Multi-Task Skrevet 2. november 2009 Skrevet 2. november 2009 (endret) Heisann Har nå bestilt windows 7, for å bli kvitt Vista som er installert for øyeblikket. I den forbindelse ønsker jeg å løse en del problemer jeg har med maskinen. Bestilte nemlig en maskin fra komplett som kom med en harddisk på 1TB, som kun består av "C:". Etterhvert har maskinen blitt svært treg ved oppstart, og en del av problemet tror jeg ligger i at windows er installer på samme "del" (usikker på terminologi) som alt annet. Hva jeg ønsker å gjøre når jeg skal oppgradere nå, er å: - Slette ALT (kan jeg gjøre dette uten å miste drivere? Driverinstallasjon synes jeg nemlig er forholdsvis vanskelig, da noe alltid ender opp med å ikke virke) - Dele opp disken i en C: og D:, hvor D: er forbeholdt kun for windows. Vil dette hjelpe, eller bør jeg skaffe en helt egen harddisk for windows? Hvor stor plass bør jeg gi denne D:? Hvor bør antivirusprogrammet installeres, på D:, C: eller på en egen del? Jeg skulle gjerne fått en fremgangsmåte på hvordan jeg skal gjøre alt dette her fra noen av brukerne her! Endret 2. november 2009 av Multi-Task
myhken Skrevet 2. november 2009 Skrevet 2. november 2009 Slette ALT (kan jeg gjøre dette uten å miste drivere? Driverinstallasjon synes jeg nemlig er forholdsvis vanskelig, da noe alltid ender opp med å ikke virke) Nei du kan ikke beholde de driverene du har installert og likevel slette alt. Windows 7 inneholder en ganske stor driverdatabase, så trolig må du ikke installere mange drivere etter installasjonen. Dele opp disken i en C: og D:, hvor D: er forbeholdt kun for windows. Vil dette hjelpe, eller bør jeg skaffe en helt egen harddisk for windows? Hvor stor plass bør jeg gi denne D:? Alltid lurt å ha en partisjon til operativsystemet og en til resten (eventuelt en til spill også da). Windows 7 bør du sette av 50 GB til om du ikke skal ha spillene installert der, skal du installere spill på OS disken, bør du kanskje vurdere så mye som 100 GB for å være sikker. Hvor bør antivirusprogrammet installeres, på D:, C: eller på en egen del? Selvsagt på c:, slik som alle programmene du installerer. Må du formatere (legge inn operativsystemet på nytt) må du likevel installere alle programmene på nytt. Derfor bør alle programmer ligge på OS disken din, altså c:
Multi-Task Skrevet 2. november 2009 Forfatter Skrevet 2. november 2009 Tusen takk for svar! Hvordan går jeg da frem praksisk? Kan alt skje under installasjonen av windows 7? Altså formatering og oppdeling i partisjoner? Eller må noe av dette gjøres på forhånd/i etterkant?
myhken Skrevet 2. november 2009 Skrevet 2. november 2009 Les nederst i førsteposten her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1165239 Husk at en formatering SLETTER alt av data da, så ta backup av det du trenger for alt er borte etterpå. Under installasjonen, se bildene i tråden linket til over, kan du velge å lage en eller flere partisjoner etc og formatere disken.
Gjest medlem-82119 Skrevet 2. november 2009 Skrevet 2. november 2009 Mange velger å ha en raskere disk, enten en SSD (dyr) eller 10000rpm disk til operativsystemet, og bruke 1 Tb til dokumenter, filmer, bilder, musikk osv. Jeg valgte en 10000rpm disk, og angrer ikke på det. Hovedregelen er at windows og alt som innstalleres legges på C:, mens alle dokumenter, bilder, filmer, osv legges på D: eller andre bokstaver om du har flere disker. Jeg vil også anbefale deg å teste ut 64-bit win7, har ihvertfall vært helt stabilt hos meg. (Både 32-bit og 64-bits platene følger med når du kjøper win 7). Ellers kan det være greit å sjekke om det finnes drivere til win 7 før du legger det inn, og ha de klar hvis win ikke skulle ha det klart med en gang. Gjelder vel spesielt drivere nettverkskort, da kan du ihvertfall komme deg på nett og hente det du mangler. Selv så lastet jeg ned det jeg trengte av drivere til skriver, skanner, skjermkort, nettverkskort osv og hadde det klart når win 7 startet opp og kunne klikke meg gjennom det jeg ville legge inn drivere til. Slet kun med nettverkspluggen, linksys wusb600n. Kjørte medfølgende driverplate, men den stoppet under innstallasjonen så jeg måtte inn i enhetsbehandlingen, velge oppdatere driver, og klikke meg manuelt inn på cd hvor driveren lå. Da fungerte det problemfritt. Har også et microsoft wireless comfort 7000 trådløst mus og tastatursett. Tastaturet fungerer veldig bra, men musa tar tenkepauser litt for ofte. Irriterende når man spiller skytespill så får man ikke skutt før musa er ferdig med å tenke seg om.....men i praksis så er det til å leve med. Tror dette er et problem med trådløse muser, og ikke win i seg selv.
myhken Skrevet 2. november 2009 Skrevet 2. november 2009 Har nå laget en helt ny guide på hvordan man formatere disken, sletter og lager partisjoner og utvider partisjoner under installasjonen av Windows 7: http://samfunn.myhken.com/?p=915 Håper den er til nytte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå