Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc'en fryser oftere og oftere til jeg restarter hovedkort


Anbefalte innlegg

Alright byrjar fra begynnelsen. Er en custom made pc som jeg lagde for cirka 1.5 år siden.

 

Her forleden dag mens jeg satt og spilte med noen kompiser frøs plutselig skjermbildet og jeg fikk noe grusom pipelyd fra headsettet. Jeg skrudde av pc'en, starta den opp igjen og den fungerte normalt i kanskje 30 minutter før det samme skjedde igjen.

 

Regnet med det var noe alvorlig og fant ut jeg skulle se mer på det neste dag.

 

Jeg skrudde på pc'en, rakk å starte firefox og surfe litt omkring på lignende problem før pc'en nok en gang frøs. Tenkte så jeg skulle stikke inn i bios og se om den frøs der også eller om det var et windows relatert problem men nånei, den frøs fullstendig også i bios.

 

Når jeg så skulle skru den på etter dette ville den ikke på i det hele tatt. Det vil si, alle komponentene går (og deres respektive vifter går normalt) men det er ikke noe bilde på skjermen og ikke noe strøm til tastatur/mus. Inngangen der internetten er koblet til som (vanligvis) blinker til tråss for at pc'en er avskrudd blinker heller ikke, men alle LED lys i selve pc'en lyser normalt.

 

Hva kan problemet være? Selv blir jeg nødt til å gjette på at hovedkortet har tatt fyken.

 

Det kan også nevnes at det ikke kommer noen pipelyd fra selve pc'en og at det bare er ett lys som lyser grønt på hovedkortet (hvilket jeg kan huske det alltid gjorde).

 

Da jeg først lagde denne pc'en hadde jeg en anelse om at det kanskje gikk strøm i kabinettet da jeg fikk endel bakgrunnsstøy om jeg skulle ta opp lyd med mindre jeg la en hånd på kabinettet, men jeg skrudde pcen fra hverandre flere ganger og fant aldri noen årsak til at det skulle gå strøm via hovedkortet til kabinettet så jeg slutta å lete.

 

Kan det være at nå, etter 1.5 år har dette til slutt svidd av hovedkortet?

 

Videre, kan noen fåreslå en fremgangsmetode for hvor jeg bør begynne for å løse problemet?

 

Har lest litt rundt på internett nå og det later til at jeg i første omgang bør ta ut alle komponenter som pc'en iallefall klarer å boote uten for å se om disse kan skape problemene.

Endret av Molecular
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fulgte guiden om hvordan man resetter bios og gjorde dette (samt ta ut endel komponenter og sette dem inn igjen) og det later til at pc'en fungerer nå.

 

Den ville iallefall skru seg på igjen og har stått på i...10 minutter nå, den kan vel fortsatt krasje enhvert sekund vil jeg tro, men siden den faktisk skrudde seg på denne gangen har jeg håp om at den kanskje ikke er fullstendig ødelagt for livet.

 

Men hva slags settings i bios kan føre til at hele pc'en slutter å funke slik som den gjorde? At en restart faktisk gjør fyken? Syns dette var rart.

Lenke til kommentar

Vel den funka i cirka 24 timer før jeg begynte å få problemet igjen. Så skjedde det oftere og oftere helt til jeg restarta hovedkort nok en gang.

 

Mystisk. Skal prøve med forskjellige rambrikker når problemet begynner å skje ofte igjen og se om det gjør noen forskjell. Pc'en kjører iallefall nå.

Lenke til kommentar
Alright byrjar fra begynnelsen. Er en custom made pc som jeg lagde for cirka 1.5 år siden.

 

Her forleden dag mens jeg satt og spilte med noen kompiser frøs plutselig skjermbildet og jeg fikk noe grusom pipelyd fra headsettet. Jeg skrudde av pc'en, starta den opp igjen og den fungerte normalt i kanskje 30 minutter før det samme skjedde igjen.

 

Regnet med det var noe alvorlig og fant ut jeg skulle se mer på det neste dag.

 

Jeg skrudde på pc'en, rakk å starte firefox og surfe litt omkring på lignende problem før pc'en nok en gang frøs. Tenkte så jeg skulle stikke inn i bios og se om den frøs der også eller om det var et windows relatert problem men nånei, den frøs fullstendig også i bios.

 

Når jeg så skulle skru den på etter dette ville den ikke på i det hele tatt. Det vil si, alle komponentene går (og deres respektive vifter går normalt) men det er ikke noe bilde på skjermen og ikke noe strøm til tastatur/mus. Inngangen der internetten er koblet til som (vanligvis) blinker til tråss for at pc'en er avskrudd blinker heller ikke, men alle LED lys i selve pc'en lyser normalt.

 

Hva kan problemet være? Selv blir jeg nødt til å gjette på at hovedkortet har tatt fyken.

 

Det kan også nevnes at det ikke kommer noen pipelyd fra selve pc'en og at det bare er ett lys som lyser grønt på hovedkortet (hvilket jeg kan huske det alltid gjorde).

 

Da jeg først lagde denne pc'en hadde jeg en anelse om at det kanskje gikk strøm i kabinettet da jeg fikk endel bakgrunnsstøy om jeg skulle ta opp lyd med mindre jeg la en hånd på kabinettet, men jeg skrudde pcen fra hverandre flere ganger og fant aldri noen årsak til at det skulle gå strøm via hovedkortet til kabinettet så jeg slutta å lete.

 

Kan det være at nå, etter 1.5 år har dette til slutt svidd av hovedkortet?

 

Videre, kan noen fåreslå en fremgangsmetode for hvor jeg bør begynne for å løse problemet?

 

Har lest litt rundt på internett nå og det later til at jeg i første omgang bør ta ut alle komponenter som pc'en iallefall klarer å boote uten for å se om disse kan skape problemene.

Prøv å bytte skjermkort, hvis du har noen kompiser du kan låne av for å teste.

pc,n ved oppstart vil laste all driver, og den første er skjermkort, ved defekt skjermkort vil mus og tastatur være "død" mens lys på pcn være på, og av og til må man resete og starte på nytt for å få liv i denne "defekte skjermkort" som til slutt etter x antall min-time kutter ut og blir svart skjerm, kan være et forsøk å prøve.

Lenke til kommentar
Prøv å bytte skjermkort, hvis du har noen kompiser du kan låne av for å teste.

pc,n ved oppstart vil laste all driver, og den første er skjermkort, ved defekt skjermkort vil mus og tastatur være "død" mens lys på pcn være på, og av og til må man resete og starte på nytt for å få liv i denne "defekte skjermkort" som til slutt etter x antall min-time kutter ut og blir svart skjerm, kan være et forsøk å prøve.

 

 

Så du mener at siden pc'en krasjer igjen etter noen timer etter å ha restartet hovedkortet er det sannsynlig at dette forsakes av skjermkortet?

Høres lovende ut. Hadde veldig lyst til å bytte ut skjermkort uansett.

 

Prøvde nettopp med bare én ram stick og det hjalp lite (prøvde med flere forskjellige).

Om det skulle være hovedkortet det er noe galt med, kan man skade andre komponenter ved å sette dem inn i pc'en? I tilfelle jeg kjøper et nytt skjermkort og det viser seg at det er hovedkortet det er noe galt med likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...