurer forresten på å kjøpe en veteranlastebil å ha til et prosjekt jeg driver med hjenne (nedlagt gårdsbruk). Noen som vet om man er pliktig til å ha skiver når en eier lastebilen privat?

Lenke til kommentar

Trenger ikke skive hvis bilen ikke er en del av et næringsledd. Så om du har en veteran-lastebil du driver å pusser på, og kansje kjører et ved-lass med innimellom, trenger du ikke skive. Om du derimot hadde drevet profesjonelt salg av ved og tatt betalt for å transportere det, skal du slik jeg har forstått det, bruke skive.

 

Sjøl har jeg et par veteran-busser, men bruker ikke skive i noen av dem. I den ene er skrivern av den typen hvor du putter inn skiver for ei hel uke som blei ulovlig for mange ti-talls år siden, men det er aldri blitt bemerket ved eu-kontroll at det ikke er godkjent skriver i den.

 

Å putte inn skive i en tipp-bil er vel like dumt som å ha i distribusjons-bil, da man på en god dag ender opp med å kjøre så lite som 4-5 mil. Fordelen er jo at man kan værra sikker på at man ikke har juksa med kjøre-og-hviletida, slik man sitter å spekulerer i hele tida når man kjører større biler og lengre turer

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Så bra! Er det noe vi har for lite av på veiene er det trøtte tungtransportsjåfører.

jaha? åssen veit regelverket når hver enkelt sjåfør er trøtt? Om du står opp og har sovet godt 8 timer i strekk og våkner uthvilt av deg selv, så har du ikke lov å kjøre hvis du la deg med en gang etter jobb dagen før. Da sier regelverket at du skal tvinne tommeltotter i 3 timer først.

 

Hvis du har kjørt personbil i et døgn uten pause, så sier regelverket at du uten problemer med en gang kan setta deg rett inn i lastebilen (eller bussen full av skoleunger), og kjøre 10 timer til...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...