Gå til innhold

Dynamisk klokking av CPU i Win7


Anbefalte innlegg

Halloen

Har oppgradert min Amilo Si3655 med ny mmSSD disk og Win 7 x64 Home Premium.

Veldig fornøyd med oppstartstid og respons og alt det der, endelig begynner pcen å reagere sånn den alltid burde gjort.

MEN, viftene kjører litt hardere enn de gjorde i Vista, og synes cpu blir litt varm. Ifløge Speedfan ligger kjernene på mellom 50 og 60 grader ved normal bruk.

 

Lurer på om cpu kjører på full hastighet hele tiden eller om BIOS eller Windows7 har noe innebygget justering av klokkefrekvens. På den gamle laptoppen min brukte jeg Notebook Hardware Control for å styre cpu-klokken, men dette programmet har ikke vært oppdartert siden 2006.

 

Er det noen program eller innstillinger jeg bør sjekke for å få kontroll på cpu hastigheten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Under stømstyring så kan du velge dette:

 

power0.jpg

 

Jeg bruker høy ytelse og da skal CPU være på max hele tiden. Balansert er vel standard innstillingen.

 

Du kan så trykke på endre planinnstillingene og på neste bilde velger du avanserte innstillinger.

 

Da får du opp dette bildet:

 

power1.jpg

 

Der kan du gjøre en del innstillinger som har med hastighet på CPU å gjøre...

Lenke til kommentar

Takk for godt tips.

Installerte W7 i går kveld og det har blitt kjørt endel oppdateringer, installasjoner og databaseoppdateringer ... Når det nå har roet seg virker det som den har stabilisertseg på rundt 45-50 grader og ikke så mye viftestøy.

Men det hadde vært kjekt om noen vet om et x64 program som styrer vifter og cpu.

Endret av eberland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...