spetwols Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Skrevet 3. desember 2009 Hei igjen. Plate spilleren min funker kjmpe bra nå. Men en ting som er litt rart. Jeg har noen plater fra fattern sine. De er litt slitt og endel støv på,men de knitrer ikke,eller noe sånt funker helt utmerket. Da er det noe jeg ikke skjønner,fordi jeg kjøpte endel a-ha plater fra rock og roll i oslo,og de var ganske dyre,og de er helt perfekte,ikke en ripe eller ikke noe støv på osv. men de platene derimot,de knitrer en del. Vist jeg venter til den bytter en sang så hører jeg endel knitring. Noen som vet hva som kan være galt ? Det er de beste platene som knitrer,men de som er mere slitte de funker helt fint. Det skjønner jeg ikke. Kjøpte en james bond plate der og,som var HELT NY fra 80 tallet,og den er litt små knitring der og.
LarsOl Skrevet 4. desember 2009 Skrevet 4. desember 2009 (endret) Heisann! Jeg er litt ny i gamet selv, men jeg må ønske deg velkommen til vinyl-verden. Etterhvert vil du sikkert finne ut av at det faktisk er ganske godt utvalg av nye vinyl-plater, gamle vinyl-plater og at du får mer glede og bedre lyd av disse enn av en haug mp3-filer. Desutten er det kult å lete etter "skatter". Etter en stund vil du kanskje til og med sikle på nytt utstyr med enda bedre lyd. Det med knitring tror jeg skyldes små støvpartikler som ligger i rillene. Det kan være at de er såpass små at du ikke legger merke til dem. Hvis det hopper er det riper eller dritt, hvis det knitrer er det støv. Litt usikker på om det kan skyldes statisk elektrisitet også, men det kan sikkert noen andrer svare på. Tør ikke gi deg noen bastante råd på hvordan du bør fikse det, har foreløbig stort sett stille snille plater. Det er jo litt dyrt å investere i en vasker, men jeg tror det finnes noen platebørster eller noe sånt. Bra a-ha-samling forresten. Jeg har alle på CD, men foreløbig to singler på vinyl. PS: Det finnes også forskjellige kvalitetsnivå av vinyl (altså materialet de er laget av) som kan bety noe for lydkvaliteten og hvor følsomme de er for skader. Ellers kan jeg nevne at fargede plater gjerne har litt dårligere lyd enn svarte og at såkalte "picture discs" (hvor selve platen er dekket av et bilde/mønster) stort sett er kule å se på men fæle å høre på. Endret 4. desember 2009 av LarsOl
Hunter147 Skrevet 6. desember 2009 Skrevet 6. desember 2009 PS: Det finnes også forskjellige kvalitetsnivå av vinyl (altså materialet de er laget av) som kan bety noe for lydkvaliteten og hvor følsomme de er for skader. Ellers kan jeg nevne at fargede plater gjerne har litt dårligere lyd enn svarte og at såkalte "picture discs" (hvor selve platen er dekket av et bilde/mønster) stort sett er kule å se på men fæle å høre på. Jepp, helt enig. Ganske liten dynamikk i lyden på Picture Disc. Jeg har også fått anledning til å teste dette. Har originalutgaven av Iron Maiden - Killers, samt en ny Picture Disc utgave fra nyere tid. Forskjellen var enorm, som natt og dag. Den originale var så ufattelig mye bedre. Så skal man ha vinyl pga lyden sin del, så hold deg langt unna Picture Disc. Men enkelte nyere remastrede LPer har ikke så dårlig lyd. Har feks de nye remastrede LPene til Metallica, som spiller i 45rpm, og de er faktisk veldig bra lyd i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå