Gå til innhold

Hvordan virker en LP-spiller ?


spetwols

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei igjen!

 

Nå har jeg vært på brukt shappe i byen med 3etager med lp plater og alt sånne ting! drit fett. Føyk med et par tusen der ja.

 

Men nå mangler jeg bare forsterker og høytalere. Men så har jeg en kamerat som selger en forsterker. Det er en sånn vanlig fortster som man kobler til høytaler og cd og alt man vil. Trur dere den passer ? er det ikke standar ?

Er de 2 ledningene fra plate spilleren som skal inni forsterkeren ikke sant ? siden han har cd spiller og der er det også 2 ledninger fra cd spilleren til forsterkeren.

Lenke til kommentar
Men nå mangler jeg bare forsterker og høytalere. Men så har jeg en kamerat som selger en forsterker. Det er en sånn vanlig fortster som man kobler til høytaler og cd og alt man vil. Trur dere den passer ? er det ikke standar ?

Er de 2 ledningene fra plate spilleren som skal inni forsterkeren ikke sant ? siden han har cd spiller og der er det også 2 ledninger fra cd spilleren til forsterkeren.

Har du ikke skjønt noenting av det de andre har forklart tidligere i tråden?

Du må sjekke om det står PHONO på en av inngangene bak på forterkeren. Signalene fra en platespiller er mye lavere enn fra en cd-spiller, så PHONO-inngangen har en innebygd ekstra forsterker. Du kan altså ikke bruke de inngangene det står CD, AUX, TAPE etc på. Hvis ikke forterkeren har phono-inngang må du kjøpe en egen boks som inneholder en for-forsterker for platespiller i tillegg.

Endret av Korak
Lenke til kommentar
Da funker den forsterkeren vist det står phono altså ?

Da har jeg et fantastisk forslag til deg: Prøv!

Om du setter en vinylspiller på en inngang uten RIAA-forsterker ødelegger du ingenting, det blir bare, (i beste fall), veldig lav utlyd. Evt får du ingen lyd siden signalet er så svakt.

Setter du derimot en CD-spiller på en RIAA-inngang risikerer du å ødelegge RIAA-forsterkeren og i verste fall CD-spilleren.

Lenke til kommentar

Var hos han nå. Blir litt vanskelig og prøve sånn uten vidre siden forsterkeren jeg skal kjøpe av han står hos han.

Men var hos han ista og da sjekka jeg litt og da var det en inngang bak som het phono og en som het cd og en til jeg ikke husker. Så da burde det vel funke! Men går en ledning til fra plate spilleren min,det er vel jordinga? Hvor skal den være ?

Lenke til kommentar

Du hører tynn og ekkel lyd hvis den er slitt, og det kan slite unødig på platene. Om du får tak i ny avhenger selvsagt av modell.

 

Ellers er det forskjell i outputnivå på forskjellige pickups, så selv om en forsterker har phono-inngang vil ikke denne nødvendigvis kunne akseptere alle pickups; typisk vil en generisk phono-inngang kun takle MM-signaler (som er det vanligste), mens de svakere MC-signalene må ha høyere gain i RIAA-trinnet.

 

Edit: ser MM/MC er forklart tidligere, men lar det stå til spott og glede likevel ...

Endret av Euklid
Lenke til kommentar
Du hører tynn og ekkel lyd hvis den er slitt, og det kan slite unødig på platene. Om du får tak i ny avhenger selvsagt av modell.

 

Ellers er det forskjell i outputnivå på forskjellige pickups, så selv om en forsterker har phono-inngang vil ikke denne nødvendigvis kunne akseptere alle pickups; typisk vil en generisk phono-inngang kun takle MM-signaler (som er det vanligste), mens de svakere MC-signalene må ha høyere gain i RIAA-trinnet.

 

Edit: ser MM/MC er forklart tidligere, men lar det stå til spott og glede likevel ...

 

åssen finner jeg ut hva jeg har da ?

Lenke til kommentar

Har prøvd og googla spilleren men er ikke mye jeg finner. Den heter phillips f7230.

 

Noen som veit om et sted som selger brukte lp plater,og plate spiller og forsterkere osv ? veit om en men den er ibyen.

Tenkte om noen viste om det var noe i ski eller nærheten der. Mangler fortsatt forsterker,og jeg trur stiften på plate spilleren min er ganske slitt. Tenkte like greit at jeg kan kjøpe alt brukt.

Endret av spetwols
Lenke til kommentar

Spørsmål som er relatert nok til tråden til at jeg kan poste det her:

 

Når jeg var innom hifiklubben i dag for å høre litt på noen anlegg, så prøvde vi en lp-spiller, og da sa karen at han ikke hadde brukt en slags pistol så det kunne kanskje være litt popping og lignende. Hva slags pistol snakka han om? Det var visstnok noe man bare holdt over vinylplata og pressa noen ganger på for å fjerne statisk elektrisitet eller noe. Tenkte ikke over det før jeg kom hjem.

Lenke til kommentar
Spørsmål som er relatert nok til tråden til at jeg kan poste det her:

 

Når jeg var innom hifiklubben i dag for å høre litt på noen anlegg, så prøvde vi en lp-spiller, og da sa karen at han ikke hadde brukt en slags pistol så det kunne kanskje være litt popping og lignende. Hva slags pistol snakka han om? Det var visstnok noe man bare holdt over vinylplata og pressa noen ganger på for å fjerne statisk elektrisitet eller noe. Tenkte ikke over det før jeg kom hjem.

ZeroStat. Men den fjerner jo bare statisk elektrisitet – mye av støyen går ofte på skader i platene, rester etter produksjon som sitter igjen (skal du ha bort det må du ha en platevaskemaskin til noen tusen – og for å forsvare det skal en jo gjerne ha en litt solid platesamling først).

 

spetwols: Ingen garanti, men har vanskelig for å se for meg noe annet enn at det er MM; om faren din har spilt såpass lite vinyl at han ikke husker hvordan den brukes er man uansett neppe så spesielt interessert at man kjøper MC.

Lenke til kommentar

Sånn. Nå har jeg kopla til alt osv på den nye forsterken. Prøvde cd spilleren først og funka fett.

Volume på forsterkeren er max 30 og kan spille ca 5 før jeg vekker mutter og fatter og resten av dyra i huset.

Men så prøvde jeg platespilleren,derfor jeg kjøpte forsterkeren. Kobla til de 2 kablene i forsterkeren og så kobla jeg til jordinga,tvinte den rundt der man skulle ha den og stramma. Så velger jeg phono på forsterker og prøver og spille av.

Har aldri gjort detta før,første gang! Så starta jeg platespiller.

 

1.Får at jeg skulle høre noe som helst lyd så måtte jeg ha på lyd volum 22,og da var det bare knitring nesten. Var umulige og høre hva som sang. Prøvde og endre litt på det hjulet som bestemmer hvor mye vekt den skal legge på plata. Men fikk ikke til det. Er det jeg som gjør noe feil eller er det noe som er dårlig ???

 

Takker veldig for svar!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...