Gå til innhold

Jobb for 16åring?


EyN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Bare lurte om f.eks. andre butikker forrutenom om dagligvare butikker (Kiwi osv) Tar inn 16 åringer som rydde gutt eller noe lignende.. Vet du lønnen per time ville det vært supert!

 

da jeg var 16 år jobbet jeg på ett stykkgods lager for norcargo det var en super jobb..

det er jo bedre enn og sitte i kassa på meny osv..

 

du kan jo sjekke opp med forsjellige transportfirmaer som har lager evt posten byggmakker

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er enklere for dere 16 åringer å få jobb :(

 

Kjenner folk på deres alder, de jobber enten i dagligbutikker eller frakt "ting" som posten o.l De har en lønn på ca. 80kr ++

 

Dere har jo faktisk større valgfrihet og mulighet for å skaffe dere jobb enn oss under 16.

Så er det ikke bare å gå rundt å spørre etter jobb i butikker?

Lenke til kommentar
Det er enklere for dere 16 åringer å få jobb :(

 

Kjenner folk på deres alder, de jobber enten i dagligbutikker eller frakt "ting" som posten o.l De har en lønn på ca. 80kr ++

 

Dere har jo faktisk større valgfrihet og mulighet for å skaffe dere jobb enn oss under 16.

Så er det ikke bare å gå rundt å spørre etter jobb i butikker?

 

Hvorvidt det er enklere eller ikke skal du ikke si så fort. Det er lettere for én på atten år å få jobb enn de på 0-17 år, utenom det så er det stort sett det samme. Jeg søkte når jeg var 15 år, og nå har jeg fortsatt arbeid, dog jeg skal prøve å få meg en annen jobb.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Bare lurte om f.eks. andre butikker forrutenom om dagligvare butikker (Kiwi osv) Tar inn 16 åringer som rydde gutt eller noe lignende.. Vet du lønnen per time ville det vært supert!

 

da jeg var 16 år jobbet jeg på ett stykkgods lager for norcargo det var en super jobb..

det er jo bedre enn og sitte i kassa på meny osv..

 

nå er det da 18 års grense å jobbe i kassa i en butikk da :)

 

man har jo altis avisbud

Endret av Estella!
Lenke til kommentar
Hei!

 

Bare lurte om f.eks. andre butikker forrutenom om dagligvare butikker (Kiwi osv) Tar inn 16 åringer som rydde gutt eller noe lignende.. Vet du lønnen per time ville det vært supert!

 

da jeg var 16 år jobbet jeg på ett stykkgods lager for norcargo det var en super jobb..

det er jo bedre enn og sitte i kassa på meny osv..

 

nå er det da 18 års grense å jobbe i kassa i en butikk da :)

 

man har jo altis avisbud

 

Avisbud? Er du helt borte :p? Som avisbud tjener du max 40 000 i året, er du heldig kan du tjene 15 000 i året...

 

 

Jeg snakker av erfaring.

 

De fleste butikker følger en lov eller regel eller no, som sier at du ikke kan ta inn folk under 15 elr 16. Coop har en grense på 15år, så der skal jeg jobbe til neste år. Hvis jeg ikke finner noe bedre da ^^.

 

Hmm, høres lovende ut i alle fall.. Får prøve meg på Ica

Endret av EyN
Lenke til kommentar

nei jeg er ikke fjern. men du kan ikke forvente en lønn på 300 000 når du er så ung da. ett sted må man begynne. i steden for å være uhøffelig kan du være takknemmelig at noen gidder å svare deg.

 

ingen av butikkene jeg har jobbet i har folk på 16 år ansatt ihvertfall(i skrivende stund

Endret av Estella!
Lenke til kommentar
nei jeg er ikke fjern. men du kan ikke forvente en lønn på 300 000 når du er så ung da. ett sted må man begynne. i steden for å være uhøffelig kan du være takknemmelig at noen gidder å svare deg.

 

ingen av butikkene jeg har jobbet i har folk på 16 år ansatt ihvertfall(i skrivende stund

 

Da kan jeg svare deg med at jeg har jobbet som avisbud. OG har en lang erfaring med det.. Jobber for JPX med ordrebekreftelser en gangske enkel og grei jobb med lett tjente penger :)

 

I alle fall, denne tråden er ikke bare for meg, men også for folk flest som er 16år som også er lei av å jobbe som avisbud.

 

16åringer burde i alle fall få en sjanse å jobbe i markedet, som f.eks. elkjøp, elprice, expert, osv... Jeg mener ikke at de skal stå i kassen, men jobb markedet burde i alle fall annonsere for å få de yngre til å jobbe 1-3 ganger i uka som hjelper bedriften og gir noe gjengjeld til ungdomen (CV'en) som kan gi dem en bedre jobb senere i arbeidslivet.

 

Jeg er selv bare 15 (blir 16 den 22 des) og er fornøyd med den jobben jeg har foreløpig.

 

Anbefaler alle på det sterkeste å kontakte alle slags butikker, spør om sjefen er der og spør om du kan hjelpe dem som rydde gutt/jente, eventuelt.

 

 

Husk også på, ikke bli lei deg om du blir "assualted" via nettet. Ingen grunn til å ta noe man sier via internett som ekte. (Ikke rettet til deg Estella :) )

 

Sist men ikke minst, jeg er takknemmelig som det går ann å bli, en gla ungdom :D Er bare litt dårlig på å vise det ;)

Lenke til kommentar
De fleste butikker følger en lov eller regel eller no, som sier at du ikke kan ta inn folk under 15 elr 16. Coop har en grense på 15år, så der skal jeg jobbe til neste år. Hvis jeg ikke finner noe bedre da ^^.

 

Må ærlig uttale at du er utrolig dum hvis du tror at du bare får jobb helt uten videre om du søker. Er faktisk ganske vanskelig å få seg en jobb i butikk, og det krever søknad, CV, bestått jobbintervju som i alle andre jobber, er ikke tilnærmet noe enklere å få seg jobb i butikk enn i ingeniørbransjen som med ingeniørutdanning, det er bare to forskjellige yrker. Du får det til å høres ut som om du er 5 år "jeg skal, jeg skal".

 

Om du synes at lønn på 100 kr/t i en butikk er for lite, og at det er en altfor kjedelig jobb, så er det vel bare det vel bare å si "lykke til" for det står sikkert 100 søknader om stilling i nesten alle butikker i Norge nå fra NAV.

 

Du er fortsatt en liten pjokk på 14 år, ikke forvent annet enn luselønn og en jobb som ikke er av den "kuleste" sorten, eller en du tjener 300 kr/t av.

 

----

 

Det er ingen lov som regulerer hvem som får jobbe i butikk og ikke, men derimot sier arbeidsmiljøloven at du må være over en viss alder for å foreta betalt arbeid. Noe som dog er noe de fleste kjeder fastsetter er påliteligheten i en liten 14-17 åring, kan man stole på de?Har du ansvar for egne handlinger (kriminelle ja, men økonomiske nei)?

 

En lov som regulerer at det ikke er lov til å selge røyk og snus i bedrift eller utenom finnes, og det er som regel derfor pluss en del ansvarsgrunner, samt pålitelighet som nevnt ovenfor. Ellers er det ingen lov som styrer om du kan jobbe i butikk eller ikke.

 

----

 

Selv er jeg utrolig heldig som jobber på butikk, selv om det er en utrolig traurig og kjedelig jobb, så er det en av de bedre jobbene man kan få som 14-17 åring.

Endret av Teh WolF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...