Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Et par problemer med bilen

Ciia

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en vw vento, 94 modell..

Har null greie på bil, blir veldig glad for litt hjelp.

Etter jeg har kjørt i kø om morgenen blir den rar å kjøre i gang og gire. Gir gass, men bilen vil liksom ikke fremover, så gjør den et rykk og går greit frem til jeg skal gire. Da rykker den igjen, virker som den skal kvele seg et øyeblikk, før den går normalt videre.

Er det clutchen eller kan det være noe annet?

Den virker alltid normalt ellers. Når den har stått litt, er den som vanlig igjen. Det er altså bare etter jeg har kjørt i kø. Kjører i kø senere på dagen også, men merker i grunn bare problemet på morgenen.

Ellers lager den lyder når jeg starten den på morgenen når det er kaldt. Voldsomme pipelyder, høres mest ut som det kommer bakfra, men det skal jeg ikke si for sikkert. Hva kan det komme av?

Også lager den av og til lyder når jeg svinger hardt, er det noe galt med den da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye rart her. For det første tror jeg du kan utelukke clutchen. Når den slites vil du feks merke at turtallet går opp, men farten øker ikke tilsvarende.

Pipelyden kan jo kanskje være viftereimen din? Den er jo strengt talt foran, men er vel kanskje verdt en ekstra sjekk neste gang? Viftereimen er den eneste reimen du kan se i motor rommet. Sjekk om denne er hel og ikke for slakk. Hvis den er hel og fin og det ikke er noen sprekker på innsiden av reimen, så er det mest sannsynlig bare å stramme reimen.

Lyder når du svinger kan være ytre drivledd. Kommer lyden i høy eller lav fart? Hvis det kommer en "knakke"-lyd når du svinger i brått i lav fart er det mest sannsynlig drivleddet som er synderen?

Skrevet

Takk, da skal jeg se på viftereimen :)

Lyden når jeg svinger er vel mer pipelydaktig.. Tror jeg har hørt det i litt forskjellige hastigheter egentlig.

Skrevet

Kan være hjullager da. Litt vanskelig å avgjøre uten å ha bukk tilgjengelig. Hvis du har mulighet kan du jo jekke opp bilen og sjekke etter slark ved å "vrikke" hjulet litt fra side til side. Skal ikke si det helt sikkert, men hvis det er slark kan det veldig godt mulig være hjullager. Hvor dyrt dette er å skifte varierer veldig.

Skrevet
Takk, da skal jeg se på viftereimen :)

Lyden når jeg svinger er vel mer pipelydaktig.. Tror jeg har hørt det i litt forskjellige hastigheter egentlig.

Hvis denne pipelyden likner på lyden du får under oppstart, så kan det fortsatt være viftereima hvis denne driver servopumpa, eller hvis pumpa her egen reim så kan det være den. Når du belaster pumpa, så blir den tyngre å drive. En slakk eller slitt reim kan da gli på hjulet til pumpa og lage skrikelyder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...