Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fransk eiendomspronomen, flertall 2. person og 3. person


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha franskprøve i eiendomspronomen og lurte på forskjellen mellom flertall 2. person og 3. person; leurs og vos. Er det slik at man sier leurs når det er flere eiere som eier flere ting, og når man sier vos er det flere eiere som bare eier en ting?

Endret av Jensg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal ha franskprøve i eiendomspronomen og lurte på forskjellen mellom leurs og vos. Er det slik at man sier leurs når det er flere eiere som eier flere ting, og når man sier vos er det flere eiere som bare eier en ting?

 

Hei

 

vos: 2. persjon flertall

leurs: 3. persjon "

 

For begge deler: flere eiere som eier flere ting. Når flere eiere eier en ting sier man "leur" eller "votre".

Lenke til kommentar
Jeg skal ha franskprøve i eiendomspronomen og lurte på forskjellen mellom leurs og vos. Er det slik at man sier leurs når det er flere eiere som eier flere ting, og når man sier vos er det flere eiere som bare eier en ting?

 

Hei

 

vos: 2. persjon flertall

leurs: 3. persjon "

 

For begge deler: flere eiere som eier flere ting. Når flere eiere eier en ting sier man "leur" eller "votre".

 

 

Ok, takk for hjelpen. Men hva er egentlig forskjellen mellom leurs og vos? Mener å huske at læreren vår forklarte det, men da hørte jeg ikke ordentlig etter....

Endret av Jensg
Lenke til kommentar

Nå kan jeg ikke fransk, men 2. person flertall er vel dere, mens 3. person er de. På norsk skiller vi ikke mellom eiendomspronomen i disse formene (deres kan bety "dere sin" eller "de sin"), men det gjør man da på fransk, om jeg forstår dochmacher riktig.

 

Med forbehold om at dette kanskje bare er tull, noe det godt kan være. :p

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar
På norsk skiller vi ikke mellom eiendomspronomen i disse formene (deres kan bety "dere sin" eller "de sin"), men det gjør man da på fransk, om jeg forstår dochmacher riktig.

Vel, på bokmål skiller vi ikke mellom andreperson og tredjeperson. Men på nynorsk har vi genitivsformene «dykkar» for andreperson og «deira» for tredje, og i dialekt finner vi blant annet «dems» for tredjeperson.

Lenke til kommentar

Det kommer an på om det er i 2. person eller 3. person. Viser 'deres' altså til 'dere' eller 'dem'.

 

Leurs chiens = hundene til de der som vi snakker om.

Vos chiens = hundene til dere her som vi snakker til.

 

En sammenligning til:

Leurs chiens = their dogs

Vos chiens = your dogs

Endret av Thend
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...