Gå til innhold

FSB og multiplier


Anbefalte innlegg

God dag!

 

Jeg lurer litt på informasjon om FSB og multiplier. Jeg har et ASUS M3A32-MVP DELUXE hovedkort med AMD Phenomx4 prosessor. Slik jeg har skjønt det er klokkehastigheten = multiplier x FSB. Men hvordan påvirker Front Side Bussen klokkehastigheten, og hvor kommer den multiplier'n fra? Er det bedre å ha høy FSB og lav multiplier eller er det bra å ha lav FSB og høy multiplier? Hvilken effekt har dette alt på hastigheten på minnet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ingen ekspert på AMD, men front side bus (fsb) er egentlig et begrep som er mer knyttet til Intel CPU og brikkesett.

Front-Side Bus Replacement

The primary use for HyperTransport is to replace the front-side bus, which is currently different for every type of machine. For instance, a Pentium cannot be plugged into a PCI Express bus. In order to expand the system, the proprietary front-side bus must connect through adapters for the various standard buses, like AGP or PCI Express. These are typically included in the respective controller functions, namely the northbridge and southbridge.

In contrast, HyperTransport is an open specification, published by a multi-company consortium. A single HyperTransport adapter chip will work with a wide spectrum of HyperTransport enabled microprocessors. For example, Broadcom HT-1000 and HT-2000 server controller devices can work with many different HyperTransport enabled microprocessors.

AMD uses HyperTransport to replace the Front-Side Bus in their Opteron, Athlon 64, Sempron 64, Turion 64, and Phenom families of microprocessors.

kilde

 

Felles for begge prosessortypene er at de benytter signalet fra hovedkortets klokkegenerator. Kall det gjerne system-klokke.

Dermed er prosessorens klokkefrekvens = systemklokkefrekvens x multiplyer.

Multiplyeren ligger inne på selve cpu-brikken, men kan kontrolleres via brikkesettet. Vanligvis er multiplyeren låst oppad (i cpu), med noen få unntak(black edition og extreme edition). I BIOS kan du for eksempel sette ned multiplyeren samtidig som du setter opp systemklokkefrekvensen.

Er det bedre å ha høy FSB og lav multiplier eller er det bra å ha lav FSB og høy multiplier? Hvilken effekt har dette alt på hastigheten på minnet?
I og med at multiplyeren er låst oppad på en slik prosessor er økning av systemets klokkefrekvens (fsb om du vil)eneste vei å gå for å øke prosessorens regnekraft. Samtidig må du sørge for å finne en passende minnefrekvens. Har du en "fsb" på 333Mhz og legger inn et bus/minnebus forhold på 1:1 vil du få 666Mhz DDR frekvens.

 

Det er vanskelig å gi noe konkret svar på hva som er best. Her må man inngå kompromisser mellom en rekke faktorer:

Varmeutvikling, hovedkortets egenskaper, cpu og minnebrikkers klokkbarhet....

 

Systemklokkefrekvensen ("fsb") har vanligvis direkte innvirkning på både minnefrekvens og cpu-frekvens på Intel-systemer , mens på AMD-systemer blir minnefrekvensen bare indirekte påvirket av systemklokken (fsb). Dette kommer av at minnekontrolleren er integrert i cpu og at følgende metode brukes ved balansering av CPU:mem-frekvensene :

ca49a2eeed5cc2d6f3108d632bb72bce.png

 

Edit: La til litt info...

EDIT: Lagt til info om HT (se quote)

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Dette er i grunnen noe jeg også har lurt litt på. Nå har dette aldri vært et problem, men fremdeles noe jeg lurer på.

Om kjølingen f.eks tillater en hastighet på 3,8GHz.

Hva er da bedre mellom multiplier på 20 og FSB på 190 og multiplier på 19 og FSB på 200?

Jeg for min del har ikke merket noen forskjell i stabilitet, og har klart å klokke en del høyere, men har da valgt den ene for stabil 24/7 klokk.

 

Noen som vet om det er mer fordelaktig å kjøre en av disse over den andre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...