Gå til innhold

kjøpe akter lanterne


Sopps

Anbefalte innlegg

hei

 

jeg har en askeladden 92model med 30HK Yamaha. under prøveturen da jeg skulle kjøpe denne båten så mista jeg akter lanterna. :cry: den var rundt 1m skrå rundtlysende blankt lys med en liten kvit plastkrok under lyset til et flagg.

 

er det noen som hvet hvor jeg kan få tak i denne lanterna? :innocent: selgeren hadde kjøpt lanterna på båtmesse i Bergen i fjor.

 

jeg finner ikke noen lanterner som passer til beskrivelsen. jeg har kjøpt inn en akter lanterne med styrbord/babord lys på samme stanga. og denne er rett. den er så stygg :mad: og jeg trenger ikke styrbord og babord på min 14 fot båt.

 

noen som kan hjelpe meg? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har kjøpt inn en akter lanterne med styrbord/babord lys på samme stanga. og denne er rett. den er så stygg :mad: og jeg trenger ikke styrbord og babord på min 14 fot båt.

 

Hvis du har tenkt å gå mer enn 7 knop, noe jeg antar du har tenkt å gjøre når du har 30 hk, så skal du enten ha komplett sett med styrbord, babord, topp og akter eller forenklet sett med styrbord, babord og rundtlysende hvit.

Lenke til kommentar
jeg har kjøpt inn en akter lanterne med styrbord/babord lys på samme stanga. og denne er rett. den er så stygg :mad: og jeg trenger ikke styrbord og babord på min 14 fot båt.

 

Hvis du har tenkt å gå mer enn 7 knop, noe jeg antar du har tenkt å gjøre når du har 30 hk, så skal du enten ha komplett sett med styrbord, babord, topp og akter eller forenklet sett med styrbord, babord og rundtlysende hvit.

 

 

båten er bare 14 fot så jeg trenger bare rundtlysende lanterne

Lenke til kommentar
båten er bare 14 fot så jeg trenger bare rundtlysende lanterne

 

Som sagt, det kommer an på hastighet. Hvit rundtlysende er kun tilstrekkelig dersom både lengde er under 7 meter og fart er under 7 knop.

 

Et maskindrevet fartøy på mindre enn 7 meters lengde og hvis høyeste fart ikke overstiger 7 knop, kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og skal hvis praktisk mulig også vise sidelanterner.
Lenke til kommentar

jeg har kjøpt inn ei rundtlysende lanterne med rødt/grønt lys på i tillegg. ser styg ut som sakt, men ser ut til at jeg må bruke denne da. den er på 1meter. litt for stor kanskje. eller får jeg gømme båten på øya. for her er politistasjonen på vakt på kontoret ofte bare 1 person og skjeldent 2

Lenke til kommentar

Er riktig som det blir sagt her, at båter under 12m med hastighet over 7 knop, skal ha en rundtlysende lanterne med hvitt lys og sidelanterner. sjøveisreglene regel 23-C-i er det som er gjellende. Skal man kun ha ei hvit lanterne, følger man regel 23-C-ii, som gjelder for båter under 7m og 7 knop. Legger til om at et krav til å KUN ha hvit lanterne, er at det ikke er praktisk mulig å sette på sidelanterner. Så lenge det er mulig å sette på sidelanterner, SKAL man ha det. Eneste som er untatt (regel 25-d-ii), er robåter, som kun er pliktig til å ha med hvittlysende lommelykt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...