Gå til innhold

Brend CPU?


Anbefalte innlegg

Erm.. Eg har eit lite problem. Eg hadde nett kjøpt meg ny vifte til min fine P-III 1000, og tenkte i mitt naive, dumme sinn: No går det vel an å overklokke litt? Eg hadde sett ein kamerat med P-III 733 få sin opp i 800+, ved hjelp av å auke bus-hastigheten.. Så det gjorde eg òg.. Frå 133Mhz til 166Mhz. Det gjekk fint, til eg skulle starte på nytt, og resete BIOS (ville berre sjå at det gjekk).. Då ville ikkje maskina starte, eller ho starta, men skjermen var svart :sad:.. Mitt naive, dumme sinn tenkte vidare, og meinte at om eg berre lot maskina stå litt, gjekk det sikkert betre.. Men nei.. Så no står eg der.. Maskina set i gang vifter, og harddisk, men så kjem det gjentatte lange pip frå pc-speakeren.. Det betyr CPU-overheat, sant? Det skjer uansett kva eg gjer.. Har reset'a BIOS ved hjelp av jumpers, og sett bus-hastighet tilbake til 133Mhz ved hjelp av jumpers, men det verkar ikkje.. Må eg legge ut tusenlappar i ny CPU?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Då spøker det for CPU'en min.. For å resete CMOS skulle eg flytte ein jumper.. Ha han der nokre sekund, og sette han tilbake.. Det har eg gjort utan resultat :sad: Eg har òg brukt jumpers til å sette Bus-hastigheten tilbake til 133Mhz, men det hjalp ikkje stort, det heller.. Det med å ta ut batteriet fungerer berre på gamle kort.. Utan Flash-BIOS

Lenke til kommentar

Quote:


Det med å ta ut batteriet fungerer berre på gamle kort.. Utan Flash-BIOS


 

Jo det hjelper på nye kort med flash-bios! Det som blir lagret langsiktig i flash-BIOS er kun nyere bios-versjoner. Dersom du endrer innstillinger som spenning og frekvenser så blir disse reset´a når du tar ut batteriet.

Lenke til kommentar

Jeg overklokket også Bus-hastigeheten for mye en gang, da jeg restarta var skjermen helt svart (gjett hvem som fikk panikk da). For å resette dette tok jeg bare ut bios-batteriet i en ca. 10 sek. og satt det inn igjen. Jeg har flash bios. Hovedkortet er et MSI 694d PRO, kanskje ikke det beste.. men det funker.

Lenke til kommentar

Det er et vondt problem du har der!

På mitt hovedkort er det bare å restarte pc'en så funker alt, men når det gjelder ditt problem så...

Har du forresten prøv prosessoren på en annen pc?

 

Problemet minner meg nesten om min "lille" tabbe...

 

Pc-ledniger-feilkoble-kortslutting-dvd og harddisk ødelagt....den gangen jeg var ung og dum... :smile:

håper du får den igang igjen !

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Satt faktisk så sent som i går å fixet på PC-en til nabon min, skulle bytte noen kort osv.

Det hele gjikk veldig greit, helt til jeg skulle restarte PC-en, da lyste alle de stygge lysa på keyboarden, sort skjerm, og rare lyder.......

Jeg tenkte at dette ikke kunne være så bra, begynte faktisk svette litt, siden det ikke er min pc.

Tok mot til meg, skifta skjerm kort, og oppdaget til min store begeistring att lyd kortet ikke satt i som det skulle.

Jeg dyttet (bokstavelig talt) in kortet med hendene mine, skrudde på lokket, restarta. og vips så loadan alt som var å loade.

Mulig er problemet ditt noe av samme typen. Prøv å dytt litt på korta!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...