Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

04 Opel combo 17Di - damp ved halvvarm motor


masterboy

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Comboen min har utviklet en mani med å gi fra seg en del damp på førersiden under støtfangeren forran. Dampen lokter omtrent like ekkelt som kjølevannet gjør, så jeg antar det kommer derfra. Det varer vel i sånn 5-10 minutter alt etter belastning på motoren, fra den er litt varm til den oppnår normal temp. Når jeg åpner opp å ser ned i motoren samtidig som dette skjer er det ingen ting som tyder på at noe er galt. Kjølevann og alt fungerer som det skal. Har sjekket dette regelmessig, og det er ikke noe merkbart forbruk av vann.

 

Det jeg tror er at dette kan ha noe med varmapparatet å gjøre. Fikk denne bilen i vår, så har ikke brukt varmapparatet noe særlig før nå. Har merket meg at det kommer varm luft lenge før det er noe utslag på temp måler. Lurer drefor på om det er noe system som sirkulerer kjølevann til varmapparatet før termostaten åpner, og om det kan ha noe med dette å gjøre?

 

Når det er kaldt ute gjør denne dampen ganske mye av seg, og det ser litt dramatisk ut!

 

Noen som har sånn bil med tilsvarende nykker? Eller kanskje noen som har skrudd i en slik bil?

 

Lurer bare på om jeg må foreta med noe!

 

Mvh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se om du ser noe hviaktig krystallisert rundt slangene eller på radiatoren (kommer fra frostvæske som lekker ut). Evt. prøv å se nærmere etter hvor dampen kommer ut. Radiatoren får ikke noe vann får motoren er halvvarm, så forklaringen på hvorfor det ikke kommer noe før det er ganske grei. Varmeapparatregisteret står på sirkulasjonen til motoren, og får derfor varme lenge før termostaten åpner.

 

Dampen kan også være dersom radiatoren er full av vann på utsiden, men det vil tørke opp veldig fort, så tvilsomt.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Det ser nesten ut som en slags dyse det kommer ut av. Er en konsentrert stråle av damp. Det er liksom kun der det kommer noe, hadde det vært en lekasje, så ville nok dampen ha prøvd å komme seg oppover i motorommet?

 

Er mye plastdeksler rundt der, er på en måte inni støtfangeren, så må vel demontere dekselet oppunder støtfangeren for å kunne klare å undersøke nærmere akkurat hvor og hva det kommer fra.

 

Dama ringte meg for en stund siden og sa at en mann hadde stoppet henne da hun skulle kjøre ut av parkeringsplassen på butikken. Han mente at motoren kokte. Han hadde styrt i veg både oppi motorommet og under bilen, men ble ganske overasket da kjølevannet ikke en gang var pisselunkent!

 

Det som er så rart er at det forsvinner så snart det blir varme i kjølevannet. Dessuten har det ikke vært sånn før som jeg har lagt merke til i alle fall. Teorien min med varmeapparatet er at dette er en ventil som skal unngå overtrykk på systemet før termostaten åpner og trykket kan gå i ekspansjonstanken. Det virker likevel litt rart at det skal komme like mye damp som når du kaldstarter en gammel bil i -20 grader!

Lenke til kommentar

Har du kanskje dieselvarmer på bilen? Kan det stemme at dette bare forekommer når det er "kaldt" ute (kaldere enn rundt 10 grader)?

Om det er en feil på dieselvarmeren, f.eks at den får alt for mye diesel, vil hvit røyk komme ut.

Har selv en Opel Vectra, som har dieselvarmer (ikke lett å vite om det er dieselvarmer, for den er helautomatisk, ingen bryter eller annet), som et par ganger har tullet seg med at hvit røyk har kommet ut under bilen. På min kommer denne hvite røyken ut i fra "eksosanlegget" til dieselvarmeren, som på min bil ender under bilen, et lite stykke bak motorrom.

Dieselvarmeren på min fungerer kun når det er kaldt vær, og fungerer bare i en viss periode, nok til å varme opp kjølevannet til kupevarmeren. Den slår seg ikke på ved lunken/varm motor, og heller ikke ved varmere vær.

Lenke til kommentar

Kan stemme at dette begynte når tempraturen sank til ca 10 grader eller mindre. Jeg mener det begynte etter at jeg begynte med å sette på varmeapparatet.

 

Så det kan godt stemme at det er en dieselvarmer som lager all røyken. Det virker som en logisk forklaring.

 

Bilen har jo ikke sentrallås en gang, så litt forundret over at det finnes så avanserte løsninger under panseret. Litt dumt at jeg ikke kan slå denne på før jeg starter da, slik at det hadde vært godt å varmt i bilen om morgenen.

Lenke til kommentar
...

 

Bilen har jo ikke sentrallås en gang, så litt forundret over at det finnes så avanserte løsninger under panseret. Litt dumt at jeg ikke kan slå denne på før jeg starter da, slik at det hadde vært godt å varmt i bilen om morgenen.

 

De aller fleste nyere diesel-biler kjøpt ny i Norge har en eller annen form for ekstra oppvarming. Rett og slett for at du skal få lunk i kupeen før du er ferdig med kjøreturen! Uten slik oppvarming går det lett en halvtime med kjøring før du aner varmen i det hele tatt. Temmelig ubrukelig, med andre ord. Har en bekjent som har en bruktimportert Polo diesel, da uten forvarming, og det er helt jæ%¤# å kjøre bilen om vinteren.

 

På min er det fullt mulig å bygge ut varmeren, slik at den kan programmeres til å starte før du skal bruke bilen, evt med fjernstarter, men ingenting er gratis i denne verden. Jeg har fått en pris på rundt 6.000,- for ombyggingen, som er overraskende omfattende, med blant annet en elektrisk sirkulasjonspumpe for kjølevannet, noe endring av lading av batteri, en ny "hjerne" som må programmeres inn i bilens eksisterende elektronikk, samt evt ny fjernkontroll.

 

Forøvrig ville jeg hørt med forhandler/verksted om det du opplever. Det kan virke som at den får for mye diesel (siden røyken er hvit), og uten at jeg kjenner til disse varmerne så godt, vil jeg anta at det ikke er heldig at dette skjer.

På vår har jeg opplevd hvit røyk et par ganger på 20.000KM, og begge gangene var det kraftig brems/aksellerasjon rett før røyken kom. Røyken forsvant etter 20-30 sekunder.

Endret av fikse
Lenke til kommentar

Jeg tror nok det er dieselvarmeren ja.

 

Det som er rart er at det likksom bare er en klump nederst på siden av radiatoren med et rør som leder ned og ut under støtfangeren. Hadde likksom forventet å finne et omfattende virvar av slanger og ledninger, men det er det ikke. Hadde webasto i forrje varebilen, og det var det en hel haug med deler, slanger og ledninger.

 

Merket med i helgen at når det er tørt i været å ikke så mye luftfuktighet, så er det ikke så gale. Blir verre når det er kaldt og rått ute.

 

Kjøpte bilen fordi jeg holder på å pusse opp huset, og ville ikke bruke så mye penger på bil men måtte ha en ny, samtidig som denne var praktisk å ha mht. oppussingen. Fikk den for kr. 33.000,-, gått 75.000 km, kjørt 10.000 km uten utlegg etter det. Går ca. 1000km på 47L ved blandet kjøring uten last. Så i utgangspunktet er jeg svært fornøyd med bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...